Rem functioneert niet --> AHHHHHH --> O nu wel

Hypertraxxx

MF veteraan
22 mei 2008
1.617
0
Zoals kort geschetst reed ik met mijn VFR naar werk. Ik rijd de motor meerdere keren per week en opeens leek het wel of ik de rem niet meer in kon knijpen. Dit was echt heel eng. Dit duurde ook maar heel kort. Je gaat toch harder knijpen en toen klapte de rem er wel in, maar moet zeggen dat ik het niet heel tof vond. Ik heb dit nooit eerder gehad. Ik heb ernaar gekeken, maar ik kon niks vinden. Nu aantal keer de rem gecheckt (en gereden) en is er niks mee aan de hand. Heeft iemand enig idee wat dit geweest kan zijn? Vuiltje bij de remmen? Iemand?
 
Bedoel je dat je de hendel wel kon inknijpen maar dat er niet geremd werd, of bedoel je dat je de hendel niet kon inknijpen en er dus ook niet geremd werd?

Als je hem wel kon inknijpen maar geen remvertraging had, dan waren waarschijnlijk je remblokken gelost van de remschijven. Dit kan komen door o.a. montagewerkzaamheden, een "geintje" van iemand, kromme remschijven, of bijvoorbeeld een wiel dat niet (goed) vastzit.
Lucht in de leiding zou ook kunnen, maar dan moet zich dit herhalen.
 
Laatst bewerkt:
Niet in kunnen knijpen kan te veel wrijving tussen hendel en plunjer zijn. Hendel er af, raakvlakken schoonmaken en wat vet er op.
Drukvlak van handel heeft een vlak stukje in de ronding.
Of je plunjer "schrankt" in de hoofdremcilinder. Je drukt de plunjer dan tegen de wand van de hoofdremcilinder.
 
Ik kon hem in eerste instantie niet inknijpen. alsof en een houtenstok tussen de remhendel en het stuur zat.

zal morgen eens kijken of ik de boel wat kan vetten, maar het werkt nu weer goed, dat vind ik zo vreemd.
 
als er nog ouderwetse rubberen leidingen opzitten wil het wel eens voorkomen dat er een stukje binnenin loslaat en omklapt. als dat stukje de juiste grote is kan hij even de remslang blokkeren en dan krijg je ook een remhendel die je niet in kan drukken. als je genoeg druk opbouwt klapt hij door of komt los en dan kan je weer "normaal" remmen. maar het is wel iets wat vaker terug zal komen. maar het kan ook zo iets zijn als remzuigers die vast zaten en nu weer los gesprongen zijn.
 
als er nog ouderwetse rubberen leidingen opzitten wil het wel eens voorkomen dat er een stukje binnenin loslaat en omklapt. als dat stukje de juiste grote is kan hij even de remslang blokkeren en dan krijg je ook een remhendel die je niet in kan drukken. als je genoeg druk opbouwt klapt hij door of komt los en dan kan je weer "normaal" remmen. maar het is wel iets wat vaker terug zal komen. maar het kan ook zo iets zijn als remzuigers die vast zaten en nu weer los gesprongen zijn.


maar als je netjes elke 2 jaar de remvloeistof vervangt en elke 4 jaar de (rubber)remleidingen maak je dat niet mee ;) .

of gebeurd dat vaak niet?

zonder gein je moet met de remmen geen enkel risico willen lopen, kijk het dus serieus goed na en als het aan vervanging toe is gewoon vervangen (om de 4 jaar is wel snel, maar ga anders voor staal omvlochten).
als je het niet weet laat er dan altijd iemand (motorzaak/monteur) naar kijken die er verstand van heeft :Y .



GR NEMO
 
Of het is al een tyd geleden dat de remblokken gecontroleerd zijn en dat deze dus klemvast in de bracket zitten waardoor je eerst hard moet knijpen en ze daarna ineens wel los komen.
Puntje onderhoud denk ik en dat wreekt zich in deze tyd van het jaar met veel regen en regelmatig gestrooi.
 
Of het is al een tyd geleden dat de remblokken gecontroleerd zijn en dat deze dus klemvast in de bracket zitten waardoor je eerst hard moet knijpen en ze daarna ineens wel los komen.
Puntje onderhoud denk ik en dat wreekt zich in deze tyd van het jaar met veel regen en regelmatig gestrooi.

zou kunnen, al heb ik de motor nu 4 a 5 maand en heeft deze bij de dealer nog een afleverbeurt/check gehad. Heb de motor gehaald bij Gebben motoren en dat is zover ik altijd begrepen heb niet de minste dealer.

Maar enig idee hoe ik dat oplos? Eens goed schoonmaken?
 
dat is altijd goed (doe ik ook wel eens) maar ik gebruik ook ceramischevet voor de geleidingen (DUS NIET OP DE REMVOERING! zeg het mar f er lopen veel mallooten rond ;) ),

zo blijft de boel lekker soepel lopen, maar haal anders de boel een keer los als je tijd hebt en maak het goed schoon en spoel/vervang desnoods ook de remvloeistof (je bent dan toch bezig) mocht dat nodig zijn.


GR NEMO
 
Terug
Bovenaan Onderaan