R6 2004 inhouden bij constant gas

Insanity03

MF veteraan
10 mei 2012
1.875
337
Beste allen,

Sinds een tijdje heb ik last van inhouden bij het langzaam accelereren en bij constant gas tussen de 4000 en 7000 toeren. Het is heel hinderlijk omdat ik tussen de file meestal rij met 30/40km/h

Het meeste merk ik in zijn 1 als ik met half gas optrek.
Als ik 100 ga in de 6e versnelling dan rij ik ongeveer met 5500/6000 toeren en op een rechte wegdek dan voel ik hem constant om de 2 seconden even inhouden.

Info:
-Bougies zijn 2000km geleden vervangen.
De oude waren op maar gewoon koffiebruin

-Luchtfilter is een originele van Yamaha en zit er zo n 16000km in
Dit probleem heb ik langer dan een jaar maar het lijkt alsof het erger is geworden.

-Uitlaat is een Mivv GP met db killer

-Olie wordt om de 8000km vervangen met Motul 10w40 half syntheet + yamaha oliefilter

-Speling van ketting rond 4cm. Kettingset kan geschat ongeveer 4000/5000km mee als ik kijk naar de voorste en achterste tandwiel. Ketting is 2 maanden terug gespannen.

-Banden zijn voor en achter S20 die nog zo n 1.5mm te gaan hebben
Door de banden zal het niet komen want ook met nieuwe banden had ik dit probleem.

-Tellerstand is 33000
Woon werk verkeer waardoor ik altijd op de snelweg zit tijdens de spits

-Ik rij elke dag 45 km en
Altijd warm draaien en niet snel in de toeren jagen totdat de kvs tmp in ieder geval boven de 70 zit.

Wanneer ik voluit ga optrekken dan is er niets aan de hand. Dit probleem ontstaat alleen met half gas als ik een constante snelheid wil rijden.
Er is ook geen slinger in de velg want met koppeling ingedrukt dan rolt hij soepel door.

Het volgende vermoed ik:
-Een rotte bobine
-Een sensor die half werkt. (Motormanagementlamp staat uit)
-Vals lucht ergens vandaan
-Problemen met de injectie

Weet iemand wat de oorzaak kan zijn?
 
Een bekend probleem van de R6 is dat de Throttle Position Sensor vuiligheid aantrekt en dan niet zo goed meer werkt. Een soort oplossing is om de TPS schoon te maken met contactspray. Filmpjes (3 delen) over hoe je hem schoon kan maken:

Ik zeg niet dat dit jouw probleem is, maar het is niet zo veel werk, dus waard om eens te doen.

Een TPS die zo schoon is gemaakt, zal na verloop van tijd waarschijnlijk weer vies worden. Als je een nieuwe koopt, dan krijg je een nieuwere versie die beter is afgedicht. Maar tja, dat ding kost 120 euro of zo.

Slaat je motor ook wel eens af voor een stoplicht?

Als alle 4 de bougies dezelfde kleur hadden, dan denk ik niet aan een bobine probleem. Heel misschien nog dat je een slechte aardaansluiting hebt, probeer ook eens alle stekkers en aansluitingen te controleren.
 
Laatst bewerkt:
Nee, ik denk het niet. De diag mode toont alleen gewoon de waarde die bij een bepaalde stand van de gaskleppen hoort. Je zou heel langzaam je gashendel kunnen opendraaien. De waarde moet dan gelijkmatig mee omhoog moeten gaan.

Maar als de motor niet draait zijn er geen trillingen en zul je waarschijnlijk niks verkeerds aan de TPS waarde zien. En volgens mij doet de diag mode het alleen als de motor uit staat (ik ben niet helemaal zeker).

Een ander teken is de stationairloop met warme motor. Die hoort normaal gelijkmatig rond de 1500 toeren te blijven. Maar met een rottige TPS zakt die af en toe in naar 1200 en gaat ie na een tijdje weer terug naar 1500. En dat blijft zich dan herhalen.

Maar zoals gezegd, ik draag alleen dit bekende probleem aan. Jouw probleem kan heel iets anders zijn. ;) Het ding barst van de sensoren.
 
Je weet dat je blok (olie etc) pas na 20km echt warm is? De kvs temp is écht geen indicatie voor een opgewarmd blok, die is namelijk als eerste warm.

Dat wou ik alleen effe zeggen :P

Klopt maar met een supersport rij je op de snelweg met normaal gedrag al rond de 8000 toeren.

De tandwielen waren wel goed versleten. De achterste viel mee maar de voorkant had inhammen gekregen door de slijtage. De tanden waren gek genoeg nog recht. Kon ze gebruiken als tandenstoker.
 
Terug
Bovenaan Onderaan