olienivo voorvork bij verschillende veren

rein63

Rookie
29 dec 2013
18
1
Enkhuizen
Ik ben 2,5 jaar in het rijke bezit van een 97'er Suzuki GSX600F (oud model) en wil de olie van de voorvork verversen. Ik constateer echter dat de veren niet de standaard zijn die in het boekje staan. Kan ik dan toch dezelfde vrije ruimte (100mm) aanhouden? Ik heb 104 en 111mm gemeten. Het verschil zou de aanhangende olie aan de veren (beetje lekkage) geweest kunnen zijn. Olie was trouwens nog goudgeel van kleur.

Ik heb ook nog een set van een 89'er maar die is ook al niet meer standaard. Volgens het wphb zou hij 229,4mm lang moeten zijn. Afmetingen van de bus zijn niet vermeld.

De 89'er is voorzien van een progressieve veer van 458 x Ø35mm met 30 windingen Ø5,2mm. De bijbehorende bus is, gezien de scheve kopzijde, zelf gezaagd op bijna 90mm. Veer zou volgens het boek kunnen zijn van een 86'er GSX-R1100.

De eigen voorvork is voorzien van lineaire (!!) veren van 303 x Ø35mm met 24 windingen Ø4,5mm en een bus van 200mm.

Verder valt op dat in beide gevallen de buitenste vorkbuizen nummer S254-R of L dragen voor respectievelijke rechts of links. Bij de eerstgenoemde staat er een toevoeging SA-1 op de rechter en SA-2 op de linker. Bij de laatstgenoemde zijn beide SA-3 genummerd. Zijn dit slechts matrijsnummers?

Ik heb al even wat topics gevonden maar geen die een vergelijkbaar probleem aangeven. Welke risico's ontstaan er wanneer ik, zeg een 20mm, naast de ideale waarde zou zitten?

Welke voordelen zou de langere progressieve veer kunnen bieden?

Iemand enig idee of rest mij het proberen en vandaar uit aanpassen?
 
Nee, het loopt niet storm Aris :)
In het grote GSX-F topic ook al weinig resultaat en werd ik naar hier verwezen. Het weekend is nog jong, we zullen zien. Anders wordt het zelf experimenteren.
 
Als de veren dikker worden mag/kan er minder olie in, het volume van de veer compenseert het olieniveau zodat de luchtkamer ongeveer hetzelfde blijft. Wilbers bv, schrijft 10mm meer luchtkamer voor voor mijn type motor met een Wilbers veer.

Progressieve veer is in het algemeen te soepel in het begin van de slag en te stug aan het eind. Prima veer voor de dagelijkse motorrijder die geen ambitie heeft Ned.Kampioen te worden. Demping is bij een progressieve veer een "probleem" , die past zich niet aan.

Met een lineaire veer kan de vering en demping veel mooier afgesteld worden op de rijder.

Edit, wat experimenteren kan weinig kwaad, zolang de demper onder de olie blijft staan en de luchtkamer niet te klein wordt.
Wilbers waarde als startniveau?
 
Laatst bewerkt:
gekopieerd van deze site; Progressieve voorvering Suzuki GSX 600 F 91-97 | mPartz.nl

Specificaties:
◾Passend voor: Suzuki GSX 600 F bouwjaar 91-97
◾Benodigde olie: 7,5 (1 L) (=viscositeit en aantal benodigde liters)
◾Hoogte luchtkamer: 150mm*
◾Type: Progressieve vering

ik zou de veren van de sloper erin zetten daarvoor een nieuwe bus maken met in achtneming dat je de totale lengte van veer en bus niet [veel] langer maakt dan die standaard zou zijn, dit ivm de veervoorspanning die bij aanvang misschien al te hoog zou kunnen staan.
maar als je altijd lekker gereden hebt en geen rarigheid hebt gevoelt kun je natuurlijk ook alleen de olie vervangen en kijken hoe het gaat. :]
 
Dank je Gassen. Hier kan ik wel wat mee om te proberen.
Klinkt ook logisch dat de luchtkamer gelijk moet blijven na montage van het geheel.

Of de demper onder de olie blijft is volgens mij eenvoudig te controleren door hem geheel uit te schuiven. De demper mag dan nog niet zichtbaar zijn. Ik verwacht echter wanneer je rondom de standaard waarde blijft, dit niet direct een item zal zijn.
De gemeten vrije ruimte doet ook vermoeden dat het in de buurt zit. Het kan hooguit nog zijn dat de oliedikte afwijkend is. Dat zal dan wel merkbaar zijn in het veergedrag.

Na montage kan ik uitsluitend de uitgaande demping in 3 standen afstellen.
 
gekopieerd van deze site; Progressieve voorvering Suzuki GSX 600 F 91-97 | mPartz.nl

Specificaties:
◾Passend voor: Suzuki GSX 600 F bouwjaar 91-97
◾Benodigde olie: 7,5 (1 L) (=viscositeit en aantal benodigde liters)
◾Hoogte luchtkamer: 150mm*
◾Type: Progressieve vering

ik zou de veren van de sloper erin zetten daarvoor een nieuwe bus maken met in achtneming dat je de totale lengte van veer en bus niet [veel] langer maakt dan die standaard zou zijn, dit ivm de veervoorspanning die bij aanvang misschien al te hoog zou kunnen staan.
maar als je altijd lekker gereden hebt en geen rarigheid hebt gevoelt kun je natuurlijk ook alleen de olie vervangen en kijken hoe het gaat. :]

Dit werkt alleen wanneer je de herkomst van de veer kent. Als het bijbehorende plaatje al representatief is komt het aantal windingen niet overeen met die ik heb. Ook verder zie ik geen specs. Misschien kan ik eens zoeken op de sites van fabrikanten en wat meer vinden. Op de veren die ik heb zie ik geen onderdeelnummer of ander kenmerken.
Bovendien weet ik niet welke lengte bus standaard is. Dat zou de 200mm kunnen zijn maar ook korter. Wanneer de gezaagde uit de originele komen weet ik alleen dat ze langer dan 90mm waren :P

Tot op heden heb ik geen rare reacties van de motor gevoeld, ook niet wanneer ik op mijn ( *D ) grens rij. Ik kies er dan ook voor om deze set zo te laten en te gokken dat met de standaardolie het juiste nivo terug te vinden is.

De andere set biedt de mogelijkheid om eens wat te proberen. Ik wil voorkomen dat ik straks een half seizoen alleen maar aan het experimenteren ben.

Mocht het nu helemaal niet goed komen is het wel goed om te weten dat ik voor ca. € 100,- een setje veren kan kopen waarvan dan wel alles bekend is.
 
Dit werkt alleen wanneer je de herkomst van de veer kent. Als het bijbehorende plaatje al representatief is komt het aantal windingen niet overeen met die ik heb. Ook verder zie ik geen specs. Misschien kan ik eens zoeken op de sites van fabrikanten en wat meer vinden. Op de veren die ik heb zie ik geen onderdeelnummer of ander kenmerken.
Bovendien weet ik niet welke lengte bus standaard is. Dat zou de 200mm kunnen zijn maar ook korter. Wanneer de gezaagde uit de originele komen weet ik alleen dat ze langer dan 90mm waren :P

Tot op heden heb ik geen rare reacties van de motor gevoeld, ook niet wanneer ik op mijn ( *D ) grens rij. Ik kies er dan ook voor om deze set zo te laten en te gokken dat met de standaardolie het juiste nivo terug te vinden is.

De andere set biedt de mogelijkheid om eens wat te proberen. Ik wil voorkomen dat ik straks een half seizoen alleen maar aan het experimenteren ben.

Mocht het nu helemaal niet goed komen is het wel goed om te weten dat ik voor ca. € 100,- een setje veren kan kopen waarvan dan wel alles bekend is.

bij een andere set veren wordt geen bus bijgeleverd, tenminste niet bij hyperpro,
dan weet je dus nog niet of de bus van 200mm de juiste is.
misschien is er hier iemand die je kan vertellen welke maat de bus standaard heeft.

aan de representativiteit van de plaatjes moet je niet te veel waarde hechten, kijk maar even verder op die website, dan zul je zien dat de plaatjes bij de verschillende types allemaal hetzelfde zijn.
 
Progressieve veer is in het algemeen te soepel in het begin van de slag en te stug aan het eind. Prima veer voor de dagelijkse motorrijder die geen ambitie heeft Ned.Kampioen te worden. Demping is bij een progressieve veer een "probleem" , die past zich niet aan.

Met een lineaire veer kan de vering en demping veel mooier afgesteld worden op de rijder.

Misschien kun je het beter als volgt stellen:

Een lineaire veer is het beste, zeg maar: het meest strakke. Maar alleen op een vlakke weg.

Een progressieve veer is minder strak, maar zorgt op een hobbelige weg voor beter contact met de grond.

De progressieve veer is dus beter voor op de weg. Comfortabeler, zal minder 'stuiteren' bij het remmen op een hobbelig oppervlak en is daarmee veiliger in het verkeer. Er is wel een nadeel, en dat is dat bij ECHT hard remmen (racen, noodstop), de progressieve veer sneller op zijn einde zal zitten, en je daarmee dan jezelf weer makkelijker onderuit kan remmen.

Ik heb een tijdje met lineaire veren gereden op de openbare weg, en heb ze weer ingeruild voor progressieve veren. Ik werd echt gek van het gestuiter.

Terwijl ik op mijn racer niet met progressieve veren zou durven rijden.
 
Laatst bewerkt:
Misschien kun je het beter als volgt stellen:

Een lineaire veer is het beste, zeg maar: het meest strakke. Maar alleen op een vlakke weg.

Een progressieve veer is minder strak, maar zorgt op een hobbelige weg voor beter contact met de grond.

De progressieve veer is dus beter voor op de weg. Comfortabeler, zal minder 'stuiteren' bij het remmen op een hobbelig oppervlak en is daarmee veiliger in het verkeer. Er is wel een nadeel, en dat is dat bij ECHT hard remmen (racen, noodstop), de progressieve veer sneller op zijn einde zal zitten, en je daarmee dan jezelf weer makkelijker onderuit kan remmen.

Ik heb een tijdje met lineaire veren gereden op de openbare weg, en heb ze weer ingeruild voor progressieve veren. Ik werd echt gek van het gestuiter.

Terwijl ik op mijn racer niet met progressieve veren zou durven rijden.

Toch rij ik al 2,5 seizoen met de lineaire veren. Was ook verbaasd dat die er in zaten. Ik had al begrepen dat die op wegmotoren weinig worden gebruikt en dan is de GSX-F ook nog geen sportmotor. Ik vond hem wel prima rijden.
Nu is mijn referentie de Kawasaki Z650 van 1981 en dan ook nog > 20 jaar geleden dus ben ik snel onder de indruk. Ook ben ik geen Rossi maar heb afgelopen zomer toch af en toe eens flink moeten knijpen in de Franse Alpen. Bij het dalen voel je dan soms wel de achterkant "licht" worden maar stuiteren komt me niet bekend voor.

Dank je voor het delen van jouw ervaring. Reden temeer om het andere setje met progressieve veren ook maar in elkaar te zetten en eens te proberen. Misschien wordt ik nog eens verrast :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan