cbr 600 rr ..levensduur

fisie

Rookie
17 mrt 2012
24
0
Ik ben aan het rondkijken om mijn vfr 800 om te wisselen voor wat anders.
Zo heb ik al gekeken naar een cb 600 hornet uit 2005 maar nu is mijn oog ook gevallen op een cbr 600 rr uit 2003 met 39000 km op de klok.

Maar nu vraag ik me af wat is de gemiddelde levensduur van deze blokken ?
En kun je bij deze km stand globaal nog andere kosten verwachten ?
 
Wacht...




crystal-ball.jpg
 
Download ergens een onderhoudsschema en je wordt heel veel wijzer. En als de vorige eigenaar hem heeft afgeragd, is 39.000 veel, is hij zeer netjes bereden, kan er nog wel een nul achter de tellerstand komen. Als je overigens een VFR gewend bent, kon zo'n kleine buikschuiver wat comfort betreft nog wel eens tegenvallen.
 
CBR600RR?? Meestal rond de 40.000 km...... O-)

Nee, alle gekheid, een modern blok gaat met gemak ruim voorbij de 100.000.
Veel hangt dan wel af van het onderhoud en de manier waarop de eigenaar hem heeft gebruikt. Veel korte stukjes en niet warmrijden voordat je op het gas gaat kan een hoop slijtage geven. Ook zal een eigenaar geneigd zijn bij zo'n lage kilometrage per jaar de motor niet elk jaar een beurtje te geven.
Wel even goed nalopen dus, maar je hoeft er niet meteen voor terug te schrikken.
 
Er is volgens mij nog een factor van belang, 1 waar je nooit wat over hoort...

Hoe vaak lees je niet over een motor van zo'n 6/7 jaar oud en nog geen 15.000 km op de klok die al allerlei problemen heeft.
Een motor is met zo'n km stand normaal gesproken net ingereden.

Als je een motor vaak gebruikt en je behandeld hem met "respect" moet ie heel lang mee gaan.
Stil staan en korte ritjes is erg slecht voor een motor.

Persoonlijk zou ik liever voor een jongere moter met een hoge kilometerstand kiezen dan andersom..
 
vriend van me had zo'n 97 model, die reed nog prima met 75000k op de teller en hij was er zelfs niet heel zuinig mee, ik denk alleen wel dat het koppel je gaat tegenvallen op een 600. ik rijd zelf ook een vfr800 en merk toch dat je op zo'n 600 een stuk meer op toeren moet rijden. zelfs als ik met duo reed moest hij toch wel een paar versnellingen terug terwijl ik niet hoef te schakelen om een inhaal aktie te doen op een 100km/h weg met de zelfde snelheid. (dat was dus wel een iets oudere met 110pk ).
 
vriend van me had zo'n 97 model, die reed nog prima met 75000k op de teller en hij was er zelfs niet heel zuinig mee, ik denk alleen wel dat het koppel je gaat tegenvallen op een 600. ik rijd zelf ook een vfr800 en merk toch dat je op zo'n 600 een stuk meer op toeren moet rijden. zelfs als ik met duo reed moest hij toch wel een paar versnellingen terug terwijl ik niet hoef te schakelen om een inhaal aktie te doen op een 100km/h weg met de zelfde snelheid. (dat was dus wel een iets oudere met 110pk ).

De CBR600RR is er pas vanaf 2003, in 97 was er alleen een CBR600F en die is op de letters van de modelaanduiding na niet te vergelijken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan