Dempert

musQ

Die hard MF'er
2 feb 2008
577
8
Noord-Brabant
Hallo mensen,

het motorseizoen zit aan te komen en nu zoek ik een andere uitlaatdemper.

Ik heb een IXIL demper met ingebouwde db killer, aangezien ik lees dat dit funest is voor het vermogen van je motor wil ik graag een open pijp hebben.

Maar wel 1 waar een db killer erin kan, dit i.v.m. Duitsland etc...


1518685_10202902303789795_971377916_n.jpg


Het gaat hier om een RF600R.
 
Ik weet niet of een powercommander werkt bij mij?

Neen. Daar heb je alleen iets aan bij injectie.
Zoals al aangegeven, iets meer vermogen haal je uit het beter afstellen van de carbs en een betere ademhaling, nog meer vermogen uit lachgas injectie (niet heel praktisch) en (duur...) flowen en blueprinten, nog wat duurder: turbo.
Er is geen magisch middel waarmee je opeens voor een paar tientjes 30pk wint, er bestaat ook geen uitlaat die dat doet, net zo min als een uitlaat je opeens 10pk laat verliezen.

Veel belangrijker is dat een jetkit (zoals een Dynokit, maar er zijn er meer) het rijkarakter van je motor kan verbeteren, zoals een vermogensdip weghalen of de gasrespons verbeteren. Vermogenswinst is dan meegenomen, maar zelden merkbaar.
 
Laatst bewerkt:
Ok ok. Duidelijk verhaal, dan ga ik eerst maar zorgen dat alles in orde is. En eventueel een dyno kitje.

De kettingset wordt binnenkort vervangen met nieuwe tandwielen.
Dynokitje helpt mi-ni-maal, verkoop die soes en koop een Yamaha XJR is gunstig aan te komen en heeft een berekoppel!! :Y
 
Die soes blijft nog ff Lady;) maar denk wel dat ik iemand blij mee maak als ik een Yamaha koop. Hahaha

Nja, eerst maar afstellen dan, een andere filter en kettingset met andere tandwiel verhouding. Kijken wat dat doet.

Bedankt voor de vele antwoorden!

En dat je 10 pk meer krijgt met een sticker, was een fase waar ik al enige tijd uit bent;). Maar dat je met verbeteringen de rijeigenschap van je machine "positief"kan beinvloeden, daar heb ik wel oren naar.
 
Die soes blijft nog ff Lady;) maar denk wel dat ik iemand blij mee maak als ik een Yamaha koop. Hahaha

Nja, eerst maar afstellen dan, een andere filter en kettingset met andere tandwiel verhouding. Kijken wat dat doet.

Bedankt voor de vele antwoorden!

En dat je 10 pk meer krijgt met een sticker, was een fase waar ik al enige tijd uit bent;). Maar dat je met verbeteringen de rijeigenschap van je machine "positief"kan beinvloeden, daar heb ik wel oren naar.
Okee, het is zo jammer dat je relatief weinig bereikt met die aanpassinkjes en afstellen. Ennn..zoals al eerder opgemerkt door iemand: je went er zo snel aan en het komt er op neer dat je dan heel misschien toch naar een motor gaat kijken met meer vermogen.
Een k&n filter geeft ongeveer 3 peekaa meer, nauwelijks te merken. Mijn Yammie ging ineens minder hard knallen bij gas dichtgooien en afremmen op de motor ;( Toen maar een beetje armer of rijker dat weet ik niet ( vermoed rijker hij zuipt nogal..)af laten stellen. Tis echt party om met dat apparaat op pad te gaan... :9~ :9 :P :Y *O*
En wie maak jij dan blij als je een XJR gaat kopen, jijzelf toch??
 
Lady X die bij mij ging juist heerlijk knallen met vlammen uit de uitlaat na de K&N filter, powercommander en het tunen :P
De R1 had wel een volledig akra uitlaatsysteem er onder zitten. Helaas is die R1 een maandje terug gestolen.

De nieuwe R1 ga ik zaterdag ophalen. Moet zeggen dat die two brothers racing pijpen ook lekker klinken. Gaan alleen wel 2 DB killers op komen want die pijpen zijn nog luider dan die volledige akra van de vorige :P Hopelijk komt bij die het knallen en het vlammen ook weer terug na een nieuwe luchtfilter, powercommander en tuning maar ik betwijfel het aangezien het geen volledig uitlaatsysteem is.
 
Lady X die bij mij ging juist heerlijk knallen met vlammen uit de uitlaat na de K&N filter, powercommander en het tunen :P
De R1 had wel een volledig akra uitlaatsysteem er onder zitten. Helaas is die R1 een maandje terug gestolen.

De nieuwe R1 ga ik zaterdag ophalen. Moet zeggen dat die two brothers racing pijpen ook lekker klinken. Gaan alleen wel 2 DB killers op komen want die pijpen zijn nog luider dan die volledige akra van de vorige :P Hopelijk komt bij die het knallen en het vlammen ook weer terug na een nieuwe luchtfilter, powercommander en tuning maar ik betwijfel het aangezien het geen volledig uitlaatsysteem is.
Een R1 heb ik eens mee proefgereden bij motoport Engbers op een Yamaha dag, gewoon voor de fun, erruuug uitkijken met zoveel peekaas, woehh.....wat een geweld ;) Toen ik weer op de XJR zat leek het effe een puch maxi hahaa wat een verschil... Voor mij is de XJR groot zat!
(1,62 mtr 56kg) Succes met de nieuwe ''brommer''
 
Ach ik heb op de R6 en R1 in de winter maandagen ook wel gereden als het glad was of het gesneeuwd had. Is prima te doen, maar wel alleen met bridgetones. Heb er wel eens andere merken onder gehad en dan had je bij prut weer nog niet de helft van het vermogen :P

De nieuwe die ik zo ga halen heeft de power van een R1 en het agressieve van de R6. Dat agressieve miste ik een beetje bij de gestolen R1, maar het geluid en het vermogen was heerlijk.

Van de gestolen R1 bleek bij aankoop dat de vorige eigenaar geen verstand van motoren had. Hij liep echt zo slecht. Er was een volledige akrapovic onder gezet maar voor de rest niets aan gedaan. Dat hielp wel lekker mee in de prijs onderhandelingen :P
Vervolgens zelf die powercommander 3 en K&N filter erin gezet. Daarna laten afstellen bij power-point. Direct echt merkbaar meer vermogen, motor liep direct soepel en minder verbruik.

Zou jammer zijn als de TS hetzelfde gezeur krijgt na het vervangen van een demper en filter. Ik kan je echt aanraden om als je die aanpassingen aan de moter maakt om deze dan opnieuw af te laten stellen. Als voor die motor geen powercommander kan dan zijn er nog genoeg manieren om wel de ideale afstelling te bereiken.
 
Weet niet wie je wijs gemaakt heeft dat het zo'n verschil maakt, maar als zelfs mensen wiens business het is uitlaten te verkopen het tegenspreken moet je jezelf wel achter je oren krabben toch?
Gewoon je centjes steken in afstelling, dyno, o.i.d. :Y Demper voor de looks/het geluid kopen is weer een ander verhaal :P
Wel even verduidelijken, een andere demper geeft in dit geval geen extra vermogen ten opzichte van de demper die er al op zit.
 
Wel even verduidelijken, een andere demper geeft in dit geval geen extra vermogen ten opzichte van de demper die er al op zit.
Bij mij was er wel een vermogenswinst bij het monteren van een open Nikko 4 in 1 uitlaatsysteem :9 Niet meer te koop overigens..
Een XJR 1200 is nl. een geknepen FJR blok. Pk's zijn weggeknepen door een nauwere uitlaat (en iets met de ontsteking)
Door het monteren van de Nikko met grotere diameter win je afgeknepen 18 pk's terug!
Kostte destijds 750,- guldens :)
 
is ook vaak genoeg als je een sport demper neemt zonder db en verder geen aanpassing dat je juist vermogens verlies hebt.
te weinig tegendruk en dan gaat de motor niet goed lopen.

Bij sommige motoren wel ja, vooral de oudere yamaha's 4 cil (fzr1000 bv) die een te grote klepoverlap hadden.

De zogenaamde exup klep in de collecteur.

Zonder die klep gaf dat vooral verlies op lage/midden toeren, hoge toeren maakt weinig uit (zonder klep zou je zelfs een beetje winst moeten hebben door een betere doorstroming van de uitlaatgassen).
 
Laatst bewerkt:
Bij mij was er wel een vermogenswinst bij het monteren van een open Nikko 4 in 1 uitlaatsysteem :9 Niet meer te koop overigens..
Een XJR 1200 is nl. een geknepen FJR blok. Pk's zijn weggeknepen door een nauwere uitlaat (en iets met de ontsteking)
Door het monteren van de Nikko met grotere diameter win je afgeknepen 18 pk's terug!
Kostte destijds 750,- guldens :)
Lees eens wat ik zeg.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan