Diversion 900 einde verhaal??

Nick Name

MF veteraan
12 apr 2002
18.708
801
-O- vanmorgen het ergste geluid gehoord wat je volgens mij kan horen als motorrijder...

Ik start de motor, heel even hoor ik de startmotor, en daarna een hele droge door merg en been gaande *KLOENK* , heel typisch ijzer op ijzer geluid. En daarna uiteraard niets meer.

De aanloop:

- 2 weken terug ging het olie lampje een keer branden, maar ging wel weer uit
- s'avonds beetje olie erbij, maar ook geconstateerd dat het kijkglaasje vol sludge stond
- afgelopen zaterdag ruim 150 gereden om olie heet te stoken (paar keer 160 aangetikt)

Aan het einde van die rit, deed hij wat raar met optrekken. Tot de 2000 toeren gorgelde hij een beetje, kan het niet anders uitleggen, zodra ik weer wat hoger in de toeren zat reed hij gewoon normaal. Maar het wegrijden ging moeizaam, net of je te weinig gas geeft.

Vanmorgen was het enige wat me opviel dat ik benzine/olie rook, en na de *KLOENK* zag ik dat er een plasje van het een of ander onder de motor lag (was te donker)

Mijn idee is dat er een cilinder vaststaat of iets dergelijks, kapotte koppakking, het zal in ieder geval niet best zijn. Zoals altijd met verwacht duur onderhoud, ga ik dan weer rekenen:

- Repareren of vervangen?

Situatie nu is dat ik hem op kan laten halen door de garage, en die een diagnose kan laten stellen, gokje, 200 €

Verwachtte conclusie: Blok vervangen

- Donorblok 300 € ??
- manuren garage 300 € ??

Jullie nog ideeën/suggesties/tips?
 
Volgens mij heb je nog niet gesnapt wat er gebeurt is. Als je je benzinekraan open laat staan bij stilstand is je vlotternaald het enige wat voorkomt dat je benzine doorloopt. Is je vlotternaald en/of de tegenoverliggende afdichting (is vaak een O-ringetje) beschadigd of blijven hangen, dan blijft de benzine doorlopen en stroomt via je carburateur in de cilinder. Hetgeen dan bij starten een niet samendrukbare benzine vulling oplevert die KLOENK geeft. Benzine kraan dicht voorkomt dit.

grtz,

Cees
 
Ik zette bij mijn vorige motor het kraantje altijd dicht als ik de motor uitzette. Ook een vacuumafsluiter voorkomt niet altijd dat er benzine in de cilinders, of de motorolie loopt. Maak er een gewoonte van, dan vergeet je het niet.

Maarja, je moet het zelf weten.
 
Laatst bewerkt:
Wees er wel zeker van dat de vlotternaald goed werkt. Deze zit er niet alleen tegen overlopen, maar ook (vooral) om het peil in je vlotterkamer correct te houden. Als het peil niet correct is is je mengselverhouding ook niet correct. Dus optimaal lopen zal 'ie dan niet.
 
Volgens mij heb je nog niet gesnapt wat er gebeurt is. Als je je benzinekraan open laat staan bij stilstand is je vlotternaald het enige wat voorkomt dat je benzine doorloopt. Is je vlotternaald en/of de tegenoverliggende afdichting (is vaak een O-ringetje) beschadigd of blijven hangen, dan blijft de benzine doorlopen en stroomt via je carburateur in de cilinder. Hetgeen dan bij starten een niet samendrukbare benzine vulling oplevert die KLOENK geeft. Benzine kraan dicht voorkomt dit.

grtz,

Cees

thanx, dit vat het inderdaad mooi samen, en deze conclusie had ik nog niet getrokken
 
-O- vanmorgen het ergste geluid gehoord wat je volgens mij kan horen als motorrijder...

Ik start de motor, heel even hoor ik de startmotor, en daarna een hele droge door merg en been gaande *KLOENK* , heel typisch ijzer op ijzer geluid. En daarna uiteraard niets meer.

.........


Sorry voor de offtopic, heb al gelezen dat je weer kunt rijden.

Ik ken heel wat ergere geluiden die ik als motorrijder nooit hoop te horen. Onder andere het schurende geluid van een motorfiets over asfalt tegelijkertijd met het knarsende geluid van mijn botten onder een vrachtwagenwiel. Lijkt me een kloenkje wel meevallen persoonlijk. :)

Afgelopen zomer is m'n xs400 naar de kloten gelopen. Het eerste wat ik dacht was dat ik een best lange wandeling voor de boeg had tot ik tevens bedacht dat ik een OV chipkaart bij me had.

db
 
Volgens mij heb je nog niet gesnapt wat er gebeurt is. Als je je benzinekraan open laat staan bij stilstand is je vlotternaald het enige wat voorkomt dat je benzine doorloopt. Is je vlotternaald en/of de tegenoverliggende afdichting (is vaak een O-ringetje) beschadigd of blijven hangen, dan blijft de benzine doorlopen en stroomt via je carburateur in de cilinder. Hetgeen dan bij starten een niet samendrukbare benzine vulling oplevert die KLOENK geeft. Benzine kraan dicht voorkomt dit.

grtz,

Cees
+1 kuddo
 
Ik zette bij mijn vorige motor het kraantje altijd dicht als ik de motor uitzette. Ook een vacuumafsluiter voorkomt niet altijd dat er benzine in de cilinders, of de motorolie loopt. Maak er een gewoonte van, dan vergeet je het niet.

Maarja, je moet het zelf weten.

Vacuüm gestuurde benzine kranen kan je niet dicht zetten, alleen manuaal open zetten.

Als de motor niet draait is er geen vacuüm en gaat de kraan niet open of er moet iets mis zijn maar dat kan evengoed ook met een ouderwetse kraan.

Maar opzich is dat geen probleem bij goede vlotternaalden/zitting.
 
Laatst bewerkt:
Vacuüm gestuurde benzine kranen kan je niet dicht zetten, alleen manuaal open zetten.

Als de motor niet draait is er geen vacuüm en gaat de kraan niet open of er moet iets mis zijn maar dat kan evengoed ook met een ouderwetse kraan.

Maar opzich is dat geen probleem bij goede vlotternaalden/zitting.

Ja dat klopt. Ik was even in de war met mijn aparte vacuumafsluiter en aparte benzinekraan. Zijn 2 losse onderdelen en dan kun je de kraan wel dicht zetten.
Zelfs met deze dubbele veiligheid lukt het mensen toch nog hun cilinders en carter af te tanken met benzine _O-
 
thanx, dit vat het inderdaad mooi samen, en deze conclusie had ik nog niet getrokken


Er is nog wat waar je op moet letten : veel carbs hebben overloop slangen, die hangen meestal achter het blok naar beneden. Als er een carburateur overloopt, doordat de benzine kraan niet afdicht EN de vlotternaald dat ook niet doet, moet de overloopslang voorkomen dat je blok volloopt met benzine. Ik weet niet of een Div die slangen heeft maar een 900F wel.
Maar die slangen zitten achter het blok met tierapje bij elkaar gebonden, en dat tierapje wil nog wel eens te strak aangetrokken worden.

Maw, je blok kan pas vollopen als :
1 je benzine kraan niet afdicht
2 je vlotternaald dit ook niet doet
3 je overloopslang (indien aanwezig) verstopt zit.

En toch zijn er ook XJ900F'en die vollopen met benzine, hoe krijgen ze het voor elkaar...
 
Er is nog wat waar je op moet letten : veel carbs hebben overloop slangen, die hangen meestal achter het blok naar beneden. Als er een carburateur overloopt, doordat de benzine kraan niet afdicht EN de vlotternaald dat ook niet doet, moet de overloopslang voorkomen dat je blok volloopt met benzine. Ik weet niet of een Div die slangen heeft maar een 900F wel.
Maar die slangen zitten achter het blok met tierapje bij elkaar gebonden, en dat tierapje wil nog wel eens te strak aangetrokken worden.

Maw, je blok kan pas vollopen als :
1 je benzine kraan niet afdicht
2 je vlotternaald dit ook niet doet
3 je overloopslang (indien aanwezig) verstopt zit.

En toch zijn er ook XJ900F'en die vollopen met benzine, hoe krijgen ze het voor elkaar...

De Div 900 heeft 3 slangen:

- 1 van de airbox
- 2 vanaf de tank


de carbs hebben geen overloop slang, maar wel 2 tuutjes die omhoog gericht staan in kuiltjes in de airbox, zodat het weer terugslaat.

zal ff kijken of ik daar een foto van heb
 
Laatst bewerkt:
dit dus:

full
 
Is dat niet gewoon de vlotterkamerbeluchting?

Zit meestal op de luchtfilterkast aangesloten.

Youtube filmpje klopt ook niet helemaal.

Waar zijn de transisitie poorten van het stationair circuit?

Die zijn gemaakt voor een vlot verloop van stationair tot wanneer de gasnaald invloed heeft.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan