Motor reviseren of laten reviseren?

Andy2

MF'er
31 mei 2013
52
0
Beringen
Hallo,

Ik ben aan het twijfelen om mijn motor van mijn honda cb 750 K7 te reviseren, ik twijfel om het te laten doen door een professional(wat een berg geld kost) of om er zelf aan te beginnen.

Hebben jullie misschien ervaringen/adressen van mensen die het wel al eens gedaan hebben? Of iemand die het goedkoper kan doen dan in de motoshop?
 
Ik heb momenteel de pakkingen , motordichtingen, bougies, visplatinnekes al thuis liggen.. Ik koop de onderdelen rustig aan, en wanneer ik alles of zo goed als alles heb kan ik er misschien rustig mee beginne..
Ik ga het rustig zelf doen, ik heb de tijd en het geld heb ik ervoor over.. Als je een jonge 2dehands koopt ben je 3a4000 euro kwijt( de moto die ik zou willen) dus tot nu toe heb ik nog een goede 3000 euro over alvorens ik die grens bereik.. Dus voor dat geld heb ik al wat gedaan.. Iedereen moet ergens beginnen ;-)
Voor het laatste tijdens mijn opleiding gehoord :)

Je gaat dus voor origineel en showroom conditie?

Hoe is het spuitwerk van je motor?
 
Ik heb momenteel de pakkingen , motordichtingen, bougies, visplatinnekes al thuis liggen.. Ik koop de onderdelen rustig aan, en wanneer ik alles of zo goed als alles heb kan ik er misschien rustig mee beginne..
Ik ga het rustig zelf doen, ik heb de tijd en het geld heb ik ervoor over.. Als je een jonge 2dehands koopt ben je 3a4000 euro kwijt( de moto die ik zou willen) dus tot nu toe heb ik nog een goede 3000 euro over alvorens ik die grens bereik.. Dus voor dat geld heb ik al wat gedaan.. Iedereen moet ergens beginnen ;-)

Gaat het je om het sleutelen leren of rijden...

Wat als je straks 3000 hebt uitgegeven en hij loopt niet ( zoals je verwachtte of door een mankement)
 
Het meeste word gepoedercoat, en voor de rest word er weinig tot niets gespoten..

Ik wil het beide doen, als ik het motorblok laat reviseren kost me dat 1500 euro minimum..
Showroomconditie heb ik nooit gezegd.. Ik wil mijn motorblok deftig hebben en het kunnen
vertrouwen. Ik vroeg om raad, hoe jullie het zouden doen.. En hier krijg ik alleen maar te horen dat het mij waarschijnlijk toch niet gaat lukken om mijn motor terug rijdend te krijgen..
Ik wil zoveel mogelijk zelf doen en zoveel mogelijk leren, dus als ik een fout maak heb ik 2 jaar tijd om het te zoeken, vinden aan te passen en eventueel door een professional te laten verbeteren..

Heeft er iemand een adres waar ik naartoe kan gaan voor eventuele metingen etc?
 
Het meeste word gepoedercoat, en voor de rest word er weinig tot niets gespoten..

Ik wil het beide doen, als ik het motorblok laat reviseren kost me dat 1500 euro minimum..
Showroomconditie heb ik nooit gezegd.. Ik wil mijn motorblok deftig hebben en het kunnen
vertrouwen. Ik vroeg om raad, hoe jullie het zouden doen.. En hier krijg ik alleen maar te horen dat het mij waarschijnlijk toch niet gaat lukken om mijn motor terug rijdend te krijgen..
Ik wil zoveel mogelijk zelf doen en zoveel mogelijk leren, dus als ik een fout maak heb ik 2 jaar tijd om het te zoeken, vinden aan te passen en eventueel door een professional te laten verbeteren..

Heeft er iemand een adres waar ik naartoe kan gaan voor eventuele metingen etc?

Ahhh , dat is gewoon de huidige maatschappij, economisch verantwoord, dollartekens.
Als je er naar kijkt, dan kost het al geld. Als ze even iets langer nadenken en tot de conclusie komen dat zelf doen weinig kost en het ook nog leuk werk is als je er hobby aan hebt...
 
Het meeste word gepoedercoat, en voor de rest word er weinig tot niets gespoten..

Ik wil het beide doen, als ik het motorblok laat reviseren kost me dat 1500 euro minimum..
Showroomconditie heb ik nooit gezegd.. Ik wil mijn motorblok deftig hebben en het kunnen
vertrouwen. Ik vroeg om raad, hoe jullie het zouden doen.. En hier krijg ik alleen maar te horen dat het mij waarschijnlijk toch niet gaat lukken om mijn motor terug rijdend te krijgen..
Ik wil zoveel mogelijk zelf doen en zoveel mogelijk leren, dus als ik een fout maak heb ik 2 jaar tijd om het te zoeken, vinden aan te passen en eventueel door een professional te laten verbeteren..

Heeft er iemand een adres waar ik naartoe kan gaan voor eventuele metingen etc?
Gaat wel lukken hoor :)

Bij revisie is er vaak ergens slijtage. Een preventieve revisie wordt niet vaak gedaan.

Haal alles uit elkaar. Verzamel veel bakjes (met deksel). Van de chinees, nootjes, jampotjes, pindakaas, margarine....

schijf op welke onderdeeltje waarin zitten

Maak foto's van onderdelen die je uit elkaar haalt, en als je ze net uit elkaar hebt gehaald.

Zorg er voor dat je het op een manier bewaart, dat je het zonder problemen en kwijtraken over twee jaar nog kunt pakken :)

dan pak je het wphb, en ga je de diverse toleranties meten. Obv daarvan weet je of inwendige onderdelen aan vervanging toe zijn.

Lagers en pakkingen allemaal nieuw.

en het werkplaatshandboek is je vriend :Y


En je kunt altijd naar een site van liefhebbers van dit specifieke model zoeken. Ik verwacht daar nog veel meer informatie.
 
@redforce: heb je eigenlijk wel een punt.. Ik ga gewoon de cilinders laten honen etc.. Ik ga het proberen, ik heb 2 jaar tijd. De pakkingen etc veranderen , een beetje opfrissen.

@kilowattknijper: je hebt het prfcies niet zo op jonge knutselaars.. Of oldtimers.. Als deze motor mislukt , koop ik mij wel een jonge 2 dehands of een nieuwe. Deze blijft toch nog een hele tyd ( lees:altyd) bij mij. Mijn vader heeft in zijn jonge tijd ook een cb'tje gehad.
Jij gaat er vanuit dat ik 2 linkerhanden heb als ik je antwoord lees.

Als je dit project ziet als een soort ervaringsprogramma kan je hem natuurlijk reviseren, je zal in elk geval veel opsteken.
Bovendien heb je blijkbaar een emotie met dit type motor, dat kan, maar ga er vanuit dat emoties soms veel geld kosten. De staat van de cb is mij niet bekend maar maak een lijstje wat de onderdelen zullen gaan kosten en wat je moet laten doen , je zal er versteld van staan. Ook zal je extra gereedschap moeten aanschaffen.

Ik ga er niet vanuit dat iemand 2 linkerhanden heeft, maar ook als je erg handig bent en ervaren bent kunnen sommige klussen toch flink tegenvallen.
 
2 jaar de tijd, lekker doen :) Gereedschap, ruimte en geduld zijn de drie dingen die het meest belangrijk zijn, en een beetje verstand van techniek natuurlijk :)

Nadeel is inderdaad dat de kosten hoger zijn dan een tweedehands blokje, voordeel is dat je weet wat je hebt.
 
Het is inderdaad een dilemma. Ik heb onlangs een GSX uit 1981 gereviseerd en weet inmiddels een beetje waar je tegenaan loopt. Financieel is het inderdaad volstrekt niet interessant, zeker niet als je de revisie goed wil doen. Een lagerschaaltje kost bijvoorbeeld 12,50 en daarvan zitten en 18 in een GSX. Als je pech hebt en je moet ze allemaal vervangen, dan is dat alleen al een behoorlijke kostenpost. Vervolgens komen daar de drijfstangbouten bij en de clipjes van het small end. Nieuwe zuigers en het honen loopt ook aardig in de papieren. Daarnaast heb je best wel wat materiaal nodig dat je moet aanschaffen, bijvoorbeeld vloeibare pakking, plastigauge etc.
Financieel loopt het al met al aardig in de papieren en is het vaak interessanter om een sloopblok te kopen. Gelukkig gaat niet alles om geld en als je dat even buiten beschouwing laat; het is wel erg leuk om te doen en je leert er veel van. Als vervolgens het blok goed loopt, geeft dat veel voldoening. Zorg in ieder geval voor een goed werkplaatshandboek, want je kunt niet zonder.
 
Ik heb onlangs een GSX uit 1981 gereviseerd

En waarom zien wij daar geen verslag van :+

Niet dat ik een liefhebber ben ofzo, maar ik heb er 3 in de schuur staan.... toevallig ;)

Plaats op z'n minst een plaatje van het eindresultaat.... of mail 'm anders... :9

En @TS, gewoon doen :Y
Tis een hobby voor jou, hobby's kosten geld, LEERgeld, onderdelengeld, gereedschapsgeld geld als je toch iets moet uitbesteden en ga zo maar door.

Probeer alleen het LEERgeld zo beperkt mogelijk te houden O-)
Ik leer het ook allemaal spelen- klooien-derwijs en moet ook geregeld betalen _O-

Oh, en zoek iets waar je tegenaan kunt schoppen als het even tegenzit.
Het liefst iets wat licht is en veel herrie maakt en niet te duur is als het kapot gaat... _O-
 
Ik heb momenteel de pakkingen , motordichtingen, bougies, visplatinnekes al thuis liggen.. Ik koop de onderdelen rustig aan, en wanneer ik alles of zo goed als alles heb kan ik er misschien rustig mee beginne..
Ik ga het rustig zelf doen, ik heb de tijd en het geld heb ik ervoor over.. Als je een jonge 2dehands koopt ben je 3a4000 euro kwijt( de moto die ik zou willen) dus tot nu toe heb ik nog een goede 3000 euro over alvorens ik die grens bereik.. Dus voor dat geld heb ik al wat gedaan.. Iedereen moet ergens beginnen ;-)

Niet om het een of ander, maar.......
Kun je niet gewoon beter je geld opsparen, en pas onderdelen gaan kopen als hij open is en alles nagemeten....
Misschien trek je hem wel open, en kom je er achter dat de nokkenas lagering ( zwak punt bij deze honda's) niet meer okay is, en dan moet je op zoek naar een nieuwe kop, die draaien volgens mij niet in lagerschalen, maar direct in de kop...en zo zijn er wel meer slijtage punten die je voor hoge kosten kunnen plaatsen, en dan heb je de onderdelen voor niets gekocht?

Dus eerst alles opmeten, dan een berekening maken, en dan een verantwoorde beslissing nemen...
Blijft een fiets met slechte remmen, zacht frame, belabberd stuurgedrag, en weinig vermogen
 
Materiaal aankopen is geen probleem, dat heb je normaal voor het leven. Ik ben van mijn 15de al bezig aan brommers etc. Heb zo het gevoel dat ik er wel nog even mee bezig ga zijn. Welk gereedschap zou ik dan nog nodig hebben? Dopsleutels ,inbus sleutels, torx, schroevendraaiers, tangen, momentsleutel, slijpschijf, boormachine, hamer, ringsleutels , dremel heb ik al aangekocht . Is er iets speciaals wat ik mis?

Ik heb zo'n motorblok altijd al aan de binnezijde willen zien, weten hoe het werkt . Ik ga zowiezo de kop reviseren, laten honen , kleppen Slijpen, boygies vervangen, pakkingen verversen, carbu's reviseren.. En de rest ga ik bekijken , wie weet wat ik nog ga tegenkomen. Ik heb 2 werkboeken en een partslist dus dat zit wel goed..
Ik kan de kosten makkelijk verspreiden, als het vandaag niet kan
Koop ik het volgende week/ maand als het moet. Ik heb een
Camera voorzien in mijn werkplek ..

Haha het is niet makkelijk om sommige dingen uit te leggen :p de benaming die jullie gebruiken zijn soms heel anders dan onze. Maar we doen ons best :d
Ik denk dat ik binnekort eens een projectpagina ga aanmaken..
 
buitenschroefmaten, binnenmicrometers, voelermaten, meetklokken, statief etc is erg belangrijk als je de toestand van een motorblok wilt weten.

ik kan je het volgende boek aanraden:

step-by-step-guide-to-engine-blueprinting-9781884089268-lg.jpg


hier word je goed uitgelegd hoe je de diverse motor onderdelen opmeet, en vooral waarom, waar moet je op letten etc.
erg leerzaam boek, zelfs als je een motor niet gaat blueprinten ;)
 
Als je info zoekt over revisies van de Honda fours, ga eerst eens lezen op sites met veel revisieverslagen, liefst gedetailleerd. Gebruik de zoekfunctie veelvuldig en na een paar avondjes inlezen weet jij wat je kan verwachten en waar je naar moet kijken.

In Nederland zijn zulke sites helaas schaars, dus als je het Engels bij machte bent raad ik je internationale (Engelstalige) sites aan. Een goeie site is bv. www.sohc4.net

Een ander voordeel van een internationale site is dat de meeste vragen (mits gedetailleerd) snel en correct worden beantwoord, er zijn gewoon veel meer mensen die het lezen en je echt verder kunnen helpen.

aanmelden, inlezen en blog starten
 
Laatst bewerkt door een moderator:
95.000km. Dan is er vast wel het een en ander dat vernieuwd kan worden. Maar de manier om dat te weten is: meten. De fabrikant heeft alle toleranties opgenomen in het werkplaatshandboek. Dus kun je zelf heel goed meten wat er wel en wat er niet vervangen hoeft te worden.

De voordelen ten opzichte van een ander blok kopen zijn:

- Je leert een hoop.
- Je blok is zeker weten piekfijn als hij weer in elkaar zit.

De nadelen zijn:

- Je moet ruimte hebben om de onderdelen een tijd neer te stallen, een hele grote werkbank.
- Je kunt fouten maken waardoor je blok al snel in de puin loopt.

Mja, ik denk: als je blok naderhand in de puin loopt kun je altijd nog een ander blok kopen. Maar intussen heb je toch een heleboel geleerd.

Zie het als lesgeld, als een soort examen. Als je het goed doet, dan heb je veel geleerd, blijft je blok heel en heb je weinig lesgeld betaald. Als je het niet goed doet, heb je veel geleerd, maar moet je meer lesgeld neertellen omdat je gezakt bent voor je examen. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan