koppelingsklok (kloppend geluid)

maxxis

MF'er
18 sep 2009
125
0
opglabbeek
hallo,

ik heb me vorige week een andere kawasaki el 250 aangekocht omdat mijn vorige kawa waarvan de krukas beschadigd was te veel kosten aan waren.

de motor draait goed maar als de koppeling ontkoppeld is maakt hij een kloppen geluid en
als ik de koppeling intrek is het geluid volledig weg.

zou het kunnen dat er spelling zit op de koppelingsklok en hoe kan ik dat het best controleren?
zijn er mensen die dat ook al hebben voorgehad of gehoord?

alvast bedankt,
 
het klop ook dat de stalen plaat geklonken zit aan de alu kor en dat de plaat beweegt ten opzichte van het tandwiel.

vandaar ik ook al die vraag gesteld had van zijn er gevolgen als het koppelingshuis word vast gezet met het tandwiel. of bestaan er type motoren die geen dempingsrubbers in het koppelingshuis hebben zitten?

als het geen gevolgen zou hebben voor het blok had ik gedacht het vast te zetten met 3 stalen bouten van 8 mm op de plaats (ZIE FOTO)

full
 
het klop ook dat de stalen plaat geklonken zit aan de alu kor en dat de plaat beweegt ten opzichte van het tandwiel.

vandaar ik ook al die vraag gesteld had van zijn er gevolgen als het koppelingshuis word vast gezet met het tandwiel. of bestaan er type motoren die geen dempingsrubbers in het koppelingshuis hebben zitten?

als het geen gevolgen zou hebben voor het blok had ik gedacht het vast te zetten met 3 stalen bouten van 8 mm op de plaats (ZIE FOTO)

[afbeelding]


Het zal op korte termijn niet kapot gaan, maar op de langetermijn help je denk ik alles de vernieling in.
De oliepomp? word aangdreven met het kleine tandwiel en een ketting. Voor de versnellingsbak is het ook niet lekker.

Alle machines rechtstreeks aangedreven door een motor hebben een koppeling. Dat is niet voor niks. Het aan-uit effekt is verwoestend.
 
En 3 stalen bouten is te weinig. Het is een dunne plaat die altijd zal willen verdraaien door het koppel wat erop komt. Linksom, rechtsom. Daar zit al heel gauw weer speling op door slijtage.
 
Ik ben misschien eigenwijs, maar met een dunne slijpschijf slijp je tegen de kop van de nagel, andere kan van de nagel inboren, en dan tik je hem met een smalle drevel, tussen de tanden door eruit!
 
Alle machines rechtstreeks aangedreven door een motor hebben een koppeling. Dat is niet voor niks. Het aan-uit effekt is verwoestend.

Maar hier wordt het achterwiel niet rechtstreeks aangedreven door de motor maar door een ketting overbrenging waar altyd speling op zit dus dit dempt al . Vervolgens zitten er naar alle waarschijnlijkheid transmissie dempers in het achterwiel en deze zijn van rubber en ook bedoelt om de schokken op te vangen.

Daar komt ook nog eens bij dat er legio motorfietsen zijn die helemaal geen rubber schokbrekers hebben in de koppeling korf/tandwiel verbinding.

Sterker nog bij vrijwel geen enkel koekblik zit er iets van een schokopvang voorziening/koppeling tussen de aangedreven wielen en de rest van de transmissie of motor en dat blijft ook heel ondanks de vele malen zwaardere mechanische belasting en de daaruit voortvloeiende schok belastingen.

Zie maar wat je er verder mee doet
 
Maar hier wordt het achterwiel niet rechtstreeks aangedreven door de motor maar door een ketting overbrenging waar altyd speling op zit dus dit dempt al . Vervolgens zitten er naar alle waarschijnlijkheid transmissie dempers in het achterwiel en deze zijn van rubber en ook bedoelt om de schokken op te vangen.

Daar heb je helemaal gelijk in. Bij een cardan zit er ook nog een demper in de cardanas zelf.

Daar komt ook nog eens bij dat er legio motorfietsen zijn die helemaal geen rubber schokbrekers hebben in de koppeling korf/tandwiel verbinding.

Dat zou kunnen.

Sterker nog bij vrijwel geen enkel koekblik zit er iets van een schokopvang voorziening/koppeling tussen de aangedreven wielen en de rest van de transmissie of motor en dat blijft ook heel ondanks de vele malen zwaardere mechanische belasting en de daaruit voortvloeiende schok belastingen.

Geen idee, ik vraag me dan alleen wel af waarom veel motoren dan wel rubbers of veren in de koppelingskorf hebben om de klappen op te vangen.
Maar het zou heel goed kunnen dat het bij een EL250 eigenlijk niet nodig is, en dat ze de koppeling gebruikt hebben van een ander model.
 
Maar hier wordt het achterwiel niet rechtstreeks aangedreven door de motor maar door een ketting overbrenging waar altyd speling op zit dus dit dempt al . Vervolgens zitten er naar alle waarschijnlijkheid transmissie dempers in het achterwiel en deze zijn van rubber en ook bedoelt om de schokken op te vangen.

Daar komt ook nog eens bij dat er legio motorfietsen zijn die helemaal geen rubber schokbrekers hebben in de koppeling korf/tandwiel verbinding.

Sterker nog bij vrijwel geen enkel koekblik zit er iets van een schokopvang voorziening/koppeling tussen de aangedreven wielen en de rest van de transmissie of motor en dat blijft ook heel ondanks de vele malen zwaardere mechanische belasting en de daaruit voortvloeiende schok belastingen.

Zie maar wat je er verder mee doet
Heb je nog nooit een koppelingsplaat van een auto gezien, plus de motor ophang rubbers vangen een groot deel van de koppel reacties op.
 
morgen na de middag ga ik erckens kawasaki verdeler bellen,en stop ik ook even bij Broux motor sloop,

laat morgen weten of de dempingsrubber apart te krijgen zijn,wat een nieuw koppelingshuis kost en als Broux een goede occasie heeft liggen,,
 
Heb je nog nooit een koppelingsplaat van een auto gezien

Je bedoelt die paar zielige slappe veertjes die erin zitten om alleen ff het schokken tydens het eerste aangrijpen op te vangen?

Ja zekers die gaan echt de grote schokken in de aandrijftrein opvangen sure man zeker weten _O-
En de motorsteunen van rubber zitten erin om ervoor te zorgen dat je ook nog binnen in de auto kan zitten zonder gillend gek te worden van het gedreun en getril.
En ze vangen geen schokken in de aandrijftrein op want dat is vanaf motor tot wielen 1 geheel. Dus daar doet het niets voor.
Weet gelukkig ook helemaal nix van koekblikken _O- Sleutel er nog maar meer dan 30 jaar aan _O-
 
Laatst bewerkt:
Je bedoelt die paar zielige slappe veertjes die erin zitten om alleen ff het schokken tydens het eerste aangrijpen op te vangen?

Ja zekers die gaan echt de grote schokken in de aandrijftrein opvangen sure man zeker weten _O-
En de motorsteunen van rubber zitten erin om ervoor te zorgen dat je ook nog binnen in de auto kan zitten zonder gillend gek te worden van het gedreun en getril.
En ze vangen geen schokken in de aandrijftrein op want dat is vanaf motor tot wielen 1 geheel. Dus daar doet het niets voor.
Weet gelukkig ook helemaal nix van koekblikken _O- Sleutel er nog maar meer dan 30 jaar aan _O-
Ik dus ook.
 
Nog ff door sleutelen dus dan weet je ook waar die veertjes en motorsteun rubbers voor dienen _O- *O* :P :+

Wel eens gereden met een ouwe diesel waarvan die veren al eeuwen versleten waren en los lagen in het hart van de koppeling?
Ik wel en het enige wat je merkt is dat de koppeling bruuks en wat happerig aangrijpt. Verder niets.
En doorgezakte/versleten motorsteunen heeft alleen maar tot gevolg dat het in het koekblik gaat dreunen en dat misschien de onderdelen na de motorsteunen gaan scheuren door trillingen maar de aandrijflijn zelf gaat echt niets stuk aan hoor.
 
ben vandaag naar kawasaki geweest en had mijn koppelingshuis meegenomen,
hij wist me wel te zeggen dat de dempingsrubbers niet apart verkrijgbaar zijn
en wilde me gelijk eentje verkopen kostprijs 416,78 euro

daarna ben ik langs geweest bij motorsloop Broux in Opglabbeek
hij had een occasie koppelingshuis liggen en vraagt hiervoor 100 euro wat eigenlijk nog mee valt
ik liet mijn koppelingshuis kijken en zei rij daar maar lekker mee door want het koppelingshuis dat hij had liggen had ook dat spel,
hij beweerd ook dat dit geen kwaad kan,enkel het vervelende geluid als hij stationair draait want als de motor eenmaal 1800 toeren draait is het geluid weg,

dus gewoon lekker doorrijden
 
ben vandaag naar kawasaki geweest en had mijn koppelingshuis meegenomen,
hij wist me wel te zeggen dat de dempingsrubbers niet apart verkrijgbaar zijn
en wilde me gelijk eentje verkopen kostprijs 416,78 euro

daarna ben ik langs geweest bij motorsloop Broux in Opglabbeek
hij had een occasie koppelingshuis liggen en vraagt hiervoor 100 euro wat eigenlijk nog mee valt
ik liet mijn koppelingshuis kijken en zei rij daar maar lekker mee door want het koppelingshuis dat hij had liggen had ook dat spel,
hij beweerd ook dat dit geen kwaad kan,enkel het vervelende geluid als hij stationair draait want als de motor eenmaal 1800 toeren draait is het geluid weg,

dus gewoon lekker doorrijden

Dat is ook een keuze, maar het gaat je toch irriteren, is mijn ervaring!
 
ik heb toch nog het andere koppelingshuis en ga die voorzichtig uit elkaar halen en kijken of ik toch gelijkaardige rubbers kan vinden eventueel bij revisie bedrijven

en kan ik voorlopig toch nog even verder rijden
 
ik heb toch nog het andere koppelingshuis en ga die voorzichtig uit elkaar halen en kijken of ik toch gelijkaardige rubbers kan vinden eventueel bij revisie bedrijven

en kan ik voorlopig toch nog even verder rijden

Maak er tzt een foto van, ik ben benieuwd wat voor vorm, hier in zit
Ik heb ze voor mijn motor nog liggen.
succes Maxxis!
 
Terug
Bovenaan Onderaan