te weinig licht susgs500?

gs5001991

Die hard MF'er
19 jan 2014
287
0
Amsterdam
Beste motorrijders,

Ik ben sinds de zomer in het bezit van een oude gs500 (91) ik heb inmiddels al wat fijne kilometers gereden. Na anderhalve maand winterstalling toch maar besloten om weer te gaan rijden tot de temperatuur daalt naar -0. Ik rij voornamelijk in de stad maar ook veel op de a2 amsterdam - utrecht. er is een groot gedeelte waar avonds de verlichting uitgaat en ik merk dat ik hier vrij weinig zicht heb ( door verlichting).

ik kan grofweg geschat 18/25 m ver het asfalt zien, dit rijdt naar mijn mening niet echt fijn. ik moet echt mijn best doen om (vooral) de weg te zien
de originele koplamp zit er nog op... maar ik zou graag advies willen hebben of ervaringen van motorrijders die dit probleem ook hebben gehad

Zou ik moeten denken aan:
andere lampen?
andere koplamp?
ander advies?


Het is mijn eerste motor en vanwege de lage aanschafprijs, algemene staat en hoge kilometerstand ben ik niet van plan om aan dure xenon ombouw systemen te denken.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen !

Alvast bedankt!

JB
 
Zijn het glas en de spiegel van de koplamp nog mooi helder?
Staat de koplamp goed afgesteld?
Heb je al een nieuw lampje geprobeerd? (geen idee of het helpt maar je weet nooit)
 
Beste Red Force,

dank voor je reactie.

Het glas van de koplamp is redelijk dof, als ik dit vergelijk met mijn auto koplamp ( ook al wat jaartjes oud) enig idee hoe dit te verhelpen is ?
de koplamp staat goed afgesteld zover ik weet, ik heb hiervoor de test tegen een garagedeur aan gedaan....
Het lampje vervangen zou wellicht kunnen helpen maar neemt de sterkte van zo een lamp af in de loop der jaren?
 
Als het glas en/of de spiegel dof zijn gaat de lichtopbrengst behoorlijk achteruit, dit zal waarschijnlijk de reden zijn dat je zo weinig licht hebt.
Of het lampje slechter wordt weet ik niet maar die dingen kosten niet veel dus dat zou je kunnen proberen.
 
Je hebt van osram van die nightbreaker lampjes..
Werken goed in het koekblik hier en zag wel duidelijk verschil..
Philips heeft ook speciale lampen die meer licht opbrengen..

Koplamp idd vervangen of laten polijsten als hij dof is..
Maar tweedehandse mooie koplamp is denk ik goedkoper..
 
Koplampglas aan de binnenzijde polijsten met zilver- of koperpoets.

Reflector polijsten moet je heel voorzichtig mee zijn, dat is maar een heel dun laagje zilver. Oppoetsen met droge watten of met die gezichtsreigingspatjes (wattenschijfjes).
 
:N

Geen 100watt lamp erin als het systeem daar niet voor ontworpen is.
100watt lamp leverd wel meer licht, echter ook meer warmte die wel weg moet kunnen, alsmede dat je toch vaak, ook bij auto's bijv. problemen kunt krijgen met bedrading/zekering vanwege het hogere vermogen..
 
Geen 100 watt erindoen, je relais, kabels en zekeringen fikken door. Je reflector wordt dof door de hitte. Ongetwijveld zal het redelijk werken in een enkel geval, maar voel maar eens aan je koplamp als je een tijdje stilstaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan