Alternatieven voor luchtfilterolie verstandig?

ZXRfan

MF'er
14 dec 2013
48
0
Purmerend
Ik heb een nieuw luchtfilterelement geplaatst in mijn ZXR750L. Het is een aftermarket exemplaar, maar wel nagenoeg identiek aan de originele en ik gebruik ook gewoon de originele luchtfilterbehuizing (geen K&N of zoiets).

Toevallig las ik in de manual dat je de schuimzijde (aan de zijde van de carbs dus) dient in te olien met SAE 30 SE (of SF). Dit zegt mij verder niets en op alle typen motorolie die ik tegenkom staat deze SAE aanduiding niet. Ik heb dikke olie 80W90 tot hele dunne, maar niet SAE 30. Wel heb ik nog wat K&N filterolie. Kan ik deze ook gewoon gebruiken, maakt het niet zoveel uit en is een beetje motorolie ook goed of dien ik echt op zoek te gaan naar die SAE 30? Overigens noemen ze de SAE 30 in het Haynes boek wel gewoon motorolie.
 
Gewone ouderwetse plakkerige luchtfilterolie (Twinair/Putoline) en liever niet dat Bio afbreekbaar-spul. Ik heb daar nare ervaringen mee icm vocht;na verloop van tijd verdwijnt de olie op plekken die vochtig zijn geweest/zijn (cross-gebruik). Met de ouderwetse olie nooit last van gehad.
 
Geen BMC/K&N olie gebruiken, doorgaans zijn deze filters af fabriek al voorzien van je nodige hoeveelheid olie.
De kawasakifilters gaan met die plakkerige olie dicht zitten en kan niet meer ademen.
Gewoon vettig maken met motorolie is voldoende na het reinigen.
 
Geen BMC/K&N olie gebruiken, doorgaans zijn deze filters af fabriek al voorzien van je nodige hoeveelheid olie.
De kawasakifilters gaan met die plakkerige olie dicht zitten en kan niet meer ademen.
Gewoon vettig maken met motorolie is voldoende na het reinigen.

:) Inderdaad gewoon normale motorolie gebruiken, gewoon 10 of 15w40.
Een half dopje om het filter mee in te zepen is zat.

En nooit het filter wringen, maar je moet het erin 'kneden' :)
 
Nog een mogelijkheid is kettingzaagolie. Erg plakkerig. Trekt ook draden.

Maar let op dat je er niet te veel in doet en het goed uitknijpt, anders loopt het in je carburateurs en gaat je motor zo raar doen. :D
 
Dat is dus juist niet de bedoeling, daarmee raakt het filter verstopt.

Het ligt aan het filter. Bij een open schuimluchtfilter wil je juist plakkerige olie omdat het zo open is. Een K&N filter (of BMC filter) juist weer niet, die is veel minder open.

En als je filter verstopt raakt, dan weet je in ieder geval dat het stof goed wordt tegengehouden. Moet je alleen wat vaker schoonmaken.

Ik heb een open schuimfilter:

full
 
Laatst bewerkt:
Het ligt aan het filter. Bij een open schuimluchtfilter wil je juist plakkerige olie omdat het zo open is. Een K&N filter (of BMC filter) juist weer niet, die is veel minder open.

En als je filter verstopt raakt, dan weet je in ieder geval dat het stof goed wordt tegengehouden. Moet je alleen wat vaker schoonmaken.

Ik heb een open schuimfilter:

[afbeelding]

TS heeft het over een (imitatie)kawasaki filter, daarbij moet het dus juist NIET, dus geef je een verkeerd advies.
 
Het filterelement van de zxr heeft aan 1 zijde (buitenluchtzijde) een fijne harige stof (lijkt wel een beetje langharig fluweel) die droog dient te blijven en aan de andere zijde (carburateur zijde) een dunne laag schuim.

Het relatief dunne filter (ik gok 7 mm dik) heeft dus 2 verschillende zijden.
 
Een "papier" ( of zo'n k&n filter ) moet je niet inoliën met die dikke olie.

Dat poreuse schuim kan je daar wél mee inoliën.

Filter van mijn kawa is ook in 2 delen, een buitenste huls van poreus schuim, die vet ik in met die dikkere olie, en een binnenste "papieren" filter, dat laat ik met rust. ( of als dát deel een k&n achtig iets was, met dunnere olie )
 
Een "papier" ( of zo'n k&n filter ) moet je niet inoliën met die dikke olie.

Dat poreuse schuim kan je daar wél mee inoliën.

Filter van mijn kawa is ook in 2 delen, een buitenste huls van poreus schuim, die vet ik in met die dikkere olie, en een binnenste "papieren" filter, dat laat ik met rust. ( of als dát deel een k&n achtig iets was, met dunnere olie )

Een K&N filter is van katoen voor zover ik weet...
 
Terug
Bovenaan Onderaan