Benzine lekkage Yamaha Diversion 600 '92

theoGL

MF'er
27 jul 2007
49
0
bennekom
Na de laatste tankbeurt een paar dagen geleden lag er een plas benzine onder de motor.
(een tijdje geleden een van de 4 choke-plungers vervangen, omdat er toen daaruit benzine lekte.)
Ook nog uit voorzorg de vlotterbakdekselpakkingen vernieuwd.
Maar wat er nu aan de hand is voor mij een raadsel: overal leek er benzine uit te lopen, uit allecarburateurs, zelfs uit de uitlaat liep benzine. Kraan kan niet 'dicht', het is een vacuüm-bediende kraan, die dicht hoort te staan als de motor niet loopt.
Uiteindelijk heb ik de benzine afgetapt en ben eens gaan kijken waar het aan kon liggen.
Tot mijn grote verbazing stonden 2 van de 4 inlaten vol benzine!!! zie foto's in dropbox:
Dropbox - yamaha benzinelek - Simplify your life
Wat nu?
Theo
 
Na de laatste tankbeurt een paar dagen geleden lag er een plas benzine onder de motor.
(een tijdje geleden een van de 4 choke-plungers vervangen, omdat er toen daaruit benzine lekte.)
Ook nog uit voorzorg de vlotterbakdekselpakkingen vernieuwd.
Maar wat er nu aan de hand is voor mij een raadsel: overal leek er benzine uit te lopen, uit allecarburateurs, zelfs uit de uitlaat liep benzine. Kraan kan niet 'dicht', het is een vacuüm-bediende kraan, die dicht hoort te staan als de motor niet loopt.
Uiteindelijk heb ik de benzine afgetapt en ben eens gaan kijken waar het aan kon liggen.
Tot mijn grote verbazing stonden 2 van de 4 inlaten vol benzine!!! zie foto's in dropbox:
Dropbox - yamaha benzinelek - Simplify your life
Wat nu?
Theo
Het lijkt er op dat de vlotternaalden niet goed afsluiten.
 
Vlotternaalden had ik ook in eerste instantie aan gedacht, maar de benzine liep eruit als motor niét liep.
Dat is toch vreemd!
Het ''oliepeil'' staat ook onrustbarend hoog, zal dus ook wel met benzine vermengd zijn.
@gassen; dank voor de extra tip!
 
Vlotternaalden had ik ook in eerste instantie aan gedacht, maar de benzine liep eruit als motor niét liep.
Dat is toch vreemd!
Het ''oliepeil'' staat ook onrustbarend hoog, zal dus ook wel met benzine vermengd zijn.
@gassen; dank voor de extra tip!
Vlotternaalden nakijken/vervangen
brandstofkraan nakijken/revisie
Olie er uit, olie filter er af, laten luchten, nieuwe olie+nieuw filter
 
O.K. ga morgen de kraan bekijken en olie+filter vervangen. De vlotternaalden zijn nog maar 10.000km oud. Kunnen die dan al 'versleten' zijn? Vuil lijkt me niet waarschijnlijk, er zit ook net een nieuw benzinefilter in. Ik ga het morgen zien.
Dank vast voor de snelle reacties.theo
 
O.K. ga morgen de kraan bekijken en olie+filter vervangen. De vlotternaalden zijn nog maar 10.000km oud. Kunnen die dan al 'versleten' zijn? Vuil lijkt me niet waarschijnlijk, er zit ook net een nieuw benzinefilter in. Ik ga het morgen zien.
Dank vast voor de snelle reacties.theo

Hoe ziet je benzinefilter eruit?
Na 23 jaar kan je best wel een zooi troep onderin je tank hebben die de nodige vervuiling in je carb`s / kraan en pomp teweeg brengt.
 
Update: in het motorcarter zat ongeveer 7 liter olie/benzine. Het stroomde er met kracht uit!
Het membraan van de kraan was waarschijnlijk niet in orde, zag er heel 'frommelig' uit! morgen een nieuw membraan en olie verversen. (Top Motors in Apeldoorn is morgen weer open!) Via de vacuüm slang van de kraan en de pomp is de benzine waarschijnlijk in de inlaatkanalen gelopen en op die manier doorgeseipelt naar het carter.
@ Raymond: benzinefilter is net vernieuwd!
@ Mr. R. zonodig stuur ik je een berichtje, dank voor het aanbod alvast.
 
Update: in het motorcarter zat ongeveer 7 liter olie/benzine. Het stroomde er met kracht uit!
Het membraan van de kraan was waarschijnlijk niet in orde, zag er heel 'frommelig' uit! morgen een nieuw membraan en olie verversen. (Top Motors in Apeldoorn is morgen weer open!) Via de vacuüm slang van de kraan en de pomp is de benzine waarschijnlijk in de inlaatkanalen gelopen en op die manier doorgeseipelt naar het carter.
@ Raymond: benzinefilter is net vernieuwd!
@ Mr. R. zonodig stuur ik je een berichtje, dank voor het aanbod alvast.

Ok, indien je de vacuümpomp nodig hebt graag via pb reageren ook heb ik nog een revisiesetje liggen voor de benzinekraan, deze kan je van me overnemen voor € 25,-, dit is een nieuw en nog gesloten setje.
 
Het kan goed zijn dat jouw motor een elektrisch benzinepomp heeft, daar is destijds een terugroepactie voor geweest.

De reden was dat de vacuümpomp na een tijd stilstaan de vlotterbakken niet snel genoeg vol kreeg.
 
O.K. ga morgen de kraan bekijken en olie+filter vervangen. De vlotternaalden zijn nog maar 10.000km oud. Kunnen die dan al 'versleten' zijn? Vuil lijkt me niet waarschijnlijk, er zit ook net een nieuw benzinefilter in. Ik ga het morgen zien.
Dank vast voor de snelle reacties.theo
Waarom loopt er dan benzine uit?

Kan ook nog een lek elders zijn, maar iets lekt er.

Als de brandstofkraan niet goed af sluit, zouden de vlotternaalden alles nog moeten tegenhouden.
 
Ik heb hetzelfde probleem wel eens gehad.

Heeft jou benzinekraan ook een "PRI" Stand?
Want als je hem op deze stand laat staan dan blijft hij maar benzine geven zonder dat je motor aan hoeft te staan.

Dus zorg ff dat je voordat je verder gaat je bougies verwijdert en de benzine even uit je uitlaat etc haalt.

Anders zijn je vlotters aan gort of vastgelopen door rommel oid..
 
@Martel; de benzine liep door de defecte benzinekraan via het vacuüm-slangetje zo de inlaatkelk in. De carburateurs zitten daarboven, dus!
De tank was helemaal vol, dus het benzineniveau is dan hoog genoeg om een liter of 10 eruit te laten lopen.
@nongrada: het maakte niet uit in welke stand de kraan stond; de benzine liep er sowieso uit! Klopt zeker dat er overal benzine in stond. De uitlaten hebben daar leuke aftapschroeven voor!!

Helaas bleek het kraanrevisiesetje ook weer te lekken, maar nu bij de tank-aansluiting. Ik heb toen zelf een extra rubber geknipt en dat tussen de aansluiting gedaan. (revisiesetje is niet organeel Yamaha en paste net niet goed!)
Toen een testritje, in de lage toeren liep de Diversion niet lekker. Weer de tank eraf en met een aparte slang benzine naar de carb's. Hij loopt nu prima zonder pomp, maar je zo kan je niet rijden.
Ik ga denk ik maar een elektrische pomp monteren.
Het is toch geen echt motor-weer.
Groet, theo
 
@Martel; de benzine liep door de defecte benzinekraan via het vacuüm-slangetje zo de inlaatkelk in. De carburateurs zitten daarboven, dus!
De tank was helemaal vol, dus het benzineniveau is dan hoog genoeg om een liter of 10 eruit te laten lopen.
@nongrada: het maakte niet uit in welke stand de kraan stond; de benzine liep er sowieso uit! Klopt zeker dat er overal benzine in stond. De uitlaten hebben daar leuke aftapschroeven voor!!

Helaas bleek het kraanrevisiesetje ook weer te lekken, maar nu bij de tank-aansluiting. Ik heb toen zelf een extra rubber geknipt en dat tussen de aansluiting gedaan. (revisiesetje is niet organeel Yamaha en paste net niet goed!)
Toen een testritje, in de lage toeren liep de Diversion niet lekker. Weer de tank eraf en met een aparte slang benzine naar de carb's. Hij loopt nu prima zonder pomp, maar je zo kan je niet rijden.
Ik ga denk ik maar een elektrische pomp monteren.
Het is toch geen echt motor-weer.
Groet, theo

Vacuumpomp kan je ook vervangen, heb ik nog liggen...
 
@Mr.R.: ik denk dat ik daar niet veel mee opschiet. Als ik de vacuüm pomp probeer te testen (gedemonteerd uit de motor!) lijkt ie goed te werken. Ik denk aan een ombouw naar elektrische benzinepomp!
P.S. zonder pomp en kraan, gewoon met een lange slang en een trechter aangesloten op de carburateur-aansluiting loopt en start de motor prima! De vlotternaalden zijn dan ook goed te beoordelen, ze sluiten goed af als het contact uit gezet wordt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan