Carburatie problemen Honda Fireblade 1998

waldrocker

Die hard MF'er
19 mei 2005
446
0
Bergum
Hallo Heren, Dames

Even de volgende vraag:

Ik ben bezig om een Fireblade weer bij de weg te krijgen, maar het beestje loopt wat onrustig. Ook loopt ze langzaam terug naar stationair toerental als je een keer gas geeft, en is het stationair toerental heel wisselvallig. Ik heb daarom als laatste van de grote beurt een vacuum meter opgetuigd. Ik had de bougie/luchtfilter e.d. al vervangen. Er zat wel wat verschil in de metingen maar echt grote verschillen kan ik niet zeggen. Maar de metingen liggen wel helemaal onderin de peilbuisjes van de Carb tune pro. Mijn vraag is de volgende:

Als de motor langzaam terug loopt op het gas maar stationair zou toch kunnen duiden op een te veel aan lucht toch en zou volgens mij ook de lage uitslag op de carb-tune kunnen verklaren toch? En zouden de stelschroeven uitgedraaid moeten worden toch?

Volgens mij is de nummer 3 carb de leidende carb, deze is niet te stellen. En wordt ook gebruikt voor het openen voor de benzine kraan. Er zitten bij de Honda drie stel schroeven tussen de carbs. Een tussen carb 1 en 2, een tussen carb 2 en 3, en een tussen 3 en 4. Met deze schroeven stel je eerst de carb 4 gelijk met de leidende carb en dan carb 1 met 2, daarna de middeltste stelschroef 1 en 2 gelijkstellen met 3 en 4. Zou zou het moeten werken toch? Het is een tijdje geleden dat ik dit bij de hand heb gehad vandaar de vraag.

Al vast bedankt voor de info mensen.
 
Ik had precies hetzelfde bij mijn 93 suuz gs500.
Liep ook vreselijk en de deo test deed al snel de toeren oplopen.
Nieuwe inlaatrubbers geplaatst maar liep nog steeds langzaam terug in toeren.
Daarna per cilinder (dat kan bij een tweecilinder) de toeren gelijk gezet en daarna de mengselschroef aan de onderkant.

Toen ging het van dit,


Naar dit,

 
vacuum slangetjes voor de carbs allemaal op de juiste plaats aangesloten? Geen ontbrekende dopjes? :)

De vacuumslangetjes zijn volgens mij goed aangesloten, deze zouden met de meting ook slechter moeten zijn dan de anderen, ze zijn allemaal wel gelijk. De motor heeft geen afdek dopjes maar inbus boutjes voor de aansluiting van de vacuummeter.
 
Ik heb de carbs verwijderd, en kwam verschillende dingen tegen. Er was een stelschroef verdwenen tussen de carbs. Ook waren de klemmen los van de inlaat rubbers. Diegene die tussen de carbs en de cilinders zitten.

SAM_2044.jpg
 
SAM_2045.jpg


SAM_2048.jpg




Zo'n schroefje was verdwenen, ik vond hem gelukkig nog tussen de carbs met het veertje. Weet iemand de standaard instelling van deze schroeven om mee te beginnen dadelijk met de afstelling?
 
[afbeelding]

[afbeelding]

Zo'n schroefje was verdwenen, ik vond hem gelukkig nog tussen de carbs met het veertje. Weet iemand de standaard instelling van deze schroeven om mee te beginnen dadelijk met de afstelling?

Dat schroefje is om de carburateurs synchroon te stellen. Er is geen standaard instelling. Gewoon ergens in het midden zetten, dan de motor starten en de carburateurs synchroon stellen.

Wel vaag dat het losgetrild is. Dat veertje zou er voor moeten zorgen dat hij niet lostrilt. Misschien eerder aan geprutst, te ver los gedraaid, waarna het losgeschoten is?

Carburateurs waarvan de montageklemmen los zitten, dat vind ik nou ook niet echt professioneel overkomen.

Edit:

Ze waren niet verdwenen, alleen los. ;)
 
Laatst bewerkt:
carbtune.jpg


Ik neem aan dat het het zelfde werkt als bij de foto:

Schroef S1 gebruiken voor gelijkstellen carb 1+2, daarna schroef S3 gebruiken voor gelijkstellen carb 3+4. (waarbij de carb 3 voor een Honda CBR900rr uit 1998 de basis carb is welke niet verstelbaar is. en dus je referentie) daarna met schroef S3 de carbs 1+2 gelijk stellen aan carb 3+4.

Ik heb voor de zekerheid nog nieuwe rubbers besteld deze waren aardig uitgehard. Hopelijk volgende week binnen dan kunnen we weer verder. Jullie horen de uitslag wel en zal wel foto's maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan