Oude motor, moderne accu?

Demetrius

Die hard MF'er
10 jun 2013
381
0
Weesp
Vorige week heb ik een Yamaha XS360 gekocht om te restaureren. Helaas ontbrak hier naast de remklauw ook de accu. Nu ben ik op internet gaan zoeken naar wat voor accu ik nodig heb, maar kom telkens uit bij accu's met een zuurpack. Echter, ikzelf heb het niet zo op zuur accu's en zou graag een gel accu willen gebruiken.

Een vriend van mij wist te vertellen dat dat niet mogelijk was, omdat de techniek anders is. Op internet echter kwam ik dit tegen:

"Een gel accu werkt ongeveer hetzelfde als een loodzuur accu. Het verschil is echter dat er bij een gel accu geen water tussen de platen zit, maar een min of meer vaste substantie: gel. Gel accu's zijn afgesloten, je kunt ze niet bijvullen."

Kan ik dus gewoon een "onderhoudsvrije" gel accu gebruiken of ben ik gebonden aan een zuur accu? Zijn er mogelijk ook andere oplossingen waarmee je een oude motor compatibel kan maken met een ander type accu?

Bij voorbaat dank voor de reacties :)
 
Ok,

even een vergelijking:

Accu voor Yamaha XS360 (1976):

Yuasa: € 30,95
Motobatt: € 62

Dat is gewoon 2x zoveel.....

Houdt die Motobatt dan 2x zo lang? (bij mij is nog nooit een Yuasa onder de 8 jaar vervangen)
Geeft hij 2x zoveel stroom?

Het is een persoonlijke smaak, niet meer en niet minder.

Wel weet ik dat dergelijke oude laadsystemen vaak geen 14,3 of zelfs 14,7 Volt meer leveren, zeker niet in een jaren '70 Yamaha kabelboom.....

De kans is dus groot, dat die dure AGM accu gewoon maar gedeeltelijk geladen wordt.
Dit komt de levensduur en de prestaties ook niet bepaald ten goede.....
 
Oh nee? Ik heb onlangs een Yuasa van 16 jaar oud vervangen....van mijn XJR.
Yuasa is in mijn ogen heeel goed, ik zou niet durven beweren de beste...het bewijs is: 16 jaar!! *O*
Motor is ook al zolang in mijn bezit dus geen vergissing mogelijk... :)
Vergelijkingsproef.

Je MOET nu een motobatt plaatsen.

We spreken elkaar over een x aantal jaren weer :W


:+
 
Het enige probleem is dat de natte accu met een hogere spanning geladen wordt 14 .5 volt en met een stroom die zich zal aanpassen aan de laadspanning van de dynamo.
Lage spanning 12 volt hoge stroom.
Hoge spanning 14.5 volt en het laden zal dan bijna ophouden ( van de accu ).
Bij een gel accu is de laadspanning niet hoer dan 13 .8 volt
En tot 14 .4 volt bij een zeer korte tijd met een gecontroleerde spannings regelaar die hier voor gemaakt zijn.
De max laadstroom van een gel accu staat altijd op de accu en mag niet overschreden worden.
Loslaten van de gel van de platen en dat gaat niet meer terug .
Bij vloeistof geen probleem de gasbellen maken het werkende oppervlak gewoon kleiner en ook de stroom.
Word de lading weer minder neemt de vloeistof weer de oude plaats in en de accu is weer gezond.
Niet overdrijven natuurlijk.
Dus met zo een moderne accu moet de laadstroom en vooral de spanning in de gaten worden gehouden.
Als je een zwaardere accu neemt met de nu grotere max laad stroom en je zorgt voor een iets lagere afregeling van de max spanning dan is er geen probleem.
Als je elektro techniek hebt dan kan je de spanning verlagen met in serie een flinke diode tussen spannings regelaar en accu ( 0,7 volt spanning verlaging )
Dit als er geen andere oplossing is
 
Eerst was het olie, nu zijn het accu's :')

Man ga gewoon een accu kopen en stop dat ding er in, verschil zit hem vooral in het gebruik en niet in de accu zelf.
 
Oh nee? Ik heb onlangs een Yuasa van 16 jaar oud vervangen....van mijn XJR.
Yuasa is in mijn ogen heeel goed, ik zou niet durven beweren de beste...het bewijs is: 16 jaar!! *O*
Motor is ook al zolang in mijn bezit dus geen vergissing mogelijk... :)

Heb je er goed voor gezorgd, dat red ik zelfs in mijn auto's niet.
 
Oh nee? Ik heb onlangs een Yuasa van 16 jaar oud vervangen....van mijn XJR.
Yuasa is in mijn ogen heeel goed, ik zou niet durven beweren de beste...het bewijs is: 16 jaar!! *O*
Motor is ook al zolang in mijn bezit dus geen vergissing mogelijk... :)

Mijn Yuasu was na een jaar hartsstikke dood en had altijd moeite met starten, mijn Motobatt doet het al beter voor 100 euro minder. 2 jaar en nog steeds beter starten,.. :9 :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan