Bout kleppendeksel afgebroken, uiteind zit vast in blok

JKW

Homo universalis in spe
2 okt 2013
120
58
Groningen
Beste mensen, ik zit met een vrij cruciaal boutje dat afgebroken is, en ik zit een beetje met de handen in het haar. Ik ben net klaar met het stellen van de kleppen van mijn oude Honda CB450SC (mijn eerste keer). Een van de bouten van het kleppendeksel knapte af bij het vastdraaien. Het uiteinde van de bout zit dus nog in het blok vast. :( Hoe kan ik dit oplossen? Mijn eerste gedachte was om een motorzaak te bellen en te vragen of ze m'n motor willen ophalen en het uiteinde eruit kunnen halen, maar voor ik dat doe ben ik benieuwd of jullie nog een andere oplossing zien. Ik heb zelf overigens geen gereedschap om dit soort afgebroken bouten en schroeven uit te draaien. B|
 
Hoe vast heb je die bouten wel niet gedraaid?
Tsja, hoe leg je zoiets uit als je geen momentsleutel hebt? ;) Er zitten rubbertjes onder die bouten die zorgen voor de druk die het deksel op z'n plek houdt. Het aandraaien kostte nog niet veel kracht, dus ik dacht dat het nog niet goed vast zat, maar dat kwam natuurlijk doordat dat rubber gewoon meegeeft. Toch werd dat het boutje al te veel. Ach, het spul is ook al bijna 30 jaar oud, de motor komt uit 1985. Het andere boutje had ik met ongeveer dezelfde kracht aangedraad, die heeft het wel gehouden. Gisteren maar twee nieuwe boutjes besteld, zodat ik ze beide kan vervangen. De droge Amerikaan uit het hierboven genoemde filmpje had me al gewaarschuwd dat het kwetsbare boutjes zijn, maar zó kwetsbaar, dat had ik niet verwacht...
 
Tsja, hoe leg je zoiets uit als je geen momentsleutel hebt? ;) Er zitten rubbertjes onder die bouten die zorgen voor de druk die het deksel op z'n plek houdt. Het aandraaien kostte nog niet veel kracht, dus ik dacht dat het nog niet goed vast zat, maar dat kwam natuurlijk doordat dat rubber gewoon meegeeft. Toch werd dat het boutje al te veel. Ach, het spul is ook al bijna 30 jaar oud, de motor komt uit 1985. Het andere boutje had ik met ongeveer dezelfde kracht aangedraad, die heeft het wel gehouden. Gisteren maar twee nieuwe boutjes besteld, zodat ik ze beide kan vervangen. De droge Amerikaan uit het hierboven genoemde filmpje had me al gewaarschuwd dat het kwetsbare boutjes zijn, maar zó kwetsbaar, dat had ik niet verwacht...

Niet de bout of leeftijd de schuld geven. Boutje hoeft maar met 10-12 nm vast.
 
Ik ken het B| afgebrokenbout-verwijder-gereedschapje te leen gezocht

En inderdaad, op eoa manier brak het terwijl er echt minimaal kracht op werd gezet B|

De combinatie dat er geen kop meer op de bout zit, dus er geen kracht op de schroefdraad uitgeoefend word en dat die gaten eigenlijk nooit last hebben van corrosie maken dat je nog redelijke kans het het overgebleven stuk eruit kunt krijgen als je ook maar ergens op het vlak een klein beetje vat kunt krijgen.
 
Niet de bout of leeftijd de schuld geven. Boutje hoeft maar met 10-12 nm vast.
Sorry hoor! :$ ;) In m'n WPHB staan heel veel aandraaimomenten, maar net dat van deze boutjes kan ik nergens vinden, dus ik had ook niet echt een idee hoe vast ze moesten. Bovendien zaten ze behoorlijk vast toen ik ze voor de eerste keer losdraaide. Maar goed, het zou goed kunnen dat ik gewoon te veel kracht heb gezet.
 
Ik ken het B| afgebrokenbout-verwijder-gereedschapje te leen gezocht

En inderdaad, op eoa manier brak het terwijl er echt minimaal kracht op werd gezet B|

De combinatie dat er geen kop meer op de bout zit, dus er geen kracht op de schroefdraad uitgeoefend word en dat die gaten eigenlijk nooit last hebben van corrosie maken dat je nog redelijke kans het het overgebleven stuk eruit kunt krijgen als je ook maar ergens op het vlak een klein beetje vat kunt krijgen.
Ah, lastig ja. Mijn boutje is er inmiddels uit hoor, gelukkig. Jouw situatie ziet eruit alsof het eindje nog uitstak, kon je daar geen grip op krijgen met een tang?

Edit: oeps, verkeerd gekeken, je kunt het zien alsof het nog uitsteekt, je kan de tweede foto op twee manieren bekijken, er trad een soort gezichtsbedrog op bij mij.
 
Laatst bewerkt:
Ah, lastig ja. Mijn boutje is er inmiddels uit hoor, gelukkig. Jouw situatie ziet eruit alsof het eindje nog uitstak, kon je daar geen grip op krijgen met een tang?

Edit: oeps, verkeerd gekeken, je kunt het zien alsof het nog uitsteekt, je kan de tweede foto op twee manieren bekijken, er trad een soort gezichtsbedrog op bij mij.

Grin... veel mensen dacht idd dat hij nog iets uitstak, maar op eoa manier (die vast logisch te beredeneren is) breken die dingen natuurlijk altijd een stukje onder t pasvlak :+
 
Grin... veel mensen dacht idd dat hij nog iets uitstak, maar op eoa manier (die vast logisch te beredeneren is) breken die dingen natuurlijk altijd een stukje onder t pasvlak :+
Ok, dus ik ben niet de enige die zich door die foto op het verkeerde been liet zetten. Vervelende gewoonte van die boutjes, om net onder het pasvlak (heet dat zo? weer wat geleerd :)) af te breken. Maar daar kunnen ze zelf vast ook niet alles aan doen, iets met natuurwetten waarschijnlijk. :Y

Trouwens, Rambabbel, waar baseer je die 10-12 Nm op? Is dat een algemene waarde voor dit soort boutjes ofzo?
 
Laatst bewerkt:
Ach so... Maar volgens mij is het stuk metaal waar dat boutje in hoort geen aluminium. ;)

Nr. 1 en 2 zijn van aluminium

honda-cb450sc-nighthawk-450-1985-usa-cylinder-head-cover-camshaft-holder_bighu0187e9c01_3c5a.gif
 
Nr. 1 en 2 zijn van aluminium

[afbeelding]
Haha, jij hebt het plaatje ook opgezocht. :) Maar hoe weet je dat dat aluminium is? Ik vond het er zelf uitzien als gegoten staal. Niet dat ik je niet wil geloven hoor, maar ik ben gewoon benieuwd. Overigens valt het mij op dat onderdeeltje 9 inclusief accessoires op mijn exemplaar niet voorkomt. Volgens mij gaat deze tekening over een speciaal model dat in Californie is uitgebracht met een extra onderdeel om milieuvervuiling te reduceren.
 
Laatst bewerkt:
Haha, jij hebt het plaatje ook opgezocht. :) Maar hoe weet je dat dat aluminium is? Ik vond het er zelf uitzien als gegoten staal. Niet dat ik je niet wil geloven hoor, maar ik ben gewoon benieuwd. Overigens valt het mij op dat onderdeeltje 9 inclusief accessoires op mijn exemplaar niet voorkomt. Volgens mij gaat deze tekening over een speciaal model dat in Californie is uitgebracht met een extra onderdeel om milieuvervuiling te reduceren.

De nokkenas draait in aluminium. Nr 9 is idd emissie-systeem.
 
De nieuwe boutjes zijn net aangekomen en gemonteerd, en ik moet zeggen dat bij de nieuwe veel duidelijker het punt voelbaar is waarop de boutjes vastzitten. Wellicht doordat het schroefdraad van de oude boutjes een beetje versleten was? In ieder geval ben ik blij dat ze nog leverbaar waren! *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan