Wat is de daadwerkelijke diameter van een 15inch wiel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
10 aug 2003
84.550
36.034
Doetinchem (om en nabij)
Facebook
Instagram
Goedemiddag!

Ik verwacht dat er best iemand is die een motor heeft die op 15inch wielen staat. Zou die zijn velgmaat willen opmeten voor me? Dus echt van velgrand tot velgrand. Het komt niet op de mm maar wil graag weten of mijn bandenapparaat ze kan pakken al kom je zo goed als nooit tegen toch handig om te weten ;)

Ik vermoed dat ze nèt over de 40cm zullen zijn maar als iemand even wil meten, graag :)

En nee je kan niet gewoon 15inch X 2.54cm doen want dat is niet de inspan maat van de velg.
 
Inch is de binnen maat. Dus NIET de opstaande rand van de velg.
Dus als de velg zeg 15 inch is dat de binnenkant van de velg dus de rand waar de band in komt te liggen.

En zelf ga ik uit van 15" is 15" maar of ik dat goed heb weet ik niet.
 
Laatst bewerkt:
Inch is de binnen maat. Dus NIET de opstaande rand van de velg.
Dus als de velg zeg 15 inch is dat de binnenkant van de velg dus de rand waar de band in komt te liggen.

En zelf ga ik uit van 15" is 15" maar of ik dat goed heb weet ik niet.

Ja dat weet ik en zeg ik ook, daarom moet ik dus juist de complete maat weten zodat ik weet of mijn bandenapparaat nou wel of geen 15inch kan klemmen.
 
Laatst bewerkt:
Das mooi, al weet ik niet of auto velgen een vergelijkbare rand hebben als motorvelgen...

Das bijna hetzelfde, we hebben bij mijn vorige werkgever (peugeot) bij mijn thundercat ook de band wel eens eraf gehaald.
Als jij een machine gebruikt voor auto velgen zou ik er mee oppassen. maar de meeste machines kunnen van 13" tot 22"

Waar je auto velgen van binnenuit klemt doe je motorvelgen van buiten uit. omdat er aan de binnenkant vaak geen plaats is voor de klemmen. maar dat verschilt per apparaat.
 
Das bijna hetzelfde, we hebben bij mijn vorige werkgever (peugeot) bij mijn thundercat ook de band wel eens eraf gehaald.
Als jij een machine gebruikt voor auto velgen zou ik er mee oppassen. maar de meeste machines kunnen van 13" tot 22"

Waar je auto velgen van binnenuit klemt doe je motorvelgen van buiten uit. omdat er aan de binnenkant vaak geen plaats is voor de klemmen. maar dat verschilt per apparaat.

Ik heb er speciale motorvelg klemmen bij dus dat lukt. Maar ik kan hem tot 40cm sluiten dus dan moet ik 15inch ook nog net kunnen pakken :)

Die motorklemmen vergroten hem ook nog eens met 5 inch en ik kan nu tot 22inch pakken.

Maar dan weet ik genoeg. 15inch kan net :)
 
Ze trekken ook wel eens autobanden om motorfiets wielen (bv. voor zijspan of trike), dus dat zal wel redelijk overeen komen.
Dat gaat niet.
Een 15" motorwiel heeft een kleinere diameter velgbed. Het klinkt debiel, maar het scheelt echt millimeters. Genoeg om de hiel van een autoband te breken. Je krijgt ze er ook alleen op door er een waanzinnige druk in te pompen.
Nooit doen dus.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan