2 carbs op 4 cilinders

borisdekker

MF'er
12 mrt 2011
227
0
warmenhuizen
Hallo allen,

Ik heb even een technische vraag. Ik ben zelf bezig met een café projectje, met een kawa z400j. Ik wil hiermee eigenlijk wat aparts doen met het blok, en ik vroeg me af of het mogelijk is om één carburateur per 2 cilinders te gebruiken. Het is een bigbang blok en ik wil dan via een zelf bouw verloop de 2 cilinders aan 1 carb verbinden.

En dan nog een vraag, wie is hier bekend met de ontstekingen van ignitech? en/of heeft deze in gebruik?

Met vriendelijke groet,
Boris
 
Het maakt in principe geen reet uit waar het brandstofmengsel vandaan komt, als het mengsel maar klopt is het goed.
Die amerikaanse v8 blokken hebben ook maar 1 carburateur als ik het goed heb.
 
Ik zou toch ook eens een carburateurs van een gsx550 bekijken (of een andere motor met soort gelijke carburateur).

Alles apart maar wel een zelfde gebruik CV systeem.

[afbeelding]

Zou wel ideaal zijn om vanaf een bepaalde onderdruk (hoge toeren) de 2de carburateur te laten openen.

[afbeelding]

Misschien wel wat moeilijk om zelf goed te maken.

Want 1 carburateur moet dan zonder CV zijn (dus type vlakschuif of 2takt carburateur) en de andere gestuurd met CV.

Volgens mij hebben sommige 1 cil motoren ook zo'n carburateurs ipv alle 2 met kabels bediend.

Voila gevonden: Yamaha XT600 heeft een register carburateur.

[afbeelding]
Typisch... Ik zou denken dat je of een CV carb gebruikt, of een register carb. Maar het zal ergens goed voor zijn. Dit laat dus weer zien dat er van alles mogelijk is.
 
Volgens mij wordt het al heel moeilijk om eenzelf 2traps carburateur te maken die geheel CV is of waarbij de gasschuiven bedient worden met kabels.

Dan is 1 carb met gaskabel en de andere met CV beter om een vlotte 2trap te maken.

Als ik zo'n project wil doen lijkt me de carburateur van een xt600 wel een goede basis, mits wat aapassingen waarschijnlijk.
 
Laatst bewerkt:
Even terug naar de jaren '90: Doohan vs Crivillé op de giftige 500cc tweetakt Honda NSR500 :9~

Is het nu de bedoeling dat het originele verloop met elke 180º een ontbranding blijft (zou je screamer kunnen noemen) of wil je twee cilinders tegelijk de arbeidslag laten geven (wat imho best big bang genoemd mag worden)?
 
Dan moet het niet extreem moeilijk zijn. Carbs moeten denk ik zo uit de losse pols ook niet groter te zijn omdat de cilinders die erop aangesloten zitten na elkaar mengsel trekken.

Viertakt = suck, squeeze, bang, blow.
Normaal heeft een carburateur dus 3 slagen niets te doen en hoeft ie alleen bij de suck aan de slag. Hoe lang die exact is hangt af van de kleptiming.
Cilinder 1-2 en 3-4 ontsteken om de 180º en 540º, dus voor de carb is het dan werk-werk-niets-niets ipv werk-niets-niets-niets. Moet kunnen toch?


Trouwens, in de anders-dan-één-carburateur-per-cilinder: gebruikte HD niet één carburateur voor beide cilinders? Of andersom de oer V-max, die bij lage toeren gewoon 1-1 had en bij hogere toeren een klep openzette waardoor elke cilinder het mengsel uit 2 carburateurs kon trekken (V-boost).
 
Volgens mij wordt het al heel moeilijk om eenzelf 2traps carburateur te maken die geheel CV is of waarbij de gasschuiven bedient worden met kabels.

Dan is 1 carb met gaskabel en de andere met CV beter om een vlotte 2trap te maken.

Als ik zo'n project wil doen lijkt me de carburateur van een xt600 wel een goede basis, mits wat aapassingen waarschijnlijk.
Ja, zo bekeken is dit eigenlijk een variant van een vacuümgestuurde registercarburateur zoals in het plaatje die ik eerder poste (en die je vroeger in veel auto's vond). De 1e trap bedien je met een gaskabel, de 2e trap wordt door vacuüm bediend. Het aparte aan deze uitvoering is dat elke trap een eigen klep naar de cilinder heeft (maar wel dezelfde cilinder).
 
Dat komt door het ontwerp van de cillinderkop, elke inlaatklep heeft een apart kanaal tot aan het spruitstuk.

Net zoals elke uitlaatklep een apart kanaal heeft.

Maar zijn motor heeft maar 1 inlaatklep.
 
Terug
Bovenaan Onderaan