Na een afleverbeurt een luchtfilter vol stof en andere zooi

daredevil__2000

Die hard MF'er
12 apr 2009
258
5
Nieuwegein
Zoals sommige van jullie misschien al gelezen hadden in mijn project topic heb ik ongeveer 2 weken terug een Yamaha YZF-R1 2004 gekocht.

Bij de aflevering betaal je ruim € 200 voor een afleverbeurt. Nu hebben ze daar zichtbaar wel wat dingen voor gedaan (zoals nieuwe vloeistoffen) maar bij het openen van het luchtfilterhuis bleek de BMC filter vervuild te zijn:

Zo zag de BMC luchtfilter er uit aan de kant van de motor:
full

full


Zo zag de BMC luchtfilter er uit aan de kant van de de inkomende luchtstroom:
full

full

full

full

full



Ik heb zelf alvast maar een reinigingsset gehaald voor de BMC luchtfilter.
Na het reinigen zag het filter er toch heel wat beter uit:
full

full

full

full



De BMC luchtfilter ligt nu te drogen om straks opnieuw ingespoten te worden



Vinden jullie dat het BMC filter vervangen/gereinigd had moeten worden tijdens de afleverbeurt? Of stelt de hoeveelheid vuil niet zo veel voor en ziet het filter al redelijk snel er zo uit?
 
Laatst bewerkt:
Staat me bij dat bijv. Motorport reclame maakt dat banden met minder dan 60% profiel altijd vervangen worden, en dat de motor op 200+ dingen nagekeken word.
Nu zijn er goeie motorports en slechtere...
 
Ik heb vroeger wel eens die fout gemaakt met klanten die dan vragen van joh, kan er niet wat van de prijs af als ik geen garantie hoef? Nou ja, als jij dat echt wil dan maak ik er een speciale prijs van.. Het ding gaat 10 maanden later stuk.. "maar ik mag verwachten dat hij na 10 maanden nog gewoon werkt, dus stuur maar een monteur". Daar kan je dan als leverancier niks tegenin brengen, al zet je het zwart op wit, de wet beschermt de klant, ongeacht je afspraak of overeenkomst.

Die afleverbeurt is bij sommige bedrijven een serieuze beurt, bij anderen een manier om extra cash binnen te harken, bij weer anderen zit het bij de prijs in.

In dit geval is het gewoon een foutje, ze hebben alle vloeistoffen netjes vervangen, geloof me, het inspuiten van een filtertje is het goedkoopst van die beurt en dat is er blijkbaar bij in geschoten, shit happens.
 
Het punt is, je koopt iets, een afleverbeurt, en je weet niet wat het inhoudt, en na afloop ben je er ontevreden over.

Vraag dus vooraf altijd wat die beurt inhoudt en laat dat ook vooraf op de factuur omschrijven, niet half-half, maar duidelijk gespecificeerd.
 
En als iemand niet kan vertellen wat ie doet voor 200 euro, hoeft ie het van mij niet te doen. Geef ik die elders wel uit aan iemand die wel weet wat te doen aan een motor voor 200,-. Kan dat niet mag een motorboer zn motor houden. Goeie afspraken kunnen maken is toch wel vereiste nr. 1 bij het kiezen van een product als een motor.
 
En als iemand niet kan vertellen wat ie doet voor 200 euro, hoeft ie het van mij niet te doen. Geef ik die elders wel uit aan iemand die wel weet wat te doen aan een motor voor 200,-.
:^
Kan dat niet mag een motorboer zn motor houden.
Meestal is de koper dan al verliefd en wordt die laatste stap niet gezet. Er komt zo veel emotie bij kijken dat de ratio vaak overboord wordt gekieperd.
Goeie afspraken kunnen maken is toch wel vereiste nr. 1 bij het kiezen van een product als een motor.
images
 
Staat me bij dat bijv. Motorport reclame maakt dat banden met minder dan 60% profiel altijd vervangen worden, en dat de motor op 200+ dingen nagekeken word.
Nu zijn er goeie motorports en slechtere...

Het is ook een van de motoport dealers en ja bij verkoop houden ze ook dat reclamepraatje. Ook op de sites staat dat vermeld.

En ja er is al een e-mailtje met de foto's naar de betreffende dealer gegaan dus het wachten is op hun reactie.
 
Staat me bij dat bijv. Motorport reclame maakt dat banden met minder dan 60% profiel altijd vervangen worden, en dat de motor op 200+ dingen nagekeken word.
Nu zijn er goeie motorports en slechtere...

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!

Ik stond eens bij MWS in Almere te kijken naar een motor. Die jongen had hem 3 maanden daarvoor gekocht bij Motoport (Almere waarschijnlijk). Kwam voor een nieuwe ketting en tandwielen, want hij vond dat zijn achtertandwiel haaietanden had.

Goed. Het kapje van het voortandwiel ging er van af. Zaten er vrijwel geen tanden meer op! Die was bijna rond!

Na, ok, geen probleem en met het gevaar valt het ook wel mee.

Dus tandwielen en ketting eraf. En tijdens demontage viel me iets op... Dus na demontage van de tandwielen en ketting, loop ik op de motor af en trek een beetje aan het achterwiel. Die kon ik dus een centimeter heen en weer halen. Alle lagers waren kapot.

Dat is dus Motoport. Sturen je gewoon met een verrotte motor de weg op.

Ik ben volledig tegen de motor-APK, maar als die motor-APK dit soort bedrijven ervan gaat weerhouden om onervaren rijders met verrotte motoren op de weg te zetten, dan moet ik toegeven dat er toch wel wat in zit.
 
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!

Ik stond eens bij MWS in Almere te kijken naar een motor. Die jongen had hem 3 maanden daarvoor gekocht bij Motoport (Almere waarschijnlijk). Kwam voor een nieuwe ketting en tandwielen, want hij vond dat zijn achtertandwiel haaietanden had.

Goed. Het kapje van het voortandwiel ging er van af. Zaten er vrijwel geen tanden meer op! Die was bijna rond!

Na, ok, geen probleem en met het gevaar valt het ook wel mee.

Dus tandwielen en ketting eraf. En tijdens demontage viel me iets op... Dus na demontage van de tandwielen en ketting, loop ik op de motor af en trek een beetje aan het achterwiel. Die kon ik dus een centimeter heen en weer halen. Alle lagers waren kapot.

Dat is dus Motoport. Sturen je gewoon met een verrotte motor de weg op.

Ik ben volledig tegen de motor-APK, maar als die motor-APK dit soort bedrijven ervan gaat weerhouden om onervaren rijders met verrotte motoren op de weg te zetten, dan moet ik toegeven dat er toch wel wat in zit.


Ik snap niet dat Motorport daar niet meer controle op uitoefent. Dat dealers zich daar aan houden.
Ik heb alleen een nieuwe motor gekocht bij Motorport Zelhem. Dus ik kan er niet echt over oordelen. Maar ik denk niet dat zoiets daar gebeurt. (tenminste niet in die mate) Daar zijn ze toch te degelijk voor. (Engberts Zelhem is ook niet echt goedkoop) Ik hoor ook nooit slechte verhalen, op een enkele keer na dan misschien.
Nee zo'n verhaal gaat hier in de achterhoek sneller rond dan op het internet.

Maar ik hoor inderdaad slechte verhalen over sommige andere Motorport vestigingen.
 
Ik snap niet dat Motorport daar niet meer controle op uitoefent. Dat dealers zich daar aan houden.
Ik heb alleen een nieuwe motor gekocht bij Motorport Zelhem. Dus ik kan er niet echt over oordelen. Maar ik denk niet dat zoiets daar gebeurt. (tenminste niet in die mate) Daar zijn ze toch te degelijk voor. (Engberts Zelhem is ook niet echt goedkoop) Ik hoor ook nooit slechte verhalen, op een enkele keer na dan misschien.
Nee zo'n verhaal gaat hier in de achterhoek sneller rond dan op het internet.

Maar ik hoor inderdaad slechte verhalen over sommige andere Motorport vestigingen.

Dat komt door de beroerde internetverbinding aldaar....
 
Ik snap niet dat Motorport daar niet meer controle op uitoefent. Dat dealers zich daar aan houden.
Ik heb alleen een nieuwe motor gekocht bij Motorport Zelhem. Dus ik kan er niet echt over oordelen. Maar ik denk niet dat zoiets daar gebeurt. (tenminste niet in die mate) Daar zijn ze toch te degelijk voor. (Engberts Zelhem is ook niet echt goedkoop) Ik hoor ook nooit slechte verhalen, op een enkele keer na dan misschien.
Nee zo'n verhaal gaat hier in de achterhoek sneller rond dan op het internet.

Maar ik hoor inderdaad slechte verhalen over sommige andere Motorport vestigingen.

Kocht daar ooit een Goldwing, stond in de showroom met koffers en volle kuip, toen ik hem op kwam halen was de kofferset er af...
Ja maar wij verkopen hem nooit met de niet orginele accesoires, dus die was niet bij de prijs inbegrepen.....
Dan mag je hem houden, ik heb hem gekocht zoals hij in de showroom stond...na veel aandringen werd hij er weer op gezet..
Na de eerste keer flink gassen met die motor slipte de koppeling door, dus een week later weer terug, koppeling slipt door...was geen garantie volgens hem, maar ook daar was ik het niet mee eens...dus weer aandringen, en zou vervangen worden...
Haal hem op, en leek het prima te doen, en eigenlijk viel op dat moment de winter in, dus motor in maart weer uit de stalling, en eigenlijk direct weer slippende koppeling...
garantie was verlopen ( 3mnd) dus zelf maar een koppeling vervangen...setje gehaald, en bij montage leek het alsof ik een plaat te weinig had...
WPH er bij, hadden die eikels niet de koppeling vervangen, maar er een EXTRA plaat bijgeplaatst, in de hoop zo het slippen te verhelpen...
Dus voor mij geen plezierige ervaring daar
 
Dat lees je dan toch pas over een jaar of 12, als er adsl beschikbaar komt.

;)

Ga weg vervelende aap, ik had het tegen K@W@ :P

Adsl wat is dat ook al weer. Iets van vroeguuh toch? Nee we hebben hier al 2 jaar glasvezel. De verbinding is alleen niet stabiel, en KPN sschijnt de snelheid ook nog eens extra te drukken. Waarom weet ik niet.
En de modem van de buren is een grote stoorzender, ondanks onze versterker.
 
Boevie..dat is alweer een aantal jaren terug, maar dat maakt de wrange smaak die ik daar aan over gehouden heb er niet minder op...ben daar gewoon bedonderd, en wat hebben ze er ooit mee bereikt, was het de moeite waard om voor pak m beet 100 gulden je naam op het spel te zetten....
Ik ben daar heel principieel in, een keer genaaid, dan kom ik daar nooit meer...
Dit is niet een niet goed uitgevoerde reparatie, dat kan altijd gebeuren, maar dit is moedwillig iemand bedonderen......
Ik heb b.v. heel veel LPG ingebouwd, en de zaak waar ik inkocht, verkocht me ooit een waterpomptang van 65 gulden...bij de eerste keer dat ik iets vastpak , breekt de bek af, dus ik terug voor garantie.....hij wilde hem niet vergoeden, veel smoesjes, en na 6 weken gaf ik hem de keus, vergoeden of ik zet nooit meer een stap in deze zaak, en hij lachte me in mijn gezicht uit.....
Heb de spullen op de balie laten liggen, en NOOIT meer een stap in die zaak gezet, en moest voortaan 20 km verder rijden, maar daar ben ik heel stellig in...En zo komt b.v. UPC er ook nooit meer in bij mij
 
Zelf bij motoport gewerkt. Daar was dit soort shit echt uit den boze! Oude onderdelen werden bewaard. Wel discussies gehad over kosten van onderdelen en vervangings intervallen..lees Honda VFR V-Tec bijv.

Zelf bij mijn huidige motor ook 200€ betaald voor afleverbeurt....zelfde weekend knijp in in Spa vol door de voorrem heen..... Geen remvloeistof meer.....in alle opwinding niet op gelet.... Maar die heeft pijn aan zijn oor gehad. Had zijn 06 nog in mijn telefoon staan....

Remvloeistof bijgevuld. Ontlucht zo goed en kwaad als ging. Verder geen schade maar ik check ècht alles na een reparatie bij de dealer.....

Maar mensen verwachten idd heel veel voor een aflever beurt. Terwijl het alleen een laatste check en wat tlc is voordat het nieuwe baasje hem meekrijgt...
 
De dealer was het toch met mij eens dat het filter niet zo afgeleverd had mogen worden.

Later bleek er nog wel meer niet helemaal lekker te zijn met de R1:
  • Luchtfilter vol vuil
  • Voorvering verre van goed. Zelfs bij hyperpro kreeg deze niet goed
  • Achter schijfrem niet helemaal lekker
  • Bedrading afgewerkt met kroonsteentjes en schilders tape
  • Motor houd in rond de 4000 RPM bij verhoogd gas
  • Voorste tandwiel was niet helemaal lekker

Het heeft 1,5 maand gekost vanaf het melden totdat ik de motor weer op kon halen. Een hoop gezeur over onderdelen die ze moeilijk konden krijgen terwijl deze bij motorport nederland gewoon op voorraad waren. Op een gegeven moment na een klacht van mij bij motoport nederland zat er in ene schot in de reparatie.

Uiteindelijk hebben ze het volgende allemaal gedaan:
  • Vering voor vervangen. Op mijn verzoek door progressieve veren. De veren heb ik betaald de rest was voor hun rekening
  • Andere remschijf achter
  • Aanpassing aan de koppelingskabel
  • Nieuw setje ketting en tandwielen. Hele discussie hier over gehad want zij vonden dat deze nog niet op waren en ik vond van wel. Uiteindelijk heb ik maar een deel mee betaald aan de vervanging om van het gezeur af te zijn
  • Nieuwe accu

Het inhouden wordt door hun afgedaan als zijnde veroorzaakt door de milieu dip.

De foutieve bekabeling en het luchtfilter had ik zelf al opgelost

Later hoorde ik al van een kennis die in het verleden bij motoport gewerkt heeft dat het betreffende filiaal binnen de motoport organisatie niet echt super te boek staat
 
25 jaar geleden kocht ik een motor van 6 jaar oud bij een goed bekendstaande motorzaak. Prijs was duidelijk, ging niets van af, en bij ophalen moest ik wel rekening houden met die tijd die nodig was voor de afleverbeurt. Half uurtje of zo. Ik gelijk vragen wat die afleverbeurt inhield. Hij legde mij uit dat de motor voor verkoop showroomklaar gemaakt was. Dat hield in dat alles nagelopen was, (ketting, banden onderhouds beurt ja of nee afhankelijk van wat er in onderhoudsboekje stond). En vervolgens ging er een spuitbus "antiroest" over de uitlaatbochten, de remschijven en weet ik veel wat nog meer. De motor werd "geconserveerd".

Om er mee te rijden werden eerst de remschijven ontvet, de uitlaatbochten ook, bandenspanning gechekct en nog meer van dit soort spul. De monteur reed even een rondje over de parkeerplaats en als die hem goed bevond mocht de motor pas weg. Al met al max dat halfuurtje werk.
Hier werd niets voor gerekend, de afleverbeurt was er alleen voor om de motor van conserveringsstaat weer rijklaar te maken. En persoonlijk vind ik dit nog steeds een goede gang van zaken. Die motor staat in de showroom met een prijskaartje er op, en voor dat geld is die motor gewoon goed en dat kost ie. Geen bijkomende kosten, geen vaag gedoe.

Het enige wat er nog bij kwam was kenteken overschrijven. Maar dat werd me dan ook gelijk verteld.
 
Terug
Bovenaan Onderaan