Waar haal ik Pruisisch Blauw/Markeerlak?

Shaggy8675

MF veteraan
16 nov 2004
10.000
0
Tilburg
Ik ben op zoek naar wat ik ken als Pruisisch blauw, of Layout fluid. Het spul wat men in de metaal gebruikt om een oppervlak blauw te kleuren en vervolgens met een kraspen aan te tekenen.

zoals dit voorbeeld:
panel-043.jpg


In deze vorm
layout_dye_.jpg



Wie kan me daar mee op weg helpen? Ik krijg het in NL niet gevonden met deze termen.
 
met een kaarsevlam het metaal zwart blakeren.Markeert ook mooi dun, en veel makkelijker schoon te maken.
Ik heb op mijn werk wel een tube pruisisch blauw, maar het wordt altijd een kliederbende vindt ik.
Ook moeilijk van de vingers te krijgen.
 
Bedankt heren.
Dikke stift heb ik al wel geprobeerd, maar ik ga ermee slijpen en daar kunnen de stiften die ik heb niet zo goed tegen, de hitte.

Het is zo dat alles wat ik blauw ga maken dus weggeslepen moet gaan worden tot een bepaalde lijn die ik erop kras.
 
@kilowattknijper, Heb jij die stoffen in je schuur staan ?

Het zijn spullen uit de chemische fotografie.
Ik heb het wel gehad maar een hele tijd geleden e.e.a. in de milieubox gestopt.
Waarschijnlijk bij de drogist of op internet nog te verkrijgen.

Leuk spul.
beetje gelige (zwakke urinekleur) waterige oplossing , en met een druppel ijzerchloride oplossing slaat de hele zooi in intens blauw om.
 
Bedankt heren.
Dikke stift heb ik al wel geprobeerd, maar ik ga ermee slijpen en daar kunnen de stiften die ik heb niet zo goed tegen, de hitte.

Het is zo dat alles wat ik blauw ga maken dus weggeslepen moet gaan worden tot een bepaalde lijn die ik erop kras.

Kopersulfaat gaat ook.
Krijg je een bruinige koperlaag, krassen tekenen zich goed af.
Niet met je vingers in de kopersulfaat, is niet zo gezond.
 
Ik ben op zoek naar wat ik ken als Pruisisch blauw, of Layout fluid. Het spul wat men in de metaal gebruikt om een oppervlak blauw te kleuren en vervolgens met een kraspen aan te tekenen.

zoals dit voorbeeld:
[afbeelding]

In deze vorm
[afbeelding]


Wie kan me daar mee op weg helpen? Ik krijg het in NL niet gevonden met deze termen.

Zit jij je schuifmaat te gebruiken als kraspen B| B| :(
 
Een mooi ding maar redelijk prijzig om alleen je schuifmaat te sparen.
Ik heb zelf ook een overweging gemaakt om een vlakplaat en zo'n krasmaat aan te schaffen maar daar gebruik ik het net te weinig voor (hobby)
Om nauwkeurig te boren zou ik een coördinatentafeltje overwegen.
 
Voor mij is het ook hobby, alleen net iets anders dan de meeste hier doen denk ik ;) ( ik maak/restaureer scheermessen )

Ik heb een goedkope op de kop kunnen tikken. Digitaal, 150mm hoog voor €25 8-)
Ik heb dit nodig om het midden van het staal aan te tekenen en bepaalde afmetingen aan te schrijven die ik kan zien tijdens het slijpen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan