Reactiestang achterrem

leeuwis88

MF veteraan
14 mei 2013
2.124
1
Den Haag / Amersfoort
Ik vroeg me af waarom de achterremklauw meestal vast zit aan de achterbrug doormiddel van een reactiestang.

Bij hardtail projecten zie je dat ze gewoon in het frame zelf vastzitten.

Waarom gebeurd dat ook niet bij gewone fietsen?
Of gebeurd dit wel en hebben jullie voorbeelden?
 
Het principe is dat de rem, en de vering losgekoppeld worden. De vork blijft doen waar hij voor bedoeld was, veren. De rem steunt af op een vast punt waar hij de reactiekracht netjes kwijt kan zonder neveneffecten.
Je kunt dan een soepele voorvering toepassen zodat het wiel netjes het wegdek blijft volgen.
Voor achter gaat dat net zo op.
Ik denk dat de meeste fabrikanten op de vork afsteunen ondat het productietechnisch handig is. Het nadeel van gefixeerde achtervering merkt de consument toch niet.
Heb je het nou over de voorvork die ik plaatste?
Dat is een mechanische anti duik die voorkomt dat de motor tijdens remmen teveel duikt.
 
Nee, het is een mechanische anti duik die zorgt dat je voorvering blijft werken als je remt.
Zonder die stang blijft je vering ook werken.
Wat heeft die stang dan volgens jou nog voor nut?
De vering blijft inderdaad werken maar doordat die stang een kracht uitoefend naar boven tegen het balhoofd zal de vork minder ver in veren.
Stel dat je een kracht naar beneden hebt tijdens het remmen van 200Kg en je druk met 50Kg tegen de onderkant dan staat er nog maar 150Kg op de veren.
Een anti duik zorgt er voor dat de vork minder ver inveert tijdens remmen en dat is precies wat dit doet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan