motor word te heet

doggy1966

Die hard MF'er
22 jun 2009
718
2
Oke, normaal kom ik er wel uit maar deze keer loop ik vast.
ik heb voor een vriendin van mij een suzuki vs700 opgeknapt.
bij aankoop liep hij perfect dus aan het blok hoefde ik niets te doen.
eenmaal opgeknapt heb ik een paar keer een proefritje gemaakt en toen ik tevreden was heb ik hem bij mijn vriendin afgeleverd.
ze heeft daar een ritje mee gemaakt van ongeveer 40 km en toen ging de koppeling steeds zwaarder.
uiteindelijk kon ze de koppeling helemaal niet meer inknijpen en is zij op een rotonde onderuit gegaan.

ik heb nu de motor hier, afgekoeld kan ik de koppeling gewoon inknijpen en schakeld hij ook prima.
het onderblok word echter binnen no time bloedheet.
ik dacht in eerste instantie dat de thermostaat misschien vast zat.
ik heb deze eruit gehaald en zodra ik de motor start dan zie je dat de koelvloeistof goed word doorgepompt...
dus waterpomp doet het goed.
om de thermostaat van de radiateur uit te sluiten heb ik deze kort gesloten, dus de vin draait contineu...
nog steeds geen verschil.
de radiateur voelt wel minder heet aan maar onderblok word nog steeds bloedheet.

dan het oliepeil bekeken wanneer de motor stil staat en wanneer hij loopt.
zodra je hem start zie je het oliepeil zakken....dus de oliepomp doet het ook.

toen de olie eruit laten lopen...olie ruikt niet raar...en ik kan er ook geen metaalslijpsel of iets in zien..

nu weet ik dat het onderblok wel heet kan worden, maar niet na 2 ' a 3 minuten lopen dat je je handen eraan kan verbranden..

Wie o wie heeft er een tip?
 
Jaja...ik hoor het comentaar al...
maar ik heb er gewone motorolie in zitten van de lidl geloof ik..
maar die zit ook in mijn motor,..ik zou dan denken dat deze motor er dan ook op moet lopen..toch?

Een motor loopt helemaal niet op olie maar op benzine.

De olie is voor de smering.

Maar sommige delen moeten ook weer niet al te goed gesmeerd worden. Onder andere de koppeling. Anders gaat 'ie slippen en oververhit 'ie.

Vandaar dat je olie voor motorfietsen moet gebruiken.
 
kip <-> ei

gaat de koppeling nu zwaar omdat de olie te heet word en zijn smerimg verliest, of wordt de olie te heet door de koppeling? Het eerste kan veroorzaakt worden door slechte koeling (thermoststaat blijft dicht, of de oliekanalen zitten verstopt). Bij het 2e zou je zeggen dat de koppeling nu naar zijn moer was. Wat volgens TS niet zo is.

Ik gok: de koppeling slipt. Daardoor wordt die loeiheet.

Als ik het zo eens bekijk, heeft de VS700 een hydraulische koppeling. En de hitte van die koppeling wordt overgebracht op de koppelingszuiger. Dus de vloeistof daarvan gaat koken, zet uit, en de koppelingshendel gaat steeds zwaarder. Net als bij een rem die oververhit.

Zo iets in die richting in ieder geval.
 
Er zijn wel veel mensen met een vloeistofgekoeld carter lees ik. Alle fietsen die ik heb gehad werden alleen de cilinders en de kop gekoeld door vloeistof, het carter door olie.

En door de rijwind. Wat de reden is dat je de motor niet te lang stationair moet laten draaien bij stilstand.

Dat kan wel eens de reden zijn dat het carter loeiheet lijkt te worden.
 
Ik ga gewoon eerst andere olie proberen...
verder werd het blok zo heet tijdens het rijden....dus niet in stilstand.
en laat ik het zo zeggen....als het blok zo heet is en ik draai de vuldop eraf...dan komt er rook van de olie af.....dus is echt wel meer dan 60 graden.

zodra ik andere olie heb geprobeerd dan laat ik het jullie weten ;)
 
Ik ga gewoon eerst andere olie proberen...
verder werd het blok zo heet tijdens het rijden....dus niet in stilstand.
en laat ik het zo zeggen....als het blok zo heet is en ik draai de vuldop eraf...dan komt er rook van de olie af.....dus is echt wel meer dan 60 graden.

zodra ik andere olie heb geprobeerd dan laat ik het jullie weten ;)

Olie wordt ook heter dan 60 graden, maar wissel maar klakkeloos je olie hoor.

Beter ga je eerst trouble shooten, ipv vervangen wat jou logisch lijkt.
 
ik weet niet wat voor werk je doet, maar ik doe veel voor instalatiebedrijven en die hebben van die mooie temperatuurmeters die in de vloeistof hangen.
die gaan doorgaans tot zo'120 graden , misschien ken je iemand die hier wat mee kan.
 
ik weet niet wat voor werk je doet, maar ik doe veel voor instalatiebedrijven en die hebben van die mooie temperatuurmeters die in de vloeistof hangen.
die gaan doorgaans tot zo'120 graden , misschien ken je iemand die hier wat mee kan.

Of je neemt gewoon zo'n infrarood/laser-thermometer. 2 seconden op het carter richten: klaar.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga gewoon eerst andere olie proberen...
verder werd het blok zo heet tijdens het rijden....dus niet in stilstand.
en laat ik het zo zeggen....als het blok zo heet is en ik draai de vuldop eraf...dan komt er rook van de olie af.....dus is echt wel meer dan 60 graden.

zodra ik andere olie heb geprobeerd dan laat ik het jullie weten ;)

Damp is hartstikke normaal, draai de vuldop maar eens van je auto af als hij warm is. De olie in mijn cb550 en 750 wordt op een goede zomerdag een graadje of 130, niks aan de hand. Persoonlijk zou ik alle goede raad nemen en het probleem opzoeken, in plaats van hopen dat nieuwe wonderolie de koppeling repareert ;)
 
Geen idee wat het probleem is met jou motor.

Echter heb ik weleens iets vergelijkbaars gehad met een oude GSX1100F.
Na 20 minuten rijden ging het temperatuur lampje branden.
5 minuten later viel de motor compleet uit.
Na afkoelen motor kon ik weer 15 minuten rijden.

Na veel uitzoekwerk bleek een vlotternaald vast te zitten.
Hierdoor stroomde grote hoeveelheden benzine via de cilinder het blok in.
Uiteindelijk zat er meer benzine dan olie in het blok.
Benzine staat niet bekend om zijn smerende en koelende eigenschappen. _O-

hebben we hier geen winner? ts zegt op pagina 1 dat zijn olie wel erg dun is, terwijl het 15w40
 
Laatst bewerkt:
Ik verwacht geen wonderen....
maar heb alles gecontroleerd.....en alles uitgesloten..
ik gooi nu eerst de olie erin die erin hoort...
probleem opgelost dan ben ik klaar...zo niet dan haal ik het carter open voor de koppeling..

allemaal leuk die thermometers....ik zou niet weten waar ik er een vandaan moet halen.
verder ga ik op mijn gevoel af...heb vaak genoeg mijn handen op het blok gehouden van mijn intruders.....en die waren na een rit op de snelweg nog niet zo heet als dit blok..
 
En de koppeling dan?

:^.

Ik destilleer uit het hele verhaal in de openingspost twee dingen; slecht functionerende koppeling en heul veul warmte. Nu heb ik mij wel eens laten vertellen dat koppeling iets met wrijving doet en dat wrijving heul veul warmte kan afgeven....

Dus misschien handig om je niet blind te staren op de olie.

Edit: heb je iets aan de onstekingstiming gedaan? Anders ff kijken of 'ie mooi op tijd vonkt, en zeker niet te vroeg.
 
Laatst bewerkt:
Ik gok: de koppeling slipt. Daardoor wordt die loeiheet.

Als ik het zo eens bekijk, heeft de VS700 een hydraulische koppeling. En de hitte van die koppeling wordt overgebracht op de koppelingszuiger. Dus de vloeistof daarvan gaat koken, zet uit, en de koppelingshendel gaat steeds zwaarder. Net als bij een rem die oververhit.

Zo iets in die richting in ieder geval.
Maar het lijkt me dan, dat wanneer dat gebeurd de cylinder naar buitenkomt. Bij een rem gaat die dan aanlopen, maar een koppeling ontkoppeld er juist door...
 
Ik gok: de koppeling slipt. Daardoor wordt die loeiheet.

Als ik het zo eens bekijk, heeft de VS700 een hydraulische koppeling. En de hitte van die koppeling wordt overgebracht op de koppelingszuiger. Dus de vloeistof daarvan gaat koken, zet uit, en de koppelingshendel gaat steeds zwaarder. Net als bij een rem die oververhit.

Zo iets in die richting in ieder geval.
Daarop doordenkend:

Vapor-lock in de koppelingsleiding?
Oude vloeistof, lucht in de leiding?
 
Ik zou eerst 2 dingen controleren...
Of je koppelingsslave wel werkt zoals het moet, en de leiding.slang van je koppeling...
Rubber kan oplossen en kleine stukje laten dan los, die kunnen voor de gaatjes gaan zitten van je banjobouten, koppelingsbediening en slave...
Heb dat al diverse keren meegemaakt met remleidingen, remmen werden gloeiend heet omdat de vloeistof niet meer terug uit de klauwen kon, en er dus druk op bleef staan..

Dus eerst hele systeem losmaken, doorspoelen en schoonmaken....
 
Even om terug te koppelen aan alle meedenkers ;)

Motor even warm laten lopen, olie vervangen voor de juiste olie ( castrol 10w40 )
En vandaag eindelijk even tijd gevonden om een stuk te rijden..
motor lijkt nu gewoon te rijden...probleem van oververhitting is tot zover opgelost
 
Even om terug te koppelen aan alle meedenkers ;)

Motor even warm laten lopen, olie vervangen voor de juiste olie ( castrol 10w40 )
En vandaag eindelijk even tijd gevonden om een stuk te rijden..
motor lijkt nu gewoon te rijden...probleem van oververhitting is tot zover opgelost


Goed om te horen!
Wat olie wel niet kan doen..
 
Terug
Bovenaan Onderaan