HD Fat Bob Drive Belt

MonstroMorini

MF veteraan
26 apr 2010
3.590
69
Vraag namens m'n maat die een 2010 Fat Bob heeft - maar door omstandigheden ff weinig centjes... Gaan dus zelf beurtje doen.

Drive belt (ca 50.000km) vertoond scheurtjes. Volgens een kennis maakt dat nix uit en kan ie best nog even.... zou mooi zijn en goed uitkomen.
Maar weten 't liever zeker. Kon niks vinden op het interweb, wel iemand die omgebouwd heeft naar ketting???? (snap ik niet, lijkt mij lekker makkelijk zo'n snaartje)

Mocht ie vervangen moeten worden: achter wiel los, linker schokbreker los, transmissie cover los en wisselen maar?
Heb wel gevonden dat de spanning van de riem zodanig moet zijn dat je 'm max 45gr kan verdraaien - of heb je echt zo'n hd tool nodig?

Thx!
 
ps, prijzen belts liggen tussen de 180 en 225 euro nieuw. Je kunt ev ook op Ebay gaan kijken. Als je het helemaal goed doet, meet je de breedte van de belt, en tel je het aantal tandjes. Dan heb je 100% de goede maat.

OK, moet ik nog ff goed zoeken want ik kom op eur 330 voor de originele - DIE VOLLEDIG ONDERHOUDSVRIJ IS - volgens HD :(
Lees overal dat je de originele Gates moet hebben - maar ben een vriend van e-bay, en 50k zal zo'n nepperd ook wel halen....

Ben het, ondanks dat je vanuit de HD bril en het "normale" HD gebruik - 80 km p.u. en zoveel mogelijk rechtuit - gelijk hebt, dus natuurlijk *D echt niet met je eens. Voor zoveel geld en een berg werk om een riempje te vervangen mag ie echt wel onderhoudsvrij 100.000km meegaan!
Ook al wordt er wat pittiger mee gereden dan HD bedoeld heeft (hoewel ik op de site lees dat de fat bob een "beul" is) moet de techniek erop berekend zijn. M.I. een typisch geval van niet waarmaken van de belofte...
En oh,ja, staat 's avonds in de schuur en overdag in de parkeergarage - en meestal op vakantie hebben we hotel met parkeergarage, wegen schizofrene triumph rijder met doodsangst dat een ski-leraar er in een alpengehucht met z'n explorer vandoor gaat....

En exemplarisch???? Iedereen doet tegenwoordig 30k met een ketting - minimaal, met goede zorg halen velen ook een ton. En vervangen een eitje - meestal ;)

Dus ga eigenwijs en dwars als ik ben :+ toch ook ff checken wat een ombouw naar ketting gaat kosten.
Maar eerst maar is ff e-bayen

PS: en Martell, natuurlijk hartelijk dank voor je welgemeende adviezen. Heb je wellicht ook een tip voor de achterband (is een dunlop die nog niet helemaal op is - maar als we toch bezig zijn)
Die dunlop rijdt volgens de maat niet erg lekker in de regen
 
Laatst bewerkt:
OK, moet ik nog ff goed zoeken want ik kom op eur 330 voor de originele - DIE VOLLEDIG ONDERHOUDSVRIJ IS - volgens HD :(
Lees overal dat je de originele Gates moet hebben - maar ben een vriend van e-bay, en 50k zal zo'n nepperd ook wel halen....
Nee.

Origineel is HD, en Gates is één van de andere leveranciers. Net als Panther en Falcon (en nog wel meer).
Alle merken zijn van behoorlijke kwaliteit. Je kunt gerust de goedkoopste pakken. Volgens is dat Falcon.

En natuurlijk is een belt volledig onderhoudsvrij. Alleen met wat normaal onderhoud (ééns per 8000 km een likje belt-pasta) gaat de belt nog langer mee.
Ben het, ondanks dat je vanuit de HD bril en het "normale" HD gebruik - 80 km p.u. en zoveel mogelijk rechtuit - gelijk hebt, dus natuurlijk *D echt niet met je eens.
:?
Kijk maar wat je er van vind, ik snap iig niet wat rechtdoor rijden te maken heeft met een soort aandrijving, laat staan de verschillen er tussen.
Voor zoveel geld en een berg werk om een riempje te vervangen mag ie echt wel onderhoudsvrij 100.000km meegaan!
Ik doe het in <2 uur.
En een belt haalt doorgaans een km of 80.000.

In vergelijking met bijv ketting, ben je dan nog behoorlijk goedkoper uit.
Ook al wordt er wat pittiger mee gereden dan HD bedoeld heeft (hoewel ik op de site lees dat de fat bob een "beul" is) moet de techniek erop berekend zijn. M.I. een typisch geval van niet waarmaken van de belofte...
Verkapt "ik kan zo goed rijden" :Z
Kwestie van niet goed bijhouden en nooit je motor controleren, ander was het al veel eerder opgevallen.
En oh,ja, staat 's avonds in de schuur en overdag in de parkeergarage - en meestal op vakantie hebben we hotel met parkeergarage, wegen schizofrene triumph rijder met doodsangst dat een ski-leraar er in een alpengehucht met z'n explorer vandoor gaat....

En exemplarisch???? Iedereen doet tegenwoordig 30k met een ketting - minimaal, met goede zorg halen velen ook een ton. En vervangen een eitje - meestal ;)
Je bent nu even de realiteit kwijt :)
Dus ga eigenwijs en dwars als ik ben :+ toch ook ff checken wat een ombouw naar ketting gaat kosten.
Als voor jou een ketting helemaal top is, en je enkel in het voordeel van kettingen kunt rekenen: ga alsjeblieft de pulleys vervangen door kettingwielen en koop een ketting.

Als de pulleys nog goed zijn, verkoop je die weer, en heb je de kosten van de kettingset er weer uit.
Maar eerst maar is ff e-bayen

PS: en Martell, natuurlijk hartelijk dank voor je welgemeende adviezen. Heb je wellicht ook een tip voor de achterband (is een dunlop die nog niet helemaal op is - maar als we toch bezig zijn)
Die dunlop rijdt volgens de maat niet erg lekker in de regen

Klopt. De Dunlops voor HD zijn duurzaam, maar brak in regen.
MEtzelers ME880, dan heb je veel betere prestaties in alle condities tov de Dunlop.
 
Terug
Bovenaan Onderaan