Tankbag vs. tail bag of toch gewoon een rugzak?

Fazz

MF veteraan
21 sep 2013
1.155
18
's-Hertogenbosch
Beste Allen :W ,

Ik heb pas mijn rijbewijs en natuurlijk wil ik graag heel veel rijden. Daarom heb ik ook mijn eerste tour geboekt. Het wordt een weekend Sauerland! :Y

Alleen aangezien ik helemaal geen ervaring heb wilde ik graag weten wat het handigste is. Namelijk een tanktas of toch een tail bag. Een rugzak is ook een optie omdat we in een hotel verblijven. Maar is dit fysiek niet zwaar?

Oh ja, ik heb een sc57 of te wel een '07, Honda 1000rr. Ik dacht op het eerste instantie gewoon een rugtas. Maar ik las hier en der dat het je schouders zwaar belast. Verder dit zal ook niet mijn laatste tour zijn, als het goed is. :+

Ik twijfelde daarom ook aan een SW-Motech tanktas. Een daypack van 5 tot 9 L. en of een Sport van 15of14 tot 21 L.
Toen kwam ik een tail bag tegen, maar ik weet helemaal niet hoe zulke tassen rijden, vooral op een super sport.

Graag zou ik jullie ervaring hier over willen horen. Als je een mening hebt, AUB met feiten onderbouwen want ik ben natuurlijk onervaren op dit gebied.

Alvast heel erg bedankt!! :} :} :}
 
Laatst bewerkt:
Ik had op mijn vorige motor een tanktas, en heb tegenwoordig een tail pack.
Vind persoonlijk de tailpack prettiger.
Deze zit nooit in de weg tijdens het sturen, plus je hoeft hem er nooit af te halen als je moet tanken.

Er is 1 nadeel aan een tailpack... Bij het op- en afstappen loop je een kleine kans om je onderrug te verrekken (is mij dus gebeurd ;)).
 
Er is 1 nadeel aan een tailpack... Bij het op- en afstappen loop je een kleine kans om je onderrug te verrekken (is mij dus gebeurd ;)).

Oei, dat is niet best. Hoe stapte je op en af?
Ik stap met de tailpack altijd op door mn voet over de bestuurders plaats over het zadel te steken ipv mn been helemaal over het zadel te zwaaien.
 
Omdat ik niet zo groot ben en dus korte pootjes heb is het op en afstappen met een tas achterop ook wat lastig. Ik ben lenig genoeg en kan het wel maar fijn is het niet. En het heeft me al eens een knipperlicht gekost. :(
Wat ik doe is gewoon wanneer de motor op de zijstandaard staat de voet op het stepje zetten en dan het been erover gooien.
Ik gebruik ook een wat lagere magneet tanktas van bagster als we langer wegblijven. Kon er mooi tegenaan liggen als de polsen een beetje moe werden. Die is me er nog niet afgewaaid, ook niet met 250KM/U in Duitsland.

De motor is een 1998 R1 de tas is zo'n tanktas van de Aldi voor achterop, die zijn dan best hoog. En ik zelf ben 1meter 69centimeter, 1.71 met laarzen aan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan