Laad(probleem) Yamaha xs400

thijs81

Die hard MF'er
1 jan 2011
355
0
wapenveld
Beste techneuten,

Ik ben bezig met een projectje , een xs400 (1981) te verbouwen naar een hardtail ook ergens te lezen op dit forum , en nu heb ik heb weer eens laten lopen vandaag. Ik dacht laat ik voor de grap de laadspanning eens meten. Nu meete ik op de accu een spanning van 8 volt stationair . Bij een redelijk hoog toerental kroop hij iets over de 12 volt. Nu heb ik ook de fases ook onderling naar massa gemeten deze doen eigenlijk precies het zelfde. Komt iemand dit bekent voor? Is dan de rotor of stator kapot? En meet ik ten opzichte van de massa wel goed?

groet Matthijs
 
De witte draden naar de generator meten, om mee te beginnen. Als je iets van 0,4 ohm hebt zou het goed moeten zijn, naar massa.
 
Het is onmogelijk dat je maar 8 volt meet op een accu waar je net de motor mee hebt kunnen starten.
Ik denk dat je iets niet goed doet of dat je meter niet deugt.
Naar mijn idee is je laadspanning veel te hoog waardoor de bobine sneuvelt.
Meet je accuspanning eens met je contact uit.
 
Ik dacht ook altijd dat dat te weinig was , dat je dus echt 12 volt nodig hebt om te starten.
Het is eigenlijk een nieuwe meter 2 of 3 mee gemeten , en gekocht bij een elektronicswinkel die rade deze aan. Zal nog eens kijken...
 
Ik dacht ook altijd dat dat te weinig was , dat je dus echt 12 volt nodig hebt om te starten.
Het is eigenlijk een nieuwe meter 2 of 3 mee gemeten , en gekocht bij een elektronicswinkel die rade deze aan. Zal nog eens kijken...

Foto van je meter, met hoe je m ingesteld hebt. Probeer eens een andere referentiespanning te meten, accu van een ander vervoermiddel ofzo (zal je zien dat die ook nooit meer loopt)
 
Zal ik doen Rob
Heb het ooit eens eerder gehad wel met een kapotte meter die man klaagde dat zijn accu zo weer kapot was. En ik mat een veel te hoge spanning dus ik dacht dat de spanningsregelaar kapot was , was het de meter zelf die gewoon veel te veel aan gaf. Wel een regelaar aan geschaft van een € 60/70 euro leuk grapje dus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan