Het grote Wat-ik-vandaag-onderweg-meemaakte-topic X

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vanmorgen even een beetje het GTA gevoel gehad.. politie met sirene achter me, en ik vol gas er vandoor! :]

Ja OK, toen er rechts ruimte was ging ik wel aan de kant ja -O-
 
Gisteren op de terugweg, op de parallelweg liep een man met een ouder type gixxer.
't was koud en al bijna donker, brrr!! Dus ik de eerstvolgende mogelijkheid de parallelweg opgereden, even vragen of hij hulp kon gebruiken?
't viel gelukkig mee, een fout die de beste kan overkomen.. benzine op :(
Gelukkig was 't tankstation vlakbij (zul je zien, kerel loopt al 10km en de laatste 50mtr krijgt ie pas hulp aangeboden :+ ), dus verder maar succes gewenst en weer verder gereden.
 
Vanochtend vroeg op de motor een gelijkwaardige kruising hartje Utrecht. Fietser van links. Geen licht en donker gekleed. Voor de fietser kom ik van rechts. We kijken elkaar aan en ik merk dat ze mij ziet. Ze rijdt door en ik ook }) . Terwijl zij links van mij ietwat geschrokken naar mij kijkt, vraag ik of ze snapt dat op deze kruising verkeer van rechts voorrang heeft. Ooit wel eens een koe in de ogen gekeken? Zo'n zelfde blik :? kreeg ik ook als antwoord op mijn vraag.

Ik weet dat je geen voorrang mag nemen en dat je het altijd verliest als de schuldvraag en schade-afhandeling aan de orde is. Echter, ik ben het gedrag van fietsers zo spuug zat dat ik vanochtend op de kruising even vanuit de emotie reageerde :$ . Het lijkt wel of de verkeersregels voor fietsers niet gelden. Het gedrag doet dat in iedergeval vermoeden.

Mijn welgemeende excuses :Y .
 
Hoeraaaa. Eindelijk het (voorlopig) einde bereikt dit topic. *O*

Vanmorgen 3x achter elkaar bij het weven op snelwegstroken (1x op A16 naar A20 en 2x op A20 naar A13): Blikkers die voor je neus op de rem trappen omdat ze in de eerste 5 meter, dat het mogelijk is, naar rechts willen. Blijkbaar heel weinig vertrouwen dat het ergens in de volgende 1000 meter nog gaat lukken. De eerste keer was weer ff schrikken :o.
 
vanmorgen A16 -> A20, ik reed voorzichtig want het had gevroren.

het verbindingsstuk is dubbelbaans en neem ik in de zomer bij vrijbaan met 120,130.

Ik reed achter een rijtje auto's op de linker baan- auto voor me gaat naar rechts, en ik volg ook naar rechts, omdat ik met deze temperatuur voorzichtig de bocht door wil.

met 80,90 rij ik achter die auto aan, ik zie de achterkant grip verliezen, en de auto begint zachtjes te slingeren. Ik dacht dat het nog te korrigeren viel, maar het werd erger, en slingeren werd heviger en uiteindelijk ging de auto dwars over de 2 rijbanen zijdelings de vangrail in, door de klap schoot de auto weer terug en sloeg over de kop.

meteen de motor aan de kant gezet, de bestuurster hing ondersteboven in de auto, die op de kop lag midden op de snelweg.
samen met een paar omstanders het vrouwtje, die flink overstuur was, eruit geholpen.

gelukkig had ze niks, maar dr auto was total-loss, aan alle kanten in elkaar.

Ik was ook wel geschrokken, ik zag alles net voor me gebeuren, en kon alles gelukkig goed uitwijken via de vluchtstrook. Dit was ook precies de situatie waarop ik een paar jaar terug getraint ben tijdens een cursus. (van een politieagent!)

Het valt me weer op, dat hoe gemakkelijk een auto die een beetje uit koers is, een mega klapper maakt. wordt flink onderschat, lijkt me.
 
Laatst bewerkt:
Wow! Heftig.

Wel beetje op je eigen veiligheid gelet? zo midden op de snelweg.

Wel goed dat je er niet zelf net zo hard achteraan bent gegaan, dacht dat motoren toch iets gevoeliger voor gladheid waren dan vierwielers. Zoals jij het beschrijft krijg ik toch wel het gevoel dat er met goed corrigeren toch een hoop voorkomen had kunnen worden... Slipcursus staat nog op m'n lijstje :Y

jaaaaa, beetje je bericht gaan lopen bewerken terwijl ik aan het typen ben :+
daarom dus nog overeind, snel maar die slipcursus doen zelf!
 
Laatst bewerkt:
vanmorgen A16 -> A20, ik reed voorzichtig want het had gevroren.

het verbindingsstuk is dubbelbaans en neem ik in de zomer bij vrijbaan met 120,130.

Ik reed achter een rijtje auto's op de linker baan- auto voor me gaat naar rechts, en ik volg ook naar rechts, omdat ik met deze temperatuur voorzichtig de bocht door wil.

met 80,90 rij ik achter die auto aan, ik zie de achterkant grip verliezen, en de auto begint zachtjes te slingeren. Ik dacht dat het nog te korrigeren viel, maar het werd erger, en slingeren werd heviger en uiteindelijk ging de auto dwars over de 2 rijbanen zijdelings de vangrail in, door de klap schoot de auto weer terug en sloeg over de kop.

meteen de motor aan de kant gezet, de bestuurster hing ondersteboven in de auto, die op de kop lag midden op de snelweg.
samen met een paar omstanders het vrouwtje, die flink overstuur was, eruit geholpen.

gelukkig had ze niks, maar dr auto was total-loss, aan alle kanten in elkaar.

Ik was ook wel geschrokken, ik zag alles net voor me gebeuren, en kon alles gelukkig goed uitwijken via de vluchtstrook. Dit was ook precies de situatie waarop ik een paar jaar terug getraint ben tijdens een cursus.

Het valt me weer op, dat hoe gemakkelijk een auto die een beetje uit koers is, een mega klapper maakt. wordt flink onderschat, lijkt me.
Juk :X zoiets heb ik vorig jaar met een tegemoetkomende auto meegemaakt, vloog zo naast me over de kop :X 't begon met een heel klein slingertje en binnen 3 seconden was 't al gebeurd...
 
Het valt me weer op, dat hoe gemakkelijk een auto die een beetje uit koers is, een mega klapper maakt. wordt flink onderschat, lijkt me.

Grip verliezen vereist stuurmanskunst om het voertuig weer in het gareel te krijgen.
Aangezien de meeste niet weten wat ze moeten doen, of veel te heftig tegensturen wordt de "heen en weer" energie steeds groter.
Sowieso is de tweede slinger altijd heftiger dan de eerste....

Het is mij wel eens overkomen met 140 km/h in een bocht en hoewel ik best een beetje kan sturen waren de snelheid en de omstandigheden iets teveel van het goede om het nog op te vangen. *crash*
 
daar leek het idd op.

ze leek het to korrigeren, maar deed precies het tegenovergestelde.

mijn uitwijk manoevre was een eitje en deed ik zonder na te denken dankzij die training.

het vreemde was inderdaad dat ik zelf geen gladheid merkte in die bocht, maar ik reed natuurlijk wel in de bandensporen.
 
Brrr. Helemaal niks van gemerkt toen ik daar langs kwam. Gelukkig pak ik die bocht (en de volgende) altijd wat rustiger als het vochtig is. Cursus lijkt me plotseling ook wel een waardevolle aanvulling.


inderdaad, die cursus en een beetje extra afstand houden heeft me gered.
wat extra afstand houden geeft je in dit soort situaties net iets meer ruimte om te reageren.
 
het vreemde was inderdaad dat ik zelf geen gladheid merkte in die bocht, maar ik reed natuurlijk wel in de bandensporen.

Minder gewicht betekend minder middelpuntvliedende kracht.
Ook hebben motorfietsen minder snel last van aquaplaning door een veel smallere band.
 
nee, de auto ging eerst de vangrail in, en botste terug en ging daarna over de kop.

ik kon inderdaad redelijk relaxed dit gebeuren ontwijken.
 
bijzonder verhaal, maar hoe kan de auto achter grip verliezen? zou zoiets iedereen kunnen overkomen denk je!
Als je met een auto met achterwielaandrijving teveel gas geeft op een gladde ondergrond, breekt 'ie achter uit. Nog nooit een F1 auto zien uitbreken bij verlies van grip? Op vermogen (dus niet als er een technisch mankement aan de voorzijde is) breekt daar altijd de achterkant uit.
 
Een auto gaat echt niet zomaar slingeren. Glijden? Kan. Echter komt slingeren bijna altijd door verkeerd en te heftig stuurgedrag. Zeker als het klein begint en groot eindigt. Dan heb je daar vaak zelf voor gezorgd. Ik heb een gladde bocht met de auto meegemaakt waarbij de achterkant ineens vanuit het niets geen grip meer had. Aangezien het een Corsa was gaat alles ook een stuk sneller dan in een lange dikke bak. Zat toen het gebeurde praktisch haaks op het wegdek maar door goed sturen kwam alles vanzelf weer in het gareel. Daar waren wel twee correcties voor nodig maar die laatste correctie was maar klein. Geen leuke dingen, maar wel momenten dat je blij bent dat je vaak genoeg hebt geoefend op rare situaties.
 
bijzonder verhaal, maar hoe kan de auto achter grip verliezen? zou zoiets iedereen kunnen overkomen denk je!

Heb met m'n jeep in de tijd - flink wat jaren nu - 3x dwars gestaan. Achterwielaandrijving+bocht.
Bij kans op gladheid schakel ik tegenwoordig de (parttime) 4x4 in.
 
Een collega stond laatst voor de tweede keer dwars op een kruising met een oude, voorwielaangedreven auto.

Bleek dat de achterschokdempers dermate versleten waren dat de achterkant bij sommig hobbels gewoon los kwam.

Maar in de regel zal een voorwielaangedreven auto altijd eerst gaan ondersturen. En een goed ontworpen, goed afgestelde achterwielaandrijver ook.
 
Een collega stond laatst voor de tweede keer dwars op een kruising met een oude, voorwielaangedreven auto.

Bleek dat de achterschokdempers dermate versleten waren dat de achterkant bij sommig hobbels gewoon los kwam.


Maar in de regel zal een voorwielaangedreven auto altijd eerst gaan ondersturen. En een goed ontworpen, goed afgestelde achterwielaandrijver ook.

Ik begrijp nooit dat mensen dat niet aanvoelen, en het is ook nog eens makkelijk te testen of je schokdempers nog goed werken.

Bij het krachtig indrukken van de neus of de achterkant mag de auto 1 keer deinen en moet dan weer stabiel zijn.
Als je auto dus twee of drie keer nadeint dienen de schokdempers te worden vervangen.
 
Maar in de regel zal een voorwielaangedreven auto altijd eerst gaan ondersturen. En een goed ontworpen, goed afgestelde achterwielaandrijver ook.

:?
Ik herken dat wel voor het insturen, dan gaat hij over de neus glijden ja...
Maar in de Boch gaat hij vaak makkelijker over de achterkant glijden, de aangedreven wielen doen dit nu eenmaal graag :Y
Met mijn (toenmalige) 4WD gleed ik altijd helemaal naar de buitenkant van de bocht tenzij ik een rukje aan het stuur gaf, dan kwam de achterkant wel los })

Btw, ik heb vaker gereden in voor en achterwiel aangedreven auto,s, permanent 4wd en een 4 motion achtlingen auto.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan