Vacuum cilinder 3 valt

Viccie

MF veteraan
Donateur
8 mrt 2003
45.304
42
Breda
Mijn probleem van de dag: het vacuum van cilinder 3 valt om de paar seconden weg.

Het euvel op camera:
(voor de oplettende kijker, op het filmpje is het cilinder 4 maar dat komt omdat ik de slangen kruislings heb aangesloten :P )

Het achtergrond verhaal: Yamaha YZF600R Thundercat die een paar jaar heeft stilgestaan. Ik heb de tank, benzinepomp, leidingen en carburateurs schoongemaakt omdat dit vol met water, roest, oude benzine en smurrie zat. Ook zitten er nieuwe carburateurs in omdat de oude een bonk roest waren.
Na alles schoongemaakt te hebben verse benzine erin. Stukje gereden. Boven de 6-7000 toeren rijdt de motor normaal, in lage toeren bokt de motor en zit er minder trekkracht in dan zou moeten.

Motor loopt onregelmatig in lage toeren, prima dan gaan we eerst eens de carburateurs synchroniseren. En dat is het punt waar ik nu ben beland omdat me opviel dat cilinder 3 niet goed meedoet. Het filmpje is bij stationair toerental. Zoals je hoort (en ziet) valt cilinder 3 soms even weg.

Wie o wie zet mij op het goede spoor waar ik moet zoeken voor een oplossing?
 
Olie ook vervangen?

Ik vermoed dat je klepoverlap hebt.

Hoe ruiken de uitlaatgassen bij stationair?

Even nieuwsgierig, kan dat zo maar spontaan? (ik vermoed dat het met de distributieketting te maken heeft?)


Het is verstandig dat je eerst de kleppen stelt, voordat je synchroniseert. Maar ik denk niet dat geen kleppen stellen dit kan veroorzaken.

Ik weet niet hoeveel nokkenassen erin liggen, maar het komt soms voor dat mensen een inlaat- en uitlaatnokkenas verkeert monteren .
 
Dank voor de reacties.
Olie is niet vervangen, dat staat nog op het to do lijstje. (olieniveau is wel in orde)
Ik heb even een compressietester besteld, ik zal komend weekend de compressie eens gaan meten.

Er liggen twee nokkenassen in de kop, een voor de inlaat en een voor de uitlaat. De nokkenassen zijn er niet uit geweest dus die kunnen in ieder geval niet verkeerd om liggen.

Kleppen stellen is nog een optie, dan zie ik inderdaad wel meteen of er kleppen tegelijk open gaan. (al zou dat volgens mij een ander beeld moeten geven aangezien het stationair toerental +- 1000rpm is en dit euvel dan meerdere malen per seconde voorkomt ipv om de zoveel seconden)

Nog meer tips/ideeen wat ik kan proberen komend weekend?
 
Komt het niet gewoon door valse lucht bij carb3?

Heb ik al naar zitten kijken maar ik kan niks vinden. Alle klemmen zitten goed en ik zie geen scheuren of iets dergelijks.

edit: nog even wat remmenreiniger bij gespoten. Toerental verandert niet dus ik ga er vanuit dat er daar geen valse lucht wordt aangezogen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb niet veel ervaring met synchroniseren.

Je hebt geen vacuumafsluiter in je benzineleiding of een emissiesysteem, waarvan vacuumslangetjes kunnen lekken?



Edit: benzinepomp dus waarschijnlijk geen vacuumafsluiter.
 
Laatst bewerkt:
klein niesje af en toe. Eerst kleppen stellen, maar kan ook een carb probleem zijn. Verkeerd mengsel gaat ie ook af en toe van niezen.
 
Even nieuwsgierig, kan dat zo maar spontaan? (ik vermoed dat het met de distributieketting te maken heeft?)


Het is verstandig dat je eerst de kleppen stelt, voordat je synchroniseert. Maar ik denk niet dat geen kleppen stellen dit kan veroorzaken.

Ik weet niet hoeveel nokkenassen erin liggen, maar het komt soms voor dat mensen een inlaat- en uitlaatnokkenas verkeert monteren .


Volgens mij maakt dat weinig tot niets uit.
Het enige verschil met mijn motor is dat de inlaatnokkenas een halve mm meer lift heeft.
Ik had er 2 inlaatnokkenassen in zitten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan