Nieuw op MF: MF Shopping

Bananeman

MF veteraan
24 jan 2002
37.148
57
Veldhoven (Noord Brabant)
Beste MFers,


Met gepaste trots onthullen we een nieuwe uitbreiding van MF:


HTML:
<font style='font-size: 24pt'><b>MF Shopping</b></font>

(Eerst eens rondkijken en dan pas verder lezen? Klik hier :))


MF Shopping stelt je in staat om nieuwe producten voor je motor te vinden bij verschillende winkels en dealers. Als je een product en winkel hebt gevonden kun je met één click naar dat artikel op de website van de winkel in kwestie springen om het daar te kopen, of om meer informatie te krijgen.

Voor de duidelijkheid: wij verkopen dus zelf niets, we helpen je alleen te vinden wie welke producten verkoopt, maar ook om te onderzoeken welke producten er uberhaupt te koop zijn.

Je vindt MF Shopping op de indexpagina van MF waar je direct een zoekopdracht kunt invoeren of kunt klikken op de naam van het "subforum" waarna je een wat uitgebreider zoekscherm te zien krijgt.

We gaan van start met 17 winkels. Dit aantal gaan we z.s.m. uitbreiden zodat je steeds beter kunt vinden wat je zoekt. We hebben ook veel tijd gestoken in het bouwen van de zoekmachine. Desondanks zijn er nog verbeteringen mogelijk en hier zijn we ook al druk mee bezig. Verder is het van belang om te weten dat wij niet verantwoordelijk zijn voor het aanleveren van de informatie in dit systeem, dit doen de deelnemende winkels zelf. Dit betekent ook dat de kwaliteit van de gegevens (zoals titel, omschrijving, foto's, juistheid, etc.) door hen wordt bepaald. Doordat deze winkels hun data steeds beter aan ons zullen aanleveren zal MF Shopping als geheel ook steeds beter en uitgebreider worden.

We horen graag jullie feedback. We zijn lange tijd bezig geweest met dit systeem en zijn dus benieuwd naar jullie bevindingen. Het eerste idee ontstond al in 2004, dus voor ons is het een bijzonder moment dat we MF Shopping nu eindelijk kunnen onthullen. Voor feedback en vragen hebben we ook een nieuw topic geopend dat je hier kunt vinden: MF Shopping feedback en vragen

Tot slot wil ik de aandacht in het bijzonder vestigen op de enorme hoeveelheid werk die is verzet door Pierre die de software in zijn eentje heeft gebouwd. Er is veel meer ontwikkeld dan aan de "voorkant" zichtbaar is, maar neem van mij aan dat het een complex verhaal is. Al is het maar door de telkens uitdijende en veranderende lijst van eisen en wensen ;)


Have fun, en we horen graag jullie reacties *D

-- Pierre, Duderuud, Bananeman


Tip: klik ook eens op "Grote foto's" rechts bovenaan de pagina (voorbeeld).
 
Hoe kun je als bezoeker helpen MF Shopping te verbeteren?
Je kunt MF Shopping helpen verbeteren door dit systeem onder de aandacht te brengen bij je dealer en (web-)winkels. Hoe meer winkels zich aansluiten, hoe meer producten te vinden zullen zijn via dit systeem. Dus de volgende keer dat je bij je dealer koffie gaat drinken of online een bestelling plaatst, vraag dan even waarom ze nog niet zijn aangesloten bij MF Shopping en wijs hen op dit topic :)
 
Informatie voor winkels die zich willen aansluiten
Om aan te sluiten op MF Shopping hebben wij een datafeed nodig. Deze datafeed is een bestand waarin gegevens staan van de producten die je wilt opnemen in het systeem. Dit is informatie als: productnaam, omschrijving, prijs, voorraadstatus, links naar foto's, etc.

Deze datafeed moet in het formaat van Google Shopping of Beslist.nl zijn. Onze voorkeur gaat uit naar Google Shopping. Veel webshops hebben standaard al de mogelijkheid om data in dit formaat aan te leveren, of er is een plugin die dat kan. Alle informatie over dit dataformaat is hier te vinden: Google datafeed.

Winkels die graag meer informatie willen (ook over de technische vereisten m.b.t. de datafeed) of die zich willen aansluiten kunnen een mail sturen aan: mfshopping@motor-forum.nl
 
Geweldig om te zien hoe maanden werk nu eindelijk online staat. *O* En we hebben nog genoeg ideeën om MF Shopping uit te breiden en te verbeteren. :)
 
Denk toch wel dat dit een goeie toevoeging gaat zijn en een succes gaat worden :) :Y
 
Serieus: Hulde aan de bouwers én 't idee erachter.

Ik heb zojuist een héle brede query gedaan op 't aanbod (gewoon Yamaha ingetikt) en kreeg een groot aantal artikelen aangeboden echter is die lijst "oneindig" (Lijst blijft zich vullen tot 't aantal opgenomen database items waar Yamaha als kolom in de tabellen staat), er is dus schijnbaar géén limiet aan 't aantal te retourneren items per pagina gesteld). Daarna ook maar even 't aantal artikelen naar merk uitgeklapt en daarbij blijft 't filter niet behouden bij een CTRL-F5 en krijg ik dus wéér die hele lijst voor m'n kiezen ;)

Maakt mij niet zo veel uit, ik kan wachten, maar de webserver vindt dat waarschijnlijk allemaal iets minder prettig :P
 
Laatst bewerkt:
Serieus: Hulde aan de bouwers én 't idee erachter.
Dank voor het compliment!

Ik heb zojuist een héle brede query gedaan op 't aanbod (gewoon Yamaha ingetikt) en kreeg een groot aantal artikelen aangeboden echter is die lijst "oneindig" (Lijst blijft zich vullen tot 't aantal opgenomen database items waar Yamaha als kolom in de tabellen staat), er is dus schijnbaar géén limiet aan 't aantal te retourneren items per pagina gesteld).
Jawel, hoe het werkt is dat de lijst automatisch wordt aangevuld zodra je bijna tot het einde bent gescrolld. Kijk maar eens naar de scrollbalk aan de rechterkant, je zult zien dat deze verspringt (omdat de pagina langer wordt) zodra je bijna tot onderaan bent gescrolld. Dit scheelt een hoop serverbelasting. Als je overigens nog een heel eind verder naar beneden scrollt krijg je op een gegeven moment wél een knop/link "Volgende pagina".

Daarna ook maar even 't aantal artikelen naar merk uitgeklapt en daarbij blijft 't filter niet behouden bij een CTRL-F5 en krijg ik dus wéér die hele lijst voor m'n kiezen ;)
Wat bedoel je precies met "het aantal artikelen naar merk uitgeklapt"?

De filters zouden overigens behouden moeten blijven bij een refresh (Ctrl-F5).
 
:o

Ik had waarschijnlijk niet ver genoeg naar beneden gescrolled (krijg inderdaad een kopje "volgende pagina" ná ongeveer 100? items).
 
Laatst bewerkt:
Gaaf dat het eindelijk online is, heel veel succes met het verbeteren gewenst! En vooral: geniet van je succes en het zien groeien van dit concept, want dat dat gaat gebeuren staat op zichzelf. :}

Edit: ik heb gelijk een vraag: hoe zit het met mijn zoekgeschiedenis? Ik vermoed dat die ofwel aan mijn account is gekoppeld ofwel door middel van cookies aan mijn computer. Stel dat ik nu negenmaal iets bij Motoport Goes heb besteld/heb gekocht omdat het vanuit mijn locatie zo dichtbij is, en ik mijn product daarvandaan via MF Shopping heb gevonden, betekent dit dan dat bij het zoeken naar een tiende product dat toevallig óók bij Motoport Goes wordt aangeboden, deze op basis van mijn zoekresultatengeschiedenis qua relevantie bovenaan de lijst staat?
 
Laatst bewerkt:
Leuk! Misschien ook handig om te zoeken op merk en model of moet er dan per product aangegeven worden hoe en wat? :P

Het kopje 'Achtervering' bestaat bijvoorbeeld uit duizend keer de 'HYPERPRO PROGRESSIEVE ACHTERSCHOKDEMPERVEER' van Optitune voor €114,- zonder dat je zo kan zien voor welk merk en model deze is.
 
Laatst bewerkt:
Gaaf dat het eindelijk online is, heel veel succes met het verbeteren gewenst! En vooral: geniet van je succes en het zien groeien van dit concept, want dat dat gaat gebeuren staat op zichzelf. :}
Thanks! Komt goed idd :)

Edit: ik heb gelijk een vraag: hoe zit het met mijn zoekgeschiedenis? Ik vermoed dat die ofwel aan mijn account is gekoppeld ofwel door middel van cookies aan mijn computer. Stel dat ik nu negenmaal iets bij Motoport Goes heb besteld/heb gekocht omdat het vanuit mijn locatie zo dichtbij is, en ik mijn product daarvandaan via MF Shopping heb gevonden, betekent dit dan dat bij het zoeken naar een tiende product dat toevallig óók bij Motoport Goes wordt aangeboden, deze op basis van mijn zoekresultatengeschiedenis qua relevantie bovenaan de lijst staat?
Nee, we doen nu nog niets met je zoekgeschiedenis. We willen de zoekresultaten wel steeds relevanter maken, b.v. door informatie zoals de motor die je rijdt mee te nemen, maar dat gebeurt nu nog niet. Enerzijds willen we rekening houden met je woonplaats en de afstand tot een winkel, anderzijds maakt dat weer niets op bij webwinkels. Daarom doen we daar nu ook niets mee, mogelijk in de toekomst wel (evt. als optie).
 
Is er ook een manier om bugs of verbeteringen aan te geven?

BV. de zoekfunctie werkt op bv: "VTR SP2" echter "VTR SP" levert niets op. Een like-functie hier zou wel handig zijn?
 
Is er ook een manier om bugs of verbeteringen aan te geven?

BV. de zoekfunctie werkt op bv: "VTR SP2" echter "VTR SP" levert niets op. Een like-functie hier zou wel handig zijn?
Hm, hier gaat iets niet goed, want zoeken op "SP VTR" levert wél iets op...
 
Zeer leuke addon, ik zou zoek opdrachten wel "cachen" eigenlijk zodat een volgende oproep ervan sneller geladen is zonder weer heel de database door te crossen. Gewoon 1 keer in de 24 uur refreschen desnoods 12 uur als de leverancier feed vaker wordt geupdate.

Je zou per user profiel wel een history aan zoekwoorden kunnen bijhouden, of een "like, fav" functie erbij plaatsen zodat je een artikel 2de maal sneller terug vind. Ik had net iets leuks gezien. Wilde het nog een keer opzoeken en toen vond ik het niet meer.

Zie het als een soort van wensenlijst, url + id opslaan + de "naam"
 
Top idee :) altijd makkelijk zo database..

Zou het niet makkelijk zijn als je je motor + type kan aanvinken en dat die daar dan alleen maar (bijvoorbeeld) de kettingsets van laat zien? Ik denk dat jullie die data al wel hebben vanaf motorshopper (iig de merken + types) Of is dit niet mogelijk? Ik heb verder geen verstand van programmeren dus weet echt niet of dit makkelijk is in te bouwen!
 
Maar dit is erg handig nu hoef je niet meer google af te speuren

Ik zeg Toppie !
 
Laatst bewerkt:
Ontzettend practisch! Erg netjes gedaan!


Zou het niet makkelijk zijn als je je motor + type kan aanvinken en dat die daar dan alleen maar (bijvoorbeeld) de kettingsets van laat zien? Ik denk dat jullie die data al wel hebben vanaf motorshopper (iig de merken + types) Of is dit niet mogelijk? Ik heb verder geen verstand van programmeren dus weet echt niet of dit makkelijk is in te bouwen!

Ik vind het ook altijd handig als ik kan zoeken naar spul dat motor type specifiek is. Dus in mijn geval: alles dat past op mijn Kawasaki Z750 uit 2007.
 
Zeer leuke addon, ik zou zoek opdrachten wel "cachen" eigenlijk zodat een volgende oproep ervan sneller geladen is zonder weer heel de database door te crossen. Gewoon 1 keer in de 24 uur refreschen desnoods 12 uur als de leverancier feed vaker wordt geupdate.
De feed inlezen en de data doorzoeken zijn twee verschillende dingen. De feed (m.a.w., de gegevens van de winkels) verwerken wij een aantal maar per week, mogelijk in de toekomst meerdere malen per dag als dat zinvol is. Dat is een relatief "zware" actie die geruime tijd kan duren. Om je een idee te geven: de allereerste keer inlezen van alle data van alle winkels duurde twee dagen ;)

Als de gegevens eenmaal zijn ingelezen is het doorzoeken razendsnel. En daar heeft Pierre idd wel slimme dingen toegepast om e.e.a. sneller te maken :)

Je zou per user profiel wel een history aan zoekwoorden kunnen bijhouden, of een "like, fav" functie erbij plaatsen zodat je een artikel 2de maal sneller terug vind. Ik had net iets leuks gezien. Wilde het nog een keer opzoeken en toen vond ik het niet meer.

Zie het als een soort van wensenlijst, url + id opslaan + de "naam"
Goede suggestie, dank daarvoor. Dit soort features kunnen idd erg nuttig zijn en met dit soort zaken gaan we dan ook zeker aan de slag in de toekomst. We willen b.v. ook relevante producten tonen bij topics die over dat product gaan. Het kan handig zijn dat je bij een topic over b.v. een bepaald type Arai automatisch een linkje naar MF Shopping krijgt, specifiek naar dat type helm :)
 
Top idee :) altijd makkelijk zo database..

Zou het niet makkelijk zijn als je je motor + type kan aanvinken en dat die daar dan alleen maar (bijvoorbeeld) de kettingsets van laat zien? Ik denk dat jullie die data al wel hebben vanaf motorshopper (iig de merken + types) Of is dit niet mogelijk? Ik heb verder geen verstand van programmeren dus weet echt niet of dit makkelijk is in te bouwen!
Ja, staat zéér hoog op ons lijstje :) Dit vinden wij zelf ook enorm nuttig. Technisch gezien kunnen wij dit vrij eenvoudig inbouwen. Probleem is alleen dat de data hiervoor nog niet wordt aangeleverd door de winkels. Het is een beetje een kip-en-ei-verhaal, maar ga er maar vanuit dat dit in de (nabije?) toekomst toe zal worden gevoegd.
 
Leuk idee!

Gaat er ook iets komen om feedback te geven op webshops? Iets als de shopsurveyvan tweakers.net maar dan voor motorzaken zou geniaal zijn :)
Hier denken we idd al een aantal jaar over na ;) Blijft een moeilijk verhaal. We zullen waarschijnlijk eerst het recenseren van producten toevoegen op MF. Net zoals op Motorshopper dus, alleen dan in de vorm van "topics". Onder water zal het dan dezelfde database zijn overigens, maar je hoeft straks niet meer naar Motorshopper om recensies te lezen of te schrijven. Een recensie schrijven is dan kwestie van een topic openen :)
 
Informatie voor winkels die zich willen aansluiten

...

Winkels die graag meer informatie willen (ook over de technische vereisten m.b.t. de datafeed) of die zich willen aansluiten kunnen een mail sturen aan: mfshopping@motor-forum.nl
Hoi Ruud, heb dit op 5-2 direct gedaan maar nog geen reactie mogen ontvangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan