Adapters voor vacuümpoort carbs los te koop?

JKW

Homo universalis in spe
2 okt 2013
120
58
Groningen
Binnenkort wil ik de carbs van mijn Nighthawk 450 gaan synchroniseren met een (nog te maken) zelfbouw-syncsetje. Volgens mij worden bij sync-apparaten van de winkel adapters meegeleverd om in de vacuumpoortjes te schroeven, maar ik zal ze zelf ergens moeten vinden. Zijn die adapters gemakkelijk ergens te krijgen?

Overigens, als er iemand in omgeving Groningen aanbiedt om zijn syncsetje even uit te lenen zou ik je ook dankbaar zijn. :) Ik heb nog nooit carbs gesynchroniseerd, ik heb er wel vertrouwen in dat het me zou lukken, maar het kan nooit kwaad als er iemand met ervaring naast staat.

Ik vraag me trouwens af of het nodig is om te synchroniseren, onlangs heb ik de carbs eraf gehad en ze leken mooi synchroon te staan (als in: het kiertje leek aardig gelijk, al is dat een beetje natte-vingerwerk volgens mij). Volgens mij is het op mijn carbs ook nog nooit gebeurd, want het kloddertje gele verf op het stelschroefje dat de fabrieksstand aangeeft is nog intact.
 
Gaat dat ook goed in rubberen inlaatspruitstukken?

Er zijn aansluitingen waarbij de nippel integraal onderdeel is van het inlaat rubber.
Er zijn aansluitingen (meestal m5 of m6), die afgedopt zijn dmv een boutje. Ongeacht van waar die zit, zal daar iets van een adaptertje/verloopstukje op moeten.
 
Dank voor de links. Ik had gehoopt dat er een Nederlandse webshop zou zijn die zulke adapters verkoopt, maar dat lijkt ijdele hoop. De Belgische site van K@W@ is wel erg goedkoop, maar ik heb de 5mm variant nodig. Uiteindelijk de nylon variant besteld bij Carbtune.
 
Dank voor de links. Ik had gehoopt dat er een Nederlandse webshop zou zijn die zulke adapters verkoopt, maar dat lijkt ijdele hoop. De Belgische site van K@W@ is wel erg goedkoop, maar ik heb de 5mm variant nodig. Uiteindelijk de nylon variant besteld bij Carbtune.
motozoom.nl heeft hetzelfde assortiment als louis.eu (maar dan iets duurder)
 
Er zijn aansluitingen waarbij de nippel integraal onderdeel is van het inlaat rubber.
Er zijn aansluitingen (meestal m5 of m6), die afgedopt zijn dmv een boutje. Ongeacht van waar die zit, zal daar iets van een adaptertje/verloopstukje op moeten.
Ik wil niet het topic kapen maar dat was niet mijn vraag. Ik weet dat er inlaatrubbers zijn met geintegreerde nippel.. maar niet voor mijn motor. Ik vroeg of ik deze nippels in mijn rubberen inlaatspruitstuk zou kunnen plaatsen. Kan zijn dat het eigenlijk alleen in hard materiaal werkt en dat ze dan dus in de kop of in een adapter tussen de kop en de inlaatrubbers moeten komen.
 
Ik heb nog wel wat vragen over het synchroniseren van carbs.
- Wanneer is dit nodig? Kun je dat merken aan het gedrag van de motor? Of is het sowieso verstandig om te doen nadat je de kleppen hebt gesteld (dat heb ik namelijk net gedaan)?
- Zijn het de carbs zelf die op den duur 'out of sync' gaan staan, of verandert de compressie in de cilinders (ten gevolge van slijtage aan kleppen, zuigers of iets dergelijke) en is het synchroniseren van de carbs bedoeld om voor die verschillen in compressie te compenseren? Of optie d) anders, namelijk...

Uitleg, of verwijzing naar uitleg, wordt op prijs gesteld!
 
Ik wil niet het topic kapen maar dat was niet mijn vraag. Ik weet dat er inlaatrubbers zijn met geintegreerde nippel.. maar niet voor mijn motor. Ik vroeg of ik deze nippels in mijn rubberen inlaatspruitstuk zou kunnen plaatsen. Kan zijn dat het eigenlijk alleen in hard materiaal werkt en dat ze dan dus in de kop of in een adapter tussen de kop en de inlaatrubbers moeten komen.
Dan is mijn antwoord nog steeds 'ok' voor jouw vraag :)

Als er een verloopje in het inlaatrubber geschroeft moet worden, moet er een verloopje ingeschroeft worden. :)
 
Ik heb nog wel wat vragen over het synchroniseren van carbs.
- Wanneer is dit nodig? Kun je dat merken aan het gedrag van de motor? Of is het sowieso verstandig om te doen nadat je de kleppen hebt gesteld (dat heb ik namelijk net gedaan)?
Altijd doen na kleppenstellen.
Dan heb je het beste resultaat.
- Zijn het de carbs zelf die op den duur 'out of sync' gaan staan, of verandert de compressie in de cilinders (ten gevolge van slijtage aan kleppen, zuigers of iets dergelijke) en is het synchroniseren van de carbs bedoeld om voor die verschillen in compressie te compenseren? Of optie d) anders, namelijk...

Uitleg, of verwijzing naar uitleg, wordt op prijs gesteld!

Ja.
Ik denk zelf dat het meeste zit in mechanisch verlopen.

Je zet in feite de doorlaat bij stationair per carb op elkaar gelijk. Die kleppen in de inlaat van je carb. Of nog beter: je zet obv druk verschillen de doorlaat aan elkaar gelijk.

Zo probeer je elke carb evenveel doorlaat/mengsel te geven.

Bij vol ga maakt een minimaal verschil (van bijv 1%punt afwijking) niet zoveel uit. Bij een minimale opening van 1 of 2 procent (zoals bij stationair), is een afwijking van 1%punt al gauw een verdubbeling of factor 1,5.

Het kan dan zijn dat de motor van onregelmatig en onrustig stationair loopt.
 
Je zet in feite de doorlaat bij stationair per carb op elkaar gelijk. Die kleppen in de inlaat van je carb. Of nog beter: je zet obv druk verschillen de doorlaat aan elkaar gelijk.

Zo probeer je elke carb evenveel doorlaat/mengsel te geven.

Bij vol ga maakt een minimaal verschil (van bijv 1%punt afwijking) niet zoveel uit. Bij een minimale opening van 1 of 2 procent (zoals bij stationair), is een afwijking van 1%punt al gauw een verdubbeling of factor 1,5.

Het kan dan zijn dat de motor van onregelmatig en onrustig stationair loopt.
Ok, dankjewel. :) Het kan dus zijn dat de ene cilinder net wat harder 'aan de carb zuigt' ;), waardoor de carb op die cilinder met een kleinere opening toe kan om een even grote hoeveelheid lucht door te laten (omdat de aanzuigsnelheid dus hoger ligt). Begrijp ik dat goed? En synchronisatie is dus vooral van belang voor de stationaire loop? Of maakt het ook verschil voor als je aan het rijden bent?
 
Laatst bewerkt:
De motor loopt net effe wat minder rond als ie niet goed gesynchroniseerd is. Stationair trilt hij vaak wat meer en ook pakt hij minder mooi op bij hele kleine gasopeningen. Voor volgas maakt het niks uit. Met rustig toeren in de stad merk je meestal wel wat verschil.
 
Laatst bewerkt:
Ok, dankjewel. :) Het kan dus zijn dat de ene cilinder net wat harder 'aan de carb zuigt' ;), waardoor de carb op die cilinder met een kleinere opening toe kan om een even grote hoeveelheid lucht door te laten (omdat de aanzuigsnelheid dus hoger ligt). Begrijp ik dat goed? En synchronisatie is dus vooral van belang voor de stationaire loop? Of maakt het ook verschil voor als je aan het rijden bent?
Eerder andersom, als bij één carb de opening te klein is, gaat die harder zuigen (zuigen door rietje of tuinslang), vaak met als resultaat minder doorstroming, dus ander mengsel.

Met synchroniseren zet je min of meer de doorstroming gelijk, de opening per carb.

En omdat we het oppervlakte niet echt kunnen meten, meten we eea aan de hand van druk (en om nog wat redenen).


Dus: mbv onderlinge drukverschillen, zet je de mechanische vlinderkleppen in je carbs mechanisch 'gelijk'.
 
Maar als je nog nooit een rackje carbs gesynchroniseerd hebt, zou ik je willen afraden dit met een zelfbouwapparaat te doen.

Je weet niet of het apparaat doet wat het doen moet en voor enkele tientjes heb je een prachtige carbtune pro, die precies werkt zoals hij zou moeten.
Bedenk ook dat synchroniseren bij verhoogd stationair toerental gedaan wordt, waardoor je motor behoorlijk heet kan worden tijdens het synchroniseren.
Een luchtgekoelde fiets zeker, maar ook een vloeistofgekoelde, kunnen dan wat extra koeling dmv een ventilator aan de voorkant gebruiken.....
 
@Martell Ok, nu snap ik het geloof ik. :) Fijn om te begrijpen wat ik eigenlijk van plan ben te doen.

@Vmax-Idioot Dank voor je waarschuwing. Het gaat om een oude en simpele tweecilinder, dus ik hoef maar één schroefje te stellen. En wat kan er aan het apparaat nou niet werken? Ik wilde de heel eenvoudige versie maken met alleen een lus, geen ingewikkeld gedoe met jampotjes en dergelijke. Ik heb een flink eind aquariumslang gekocht (5 meter), dus ik zou zeggen dat het wel even zou moeten duren voordat de olie in de carbs gezogen wordt. Over dat verhoogd stationair toerental en bijkomende koelingsproblemen heb ik gelezen. Ik was daarom van plan het in de buitenlucht te doen, die momenteel vrij koel is en doorgaans ook aardig in beweging, ;) en volgens mijn WPHB moet het synchroniseren bij normaal stationair toerental, i.e. 1200 tpm. Zo'n vaart zal het dan toch niet lopen met oververhitting? Raad je het dan nog steeds af? :/ ;)
 
@Martell Ok, nu snap ik het geloof ik. :) Fijn om te begrijpen wat ik eigenlijk van plan ben te doen.

@Vmax-Idioot Dank voor je waarschuwing. Het gaat om een oude en simpele tweecilinder, dus ik hoef maar één schroefje te stellen. En wat kan er aan het apparaat nou niet werken? Ik wilde de heel eenvoudige versie maken met alleen een lus, geen ingewikkeld gedoe met jampotjes en dergelijke. Ik heb een flink eind aquariumslang gekocht (5 meter), dus ik zou zeggen dat het wel even zou moeten duren voordat de olie in de carbs gezogen wordt. Over dat verhoogd stationair toerental en bijkomende koelingsproblemen heb ik gelezen. Ik was daarom van plan het in de buitenlucht te doen, die momenteel vrij koel is en doorgaans ook aardig in beweging, ;) en volgens mijn WPHB moet het synchroniseren bij normaal stationair toerental, i.e. 1200 tpm. Zo'n vaart zal het dan toch niet lopen met oververhitting? Raad je het dan nog steeds af? :/ ;)
Ik ken de Night Hawk 450 niet echt, maar zoals je zegt: het is een simpele tweecylinder.
Als ik echter op internet ga zoeken, kom ik heel veel verschillende carburateurs en sproeierbezettingen tegen.

Als je een origineel Honda WPH hebt, zou ik geloven wat daar in staat.
Bij alle motoren die ik tot nu gehad heb, moest er met +/- 1400 - 1600 rpm gesynchroniseerd worden.


Wat betreft de synch tool: tuurlijk werkt een slang met olie ook, maar je zult versteld staan hoeveel vacuüm er gegeneerd :$ gegeNEreerd wordt....
 
Laatst bewerkt:
Ik ken de Night Hawk 450 niet echt, maar zoals je zegt: het is een simpele tweecylinder.
Als ik echter op internet ga zoeken, kom ik heel veel verschillende carburateurs en sproeierbezettingen tegen.

Als je een origineel Honda WPH hebt, zou ik geloven wat daar in staat.
Bij alle motoren die ik tot nu gehad heb, moest er met +/- 1400 - 1600 rpm gesynchroniseerd worden.


Wat betreft de synch tool: tuurlijk werkt een slang met olie ook, maar je zult versteld staan hoeveel vacuüm er gegeneerd wordt....
Mwah, mijn WHPB is een Clymer (digitaal), niet origineel Honda dus. Die verschillende carburateurs en sproeierbezettingen heb ik ook gezien inderdaad; is dat relevant voor het synchroniseren van de carbs?

Ik was van plan de volledige 5 meter slang te gebruiken en er 10W motorolie in te gieten, volgens deze how-to hier op het forum. Mijn motor leek me aardig vergelijkbaar met een GS500, dus ik hoopte dat het met dezelfde tool op mijn motor ook wel zou moeten werken. Maar goed, je brengt me wel aan het twijfelen ;), denk je dat er snel olie in de carbs gezogen zou worden? En dat vacuüm zich maar generen. }) :9
 
Mwah, mijn WHPB is een Clymer (digitaal), niet origineel Honda dus. Die verschillende carburateurs en sproeierbezettingen heb ik ook gezien inderdaad; is dat relevant voor het synchroniseren van de carbs?

Ik was van plan de volledige 5 meter slang te gebruiken en er 10W motorolie in te gieten, volgens deze how-to hier op het forum. Mijn motor leek me aardig vergelijkbaar met een GS500, dus ik hoopte dat het met dezelfde tool op mijn motor ook wel zou moeten werken. Maar goed, je brengt me wel aan het twijfelen ;), denk je dat er snel olie in de carbs gezogen zou worden? En dat vacuüm zich maar generen. }) :9
ik geneer me..... :$ })

Clymer heeft het wel eens bij het verkeerde eind, heel af en toe.
Nou loopt een tweecylinder meestal wel iets hoger stationair dan een viercylinder.
Ik durf het niet te zeggen, maar er zijn hier zat Honda-experts die het wel weten....

Als je met een vloeistof werkt bij het synchroniseren bestaat er altijd een mogelijkheid dat die vloeistof aangezogen wordt. De olie wordt natuurlijk gewoon verbrand, dus zal er niks ergs gebeuren.
De Carbtune II / PRO heeft stalen buisjes en de slangen worden van een restrictor / stabilisator voorzien, zodat de uitslagen op de meter niet zo groot worden.
Het ding werkt gewoon perfect voor mij. Synchroniseren is iets wat ik bij mijn motor elk jaar doe. Is voor mij een werkje van 10 minuten / kwartiertje....

Wat ik probeer te zeggen is, dat wanneer je regelmatig zal gaan synchroniseren, de Carbtune Pro een goede investering is.
Je krijgt er ook gelijk alle adapters bij.


Voor wat betreft de sproeierbezettingen:
als je zeker weet dat de sproeiers die er nu in zitten de originele bezetting zijn, dan zou ik me daar geen zorgen over maken. Maar er zijn zoveel verschillende combinaties gebruikt, dat een een eventuele slecht loop ook gemakkelijk aan verkeerde sproeiers te wijten zou kunnen zijn....Dan wordt het trial and error en zou een tripje naar een goede testbank geen overbodige luxe kunnen zijn.

Eventueel zou je ook kunnen kiezen voor een "glasbougie", zoals de Colortune, waarmee je de verbranding kunt zien en aan de hand van de kleur van de vlam aanpassingen zou kunnen doen.....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan