Laatste beetje lucht uit de remleiding

Tvdh

MF veteraan
1 mei 2012
1.304
274
Boekel
Hallo mede motor fanaten.

Deze winter heb ik mijn brik ( Suzuki Gs 425 uit 1979 )
Even van de weg gehaald omdat er wat onderhoud gepleegd moest worden en wat lekkende keerringen/pakkingen vervangen moesten worden.

In de 2 jaar dat ik met de motor rij heb ik met de voorrem ( schijf dus ) nooit geen problemen gehad, alleen een keer de remblokken vervangen.

Maar de vraag!
Na het stilstaan in de sleutelruimte piepte de rem als een malle, bij het duwen van de motor wel te verstaan.
Dus met goede zin de remzuiger eruit gehaald, nieuw sealtje erin, de remzuiger opgepoetst, flinke klodder kopervet achterop de blokken kwam ik bij het volgende.

Ik heb al aardig wat remmetjes ontlucht, sommige met groot succes andere met wat meer moeite en minder succes.

De rem was eigenlijk zo ontlucht, bovenin het reservoir wat remvloeistof in gedaan en daarna vanuit de ontluchtingsnippel remvloeistof omhoog gepompt.
Na een 10 minuutjes kon je voelen dat er al aardig wat druk op zat.
Echter kon je de remhendel nog bijna helemaal tot het handvat inknijpen.
Dat is natuurlijk niet best, de rem voelt ook wat sponzig.

Dus de rem in laten knijpen door mijn broertje, en de ontluchtingsnippel opengedraaid, een heldere straal remvloeistof zonder luchtbellen was het gevolg.
Vervolgens ook de banjo bouten ontlucht met hetzelfde resultaat.

Maar geen verbetering in de sponzigheid en het hendel kan nog steeds bijna tot aan het handvat ingeknepen worden.


Iemand nog tips om dat allerlaatste beetje lucht uit de leiding te halen.
Ik heb gehoord dat als je de remvloeistof reservoir dop eraf draait, het remhendel zover mogelijk inknijpt en dat vast zet met een tyrip en dat dan een nacht laten staan dat dat wel eens wil helpen.
Hoewel dat wel niet gunstig is voor het vochtgehalte.

Groeten en alvast bedankt.
 
Voor de afdichting zou dat genoeg zijn, was het niet zo dat er een vacuum in het reservoir ontstaat als het peil daalt.
Om dat te voorkomen hebben ze het membraan er in gezet.
Het rubber zit er in om zoveel mogelijk vocht en rommel weg te houden van de remvloeistof. Ongeacht of het hygroscopische vloeistof is of niet.

Tevens voorkomt het er klotsen van de vloeistof. Een motor heeft een klein reservoir, dat behoorlijk vol moet. Het zit al gauw tegen of boven de rand bij een bocht of parkeren. In een auto is het vaker een dikker pot, die toch al behoorlijk schuin moet staan wil daar iets uitlopen.

Om het vacuüm te voorkomen, maken ze van het rubber een harmonicarubber, én zit er een compensatiegaatje ergens tussen dekseltje en rubber.
 
Het rubber zit er in om zoveel mogelijk vocht en rommel weg te houden van de remvloeistof. Ongeacht of het hygroscopische vloeistof is of niet.

Tevens voorkomt het er klotsen van de vloeistof. Een motor heeft een klein reservoir, dat behoorlijk vol moet. Het zit al gauw tegen of boven de rand bij een bocht of parkeren. In een auto is het vaker een dikker pot, die toch al behoorlijk schuin moet staan wil daar iets uitlopen.

Om het vacuüm te voorkomen, maken ze van het rubber een harmonicarubber, én zit er een compensatiegaatje ergens tussen dekseltje en rubber.
Zit er bij een auto ook een membraan in?
 
Ik denk ook dat het membraan o.a. het klotsen tegen moet gaan. Bij klotsen komen er namelijk luchtbelletjes in de vloeistof en je wilt zeker niet dat die tijdens heftig gebruik van de motor achter je remplunjertje terecht kunnen komen waardoor je de remhendel plotsklaps verder in moet gaan knijpen :Y

Het reservoir bij een auto is veel dieper waardoor dit vast veel minder snel zal optreden. Misschien dat off the road rally auto's ook zoiets hebben???
 
Hoe moet dat rubber het klotsen tegen gaan?
Als het nodig is om klotsen tegen te gaan kan je er beter wat meer in doen.
Als er minder lucht boven zit zal het minder klotsen dan dat dat rubber ooit zal tegen gaan.
 
waarom de tyrap techniek kan werken, ik houd er deze theorie op na

full


1, na het ontluchten blijft dit over
2, je druk de hendel goed in en fixeert deze
3, het belletje komt na wat tijd weer op dat punt (lucht wil omhoog in vloeistof)
4, je laat de hendel weer los waardoor de vloeistof de luchtbel mee sleept

of het zo is, geen idee... het zou zomaar 1 van de effecten kunnen zijn van de tyrap techniek denk ik :Y
 
waarom de tyrap techniek kan werken, ik houd er deze theorie op na

[afbeelding]

1, na het ontluchten blijft dit over
2, je druk de hendel goed in en fixeert deze
3, het belletje komt na wat tijd weer op dat punt (lucht wil omhoog in vloeistof)
4, je laat de hendel weer los waardoor de vloeistof de luchtbel mee sleept

of het zo is, geen idee... het zou zomaar 1 van de effecten kunnen zijn van de tyrap techniek denk ik :Y
ooit van compressie gehoord?
 
Zit er bij een auto ook een membraan in?
Soms.

Meestal is het een schroefdop (langere hals met draad) met beluchtingsgaatje.

Maar ik zie slechts een 20 tal verschillende remreservoirs van auto's op jaarbasis; ik zal me absoluut niet als expert -op welke manier dan ook- van auto's willen opwerpen. Niet cynisch bedoeld.

Bij motoren houd ik het op een twee verschillende per werkweek. (motoren dan, dus weer meerdere rempotjes, etc...)
 
waarom de tyrap techniek kan werken, ik houd er deze theorie op na

[afbeelding]

1, na het ontluchten blijft dit over
2, je druk de hendel goed in en fixeert deze
3, het belletje komt na wat tijd weer op dat punt (lucht wil omhoog in vloeistof)
4, je laat de hendel weer los waardoor de vloeistof de luchtbel mee sleept

of het zo is, geen idee... het zou zomaar 1 van de effecten kunnen zijn van de tyrap techniek denk ik :Y
Nee.

Juist vanwege de eigenschap dat remvloeistof nauwelijks samendrukbaar moet zijn, gaat je hele verhaal niet op :)

Vraag me niet wat er dan precies wel gebeurd: ik kan niet in een remleiding kijken.

Wel kan ik me voorstellen dat een luchtbel kleiner wordt. En daarom (capillaire werking, Van Der Waals-krachten, etc) minder weerstand heeft om naar boven te borrelen, terwijl het eerder misschien zou blijven plakken.
Ook de beweging van vloeistof an sich zou van invloed kunnen zijn, maar dat lijkt mij minder.
 
Nee.

Juist vanwege de eigenschap dat remvloeistof nauwelijks samendrukbaar moet zijn, gaat je hele verhaal niet op :)

Vraag me niet wat er dan precies wel gebeurd: ik kan niet in een remleiding kijken.

Wel kan ik me voorstellen dat een luchtbel kleiner wordt. En daarom (capillaire werking, Van Der Waals-krachten, etc) minder weerstand heeft om naar boven te borrelen, terwijl het eerder misschien zou blijven plakken.
Ook de beweging van vloeistof an sich zou van invloed kunnen zijn, maar dat lijkt mij minder.
Door de traagheid van vloeistof zal hoe kleiner de luchtbel ook de snelheid door de vloeistof drastisch afnemen. Grotere bel zal meer kans hebben naar boven te drijven.

Ik denk eerder dat door de druk in het remsysteem, de bel wordt opgedeeld in kleine belletjes en die daar blijven zitten.
Omdat een grotere bel makkelijker samendruk baar is dan meerdere kleinere bellen, voelt de rem harder maar zit er wel degelijk dezelfde hoeveelheid lucht in.
 
Over de theorie van Monkey,
Tsja er wordt van uit gegaan dat de vloeistof daadwerkelijk een centimeter of 2 aflegt tijdens het indrukken van de remhendel. Dit wil ik betwijfelen.

Maar goed deze theorie is dan wel weer erg makkelijk te testen. 's nachts een tyrepje om de remhendel. Volgende morgen rempotje open maken en de tyrep verwijderen. Volgens de theorie zou er nu een lucht bel uit het gaatje moeten komen die daar de hele nacht heeft liggen wachten...

Tevens, mocht de theorie waar zijn, dan is het ook voldoende om de remhendel een keer of 10 in en uit te knijpen en zo de luchtbel in beweging te krijgen. Misschien in combinatie met lichte tikken op de remleiding met de steel van een hamer.
 
Door de traagheid van vloeistof zal hoe kleiner de luchtbel ook de snelheid door de vloeistof drastisch afnemen. Grotere bel zal meer kans hebben naar boven te drijven.

Ik denk eerder dat door de druk in het remsysteem, de bel wordt opgedeeld in kleine belletjes en die daar blijven zitten.
Omdat een grotere bel makkelijker samendruk baar is dan meerdere kleinere bellen, voelt de rem harder maar zit er wel degelijk dezelfde hoeveelheid lucht in.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat de bel wordt opgedeeld door de druk, wel wordt hij heel klein. Ook is een grotere bel niet makkelijker samendrukbaar dan meerdere kleine, het gaat uiteindelijk alleen om het totaal volume van de lucht in de vloeistof.

De vraag blijft alleen of dat hele kleine samengeperste belletje nu gemakkelijker naar boven verdwijnt of heel misschien wel door de keerring van de remzuiger weglekt (luchtmoleculen zijn kleiner dan vloeistofmoleculen). En anders lost dit belletje misschien toch op in de vloeistof en verdwijnt hier misschien later vanzelf weer uit als de druk van de vloeistof gehaald wordt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan