Additieven voor koelvloeistof

Speedwobble

MF veteraan
18 mei 2010
1.612
29
Liep afgelopen week tegen een flesje "Cooling System Conditioner" van Forte aan. Dit middel wordt aan de koelvloeistof toegevoegd en heeft bepaalde corrosie werende eigenschappen, verhindert vorming van ketelsteen etc.
Vraag me sterk af of dit soort middeltjes daadwerkelijk een gunstig effect hebben op het koelsysteem in combinatie met de moderne koelvloeistof, of dat dit weer een soort Tell Sell shit is.

Iemand met ervaring ?
 
Laatst bewerkt:
Normaal heeft koelwater die eigenschap ook. Echter: men moet hier wel leren de koelvloeistof eens te verversen.
Uiteindelijk dikt de boel in tot een groenige "drab" + ketelsteen, welk overal gaat zitten. In mijn geval was ook de thermostaat compleet verrot. Toen heb ik er (Wynn's) koelsysteem-flush in gedaan en na een uurtje een flinke lading slootwater afgetapt.

Sindsdien ben ik wel overtuigd van het verversen van koelwater.
 
Regelmatig verversen lijkt me ook het voornaamste, ververs zelf jaarlijks de koelvloeistof.
M'n interesse werd getrokken door de bewering dat het dus ook verse koelvloeistof verbeterd. Lijkt me toch dat een moderne koelvloeistof al genoeg van deze eigenschappen heeft en het dus eigenlijk overkill is.
 
Ik had ook een vraagje hieromtrent. Ik heb gehoord van een monteur dat je je koelingswater bijna nooit zou moeten vervangen.
Hij was van mening dat er zuurstof of wat dan ook in dat water kan zitten dat op langere termijn uit het koelingswater verdwijnt en die zuurstof zou voor corrosie zorgen.
En net wanneer dat verdwenen is zijn er velen die het koelingswater vernieuwen met zuurstofrijk koelingswater. Hij vergeleek het met centrale verwarming, want daarbij verander je het water ook nooit.

Ik weet er zelf niet veel van heb mijn twijfels, maar koelingswater van een motor komt toch altijd aan lucht via het expansievat, en uiteindelijk zijn de leidingen ook poreus.

Misschien dat iemand dat voor mij kan verduidelijken want die monteur was er echt van overtuigd.
 
Ik had ook een vraagje hieromtrent. Ik heb gehoord van een monteur dat je je koelingswater bijna nooit zou moeten vervangen.
Hij was van mening dat er zuurstof of wat dan ook in dat water kan zitten dat op langere termijn uit het koelingswater verdwijnt en die zuurstof zou voor corrosie zorgen.
En net wanneer dat verdwenen is zijn er velen die het koelingswater vernieuwen met zuurstofrijk koelingswater. Hij vergeleek het met centrale verwarming, want daarbij verander je het water ook nooit.

Ik weet er zelf niet veel van heb mijn twijfels, maar koelingswater van een motor komt toch altijd aan lucht via het expansievat, en uiteindelijk zijn de leidingen ook poreus.

Misschien dat iemand dat voor mij kan verduidelijken want die monteur was er echt van overtuigd.

Nee.
 
Ik had ook een vraagje hieromtrent. Ik heb gehoord van een monteur dat je je koelingswater bijna nooit zou moeten vervangen.
Hij was van mening dat er zuurstof of wat dan ook in dat water kan zitten dat op langere termijn uit het koelingswater verdwijnt en die zuurstof zou voor corrosie zorgen.
En net wanneer dat verdwenen is zijn er velen die het koelingswater vernieuwen met zuurstofrijk koelingswater. Hij vergeleek het met centrale verwarming, want daarbij verander je het water ook nooit.

Ik weet er zelf niet veel van heb mijn twijfels, maar koelingswater van een motor komt toch altijd aan lucht via het expansievat, en uiteindelijk zijn de leidingen ook poreus.

Misschien dat iemand dat voor mij kan verduidelijken want die monteur was er echt van overtuigd.
Die monteur heeft deels gelijk. Zuurstof zorgt voor oxidatie dus is het niet slim je huisinstallatie regelmatig te verversen, kost je uiteindelijk je plaatstalen radiatoren. Alleen staan deze radiatoren zelden (gevuld) bij -15 buiten dus zullen deze niet gauw bevriezen, anders staat je ketel uit en/of ben je een bikkel. Een motor kan echter bij deze temperaturen wel eens buiten staan. Dan heb je liever ''koelingswater'' dat niet bevriest, dat heet ''koelvloeistof''. Dit bevriest niet bij lage temperaturen en voorkomt dat je blok barst.
Denk dat die ''monteur'' in de verwarming actief is maar verder geen idee heeft.
Als je koelsysteem lucht aanzuigt via het expansievat ben je te laat met bijvullen of je hebt een lek.
 
Terug
Bovenaan Onderaan