Verdwenen ZDDP uit motorolie

QWERTY3

Die hard MF'er
26 feb 2010
404
7
Hengelo
Heb laats gelezen dat er ZDDP antislijtage dope is verdwenen / teruggebracht uit moderne motorolie vanaf het jaar 2000.
Vanwege het miljeu.
Dat zou heel slecht zijn voor onze motoren.
Is daar iets anders voor in de plaats gekomen, en zo ja, wat dan.
Moet ik nu "klassiekerolie" in mijn motor doen?
Daar schijnt wel genoeg ZDDP in te zitten.
 
Ja dat klopt, het is een toevoeging die de slijtage reduceerd, maar wel de catalisator sloopt en daarom wordt het niet meer gebruikt, er zijn wel soorten waar het wel in zit maar dat is bv olie voor diesels en olie voor blokken met hele stugge klepveren (race blokken, dragracers enzo, anders zouden de nokken assen te snel inslijten.

Of het uit motorfiets olie ook verdwenen is? Geen idee. Maar je kan zonder zorgen gewone motorfiets olie gebruiken zonder iets toe te voegen hoor.
 
Er zijn ook sites te vinden, die oliespecs per merk hebben en daar ook het zddp gehalte bij hebben staan.
In de VS is motorfietsolie een minder bekend fenomeen, als hier en zijn er ook andere merken op de markt. Ik weet van een olie topic dat ik op een amerikaanse site heb gelezen, dat er best veel motorrijders zijn, die olie voor diesels in hun motorfiets gooien, speciaal vanwege het zddp.
 
Heb laats gelezen dat er ZDDP antislijtage dope is verdwenen / teruggebracht uit moderne motorolie vanaf het jaar 2000.
Vanwege het miljeu.
Dat zou heel slecht zijn voor onze motoren.
Is daar iets anders voor in de plaats gekomen, en zo ja, wat dan.
Moet ik nu "klassiekerolie" in mijn motor doen?
Daar schijnt wel genoeg ZDDP in te zitten.
Volgens de motorrijdende triboloog RSV31 is er ook ander dopes in de anti-slijtage groep.

Zie: Anti-slijtage doops & ant-las doops
 
Er zijn ook sites te vinden, die oliespecs per merk hebben en daar ook het zddp gehalte bij hebben staan.
In de VS is motorfietsolie een minder bekend fenomeen, als hier en zijn er ook andere merken op de markt. Ik weet van een olie topic dat ik op een amerikaanse site heb gelezen, dat er best veel motorrijders zijn, die olie voor diesels in hun motorfiets gooien, speciaal vanwege het zddp.

Zou handig zijn, heb ik nog een bus van staan :)
 
Heb laats gelezen dat er ZDDP antislijtage dope is verdwenen / teruggebracht uit moderne motorolie vanaf het jaar 2000.
Vanwege het miljeu.
Dat zou heel slecht zijn voor onze motoren.
Is daar iets anders voor in de plaats gekomen, en zo ja, wat dan.
Moet ik nu "klassiekerolie" in mijn motor doen?
Daar schijnt wel genoeg ZDDP in te zitten.

Gewoon motorfietsolie MA of MB gebruiken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan