Vochtprobleem VFR 800 VTEC wat controleren

Hanzzzz

MF veteraan
3 dec 2002
5.497
181
Soest
Gisteravond was ik aan de beurt van uit Gouda naar huis gereden door de stromende regen. Bijna thuis valt het vermogen weg. ANWB gebeld heeft nog het e.e.a. geprobeerd maar leverde uiteindelijk niets op. Wel nog twee keer kunnen starten maar sloeg al snel weer af.

Dus thuis gebracht. Vanmorgen (staat droog in de garage) starten-lopen. Warm gereden nog steeds geen probleem. Conclusie: Vocht probleem.


Maar waar te beginnen . Bougie's?

Checks: Accu zit vol, benzine voldoende, bezinepomp loopt ook (ook gisteravond).
Kwam wel een hoop witte rook uit de uitlaat maar dat was weg na warmlopen.
 
Laatst bewerkt:
Denk dat je de kabel connecties (stekkers) even moet nalopen op corossie en behandelen met contactspray en vet om het waterdicht te maken. Zijn veel van die kabel connecties, die waarschijnlijk veelal onder je kuipwerk zitten verborgen.
 
kijk ook even of de bougie doppen goed op je blok afsluiten. kan ook vocht ik gaan zitten.
dit zorgt er voor dat je vonk naar je blok gaat en niet naar je bougie.
maar dit zou in de regen voor een stotterend effect moeten zorgen.
 
eerst de voorste 2 pen bobines controleren. Die zitten in de vocht straal. Of slaat hij in 1 keer helemaal dood?
 
Laatst bewerkt:
eerst de voorste 2 pen bobines controleren. Die zitten in de vocht straal. Of slaat hij in 1 keer helemaal dood?

Beide voorste penbobines er uit getrokken.
Rechter is iets vochtig, ook het onderste rubber maar niet de onderkant en ook niet de binnenkant (maar dat zou ondertussen gedroogd kunnen zijn, hij doet het immer nu wel)
Linker kurkdroog.
Beide stekkers kruk droog en zien er uit als nieuw.

Rechter bougie er uit gehaald, kurkdroog en koffie bruin. (bougies zijn nooit vervangen maar dat moet volgens mij pas bij 50k omdat dit van de iridium bougie zijn.)

rechter pengat met een stuk keukenrol in gedaan. Kwam er iets vochtig uit met bruine aanslag.

Kan dit de oorzaak zijn of moet ik verder zoeken.

Ook nog luchtfilterhuis geopend. Geen vocht gevonden. Wel een klein beetje witte smurrie, nog geen theelepeltje, bij de carter ontluchting
 
Beide voorste penbobines er uit getrokken.
Rechter is iets vochtig, ook het onderste rubber maar niet de onderkant en ook niet de binnenkant (maar dat zou ondertussen gedroogd kunnen zijn, hij doet het immer nu wel)
Linker kurkdroog.
Beide stekkers kruk droog en zien er uit als nieuw.

Rechter bougie er uit gehaald, kurkdroog en koffie bruin. (bougies zijn nooit vervangen maar dat moet volgens mij pas bij 50k omdat dit van de iridium bougie zijn.)

rechter pengat met een stuk keukenrol in gedaan. Kwam er iets vochtig uit met bruine aanslag.

Kan dit de oorzaak zijn of moet ik verder zoeken.

Ook nog luchtfilterhuis geopend. Geen vocht gevonden. Wel een klein beetje witte smurrie, nog geen theelepeltje, bij de carter ontluchting
plantenspuit
 
Check inderdaad even je bougie kabels goed, natmaken en op
( een donker plekje, werkt makkelijker ) , kijken of je mini bliksem ergens ziet.

Goede tip deze kende in niet. Maar gaat me nu niet helpen de VFR VTEC heeft namelijk geen bougie kabels maar penbobines. Dit is een combi van een bougie dop en een bobine die rechtstreeks op je bougie duwt in het bougie gat.
 
Goede tip deze kende in niet. Maar gaat me nu niet helpen de VFR VTEC heeft namelijk geen bougie kabels maar penbobines. Dit is een combi van een bougie dop en een bobine die rechtstreeks op je bougie duwt in het bougie gat.


*oeps* Ik dacht te veel aan een rc36/1 :)

Ok, anders gezegd .. kabels naar ontsteking / stekkertjes die voor de ontsteking zorgen.

Gaat je alleen natuurlijk niet helpen met de pennen, want daar ga je nu niks van zien.

Wel eens zo'n zelfde flauwekulletje met een audi gehad , maar daar was het geluk dat de rubber-huls van die pen zichtbaar gescheurd was.
( anders was het wel even zoeken geweest )
 
Ok, de boel goed schoon en droog gemaakt. Rechter bougie er terug in, de linker penbobine die droog was terug er in gedaan. Rechter pen bobine niet terug gedaan maar wel aangesloten, extra oude bougie in de rechter pen bobine en de buiten kant bougie aan massa gelegd.

Test: Starten is direct lopen

M.a.w. als de rechter bougie voor niet mee heeft gedaan door het vocht probleem dan kan het niet de enige oorzaak zijn geweest. Hij loopt immers op 3 poten.

Dus wat nu andere pen bobines na kijken op vocht?
 
Zot, bedankt voor je hulp het staat je natuurlijk vrij om wel of niet te reageren.

Ondertussen:

Ander penbobines gecontroleerd. Kruk droog
Stekkers ECU los getrokken. Door geen geblazen met keukenpapier aan de andere kant. geen vocht. Ook de trottelposition sensor stekker zo na gekeken als mede veel andere stekkers. over nul vocht of aanslag. Allemaal wel ingespoten met zuurvrije vaseline.

Ik zal een kijken of er een afwateringsgaatje zit voor de bougies.
 
Ook de connectors voor de fuel injectors na gekeken.

Bij het loshalen van het filterhuis kwam ik er achter dat de rubberen flap en de foamrand kletsnat zijn. Dus de ligt nu te drogen.

De rubberen flap lekt precies op de bobines voor niet ideal lijkt me. Wellicht heb ik deze de vorige keer niet correct gemonteerd. Daarbij moet de foamrand denk ik voorkomen dat er regenwater wordt meegezogen de motor in. Maar ja als deze geheel doorweekt is.

Zou wellicht de hoeveelheid witte rook kunnen verklaren bij het starten afgelopen zaterdag.
 
Terug
Bovenaan Onderaan