Advies gevraagd bij krukas wissel

tmoons

MF veteraan
7 jan 2004
4.373
158
Ik ga binnenkort (winter is comi…..oh wait.. het is 20 graden buiten... nou ja volgens de kalender komt de winter er aan... ;) ) een, voor mij, nieuw klusje doen. Ik ga een krukas (nummer 1) uit een lucht gekoelde Kawasaki (Zr-7) halen en vervangen door een krukas (nummer 2) uit een ander kawasaki zr-7 blok.

Reden: Krukas 1 is gebroken, blok 1 is nog erg jong in km's, krukas 2 is niet gebroken en dat schijnt wel beter te rijden. :+

Nu zitten er lagerschaaltjes in de krukas lagerplaatsen van het carter, zowel bij krukas 1 als bij krukas 2. Wat zijn nu de (on)mogelijkheden rondom deze wissel?

Kan ik:
a) De lagerschalen van carter 2 over zetten naar carter 1 (met de krukas 1 mee verhuizen, dit voelt als verstandig, maar kan het?)
b) De lagerschalen van carter 1 gebruiken met krukas 2 (dit voelt als "kortste route" en daarom ook "als niet verstandig"?)
c) Nieuwe lagerschalen bestellen en als dat zo is, moet ik dan schalen matchen op het carter, of op de krukas (ik vermoed zelf de krukas, maar dit is allemaal nieuwe materie voor me).

De krukas 2 komt met drijstangen en zelfs zuigers, die worden vervangen door nieuwe zuigers, loont het de moeite om de krukas dan eerst nog te laten balanceren (met de nieuwe zuigers)? (wederom, nieuwe materie, ik denk dat het logisch is, maar kosten baten, etc.)?
 
een kleine update:
Alles is uit het carter gehaald dat er uit moest (de schakelvorken en schakelwals zitten er nog in). Er zijn geen merktekens gevonden op de (gebroken) krukas en in/op het carter. Dit geeft daarmee (volgens het tabelletje) een bepaalde kleur lageschaal aan. Die kleur klopt.

Het was even ploeteren, maar uiteindelijk zal het goed komen. Op naar het volgende blok.
 
misschien gaat het 999 keer goed op 1 keer fout, maar ik moet die ene keer garantie geven, dus ik controleer het. Dan maar wat meer werk.

:^

Al is het alleen maar om de slijtage van de onderdelen die nogal goed uitgelijnd moeten zijn te beperken (kuchschakelvorkenkuch).

Een glijlager is binnen no-time stuk als ie de verkeerde speling heeft, omdat de oliefilm dan niets doet.
 
Waarom gebruik je niet het andere carter waar de krukas bij hoort? Dan heb je ook zekerheid dat er niets mis is met het carter na de breuk van de krukas.
Ik heb verschillende keren krukaslagers vervangen met kleurcode door matching van de krukas met carter code dat gaat prima. Het meten met plastigage geeft je een extra zekerheid.
 
Een andere krukas plaatsen en kijken of er ook lagerschalen mee omgezet kunnen worden, ik word gewoon moedeloos van al dat gebeun hier, en nee, ik ga geen uitgebreide uitleg geven waarom dat dit niet mag, maar ik wil alleen aan TS mededelen dat ik hem (zeer!) sterk adviseer om nieuwe lagerschalen te gaan gebruiken.
 
Een andere krukas plaatsen en kijken of er ook lagerschalen mee omgezet kunnen worden, ik word gewoon moedeloos van al dat gebeun hier, en nee, ik ga geen uitgebreide uitleg geven waarom dat dit niet mag, maar ik wil alleen aan TS mededelen dat ik hem (zeer!) sterk adviseer om nieuwe lagerschalen te gaan gebruiken.

@P.H.C. Ritzen. Helder. Een volle set kost niet mega veel geld (17 per lagerplaats, 5 plaatsen nog geen 90 euro). Dus dat komt wel goed dacht ik zo.

(ik ben wel benieuwd naar de uitleg, mogelijk wil je het in een PB doen? Iets met onrondheid, uniek inlopen? demontage schade van de schalen? )
 
Misschien dat jullie het leuk vinden...
ik ben inmiddels zo ver dat het zaakje weer dicht gemaakt gaat worden.
de nieuwe lagerschalen zijn binnen, alle onderdelen zijn schoongemaakt, doorgespoeld, doorgeblazen en daarna in de grade 50 olie gezet om tot slot in een mooi cellofaantje ingepakt te worden.

Hopelijk in de loop van de volgende week de carter helften samen bouwen (das eigenlijk alles dat er moet gebeuren, de rest volgt als een blokkendoos vanzelf ;) )
 
Terug
Bovenaan Onderaan