Kortsluiting bij nieuwe accu R1

Menso

MF veteraan
8 okt 2012
1.977
765
Chronologisch vanaf sept 2013 tot nu :

Ritje met mijn 2005 R1. Motorlampje gaat aan en foutcode 46 - elektrisch probleem, wijst volgens wphb op spanningsregelaar. Motor gedumpt bij dealer die volgende dag zegt dat de accu niet verder dan 50% opgeladen kan worden.

Maandje later nieuwe spanningsregelaar erin en de accu aan de oplader voor een dag of twee. Ritje van 22km naar huis valt halverwege stil, precies hetzelfde probleem.

Vandaag nieuwe accu erin gedaan. Na de plus te hebben aangesloten ontstonden er vonken toen de min in aanraking kwam met de minpool op de accu. Advies van een mede R1 eigenaar zei dat de massa mogelijk niet meer goed contact maakte met het frame. Gekeken, kan niets abnormaals vinden dus heb er niet aan gezeten, hoogstens lichtjes aan het snoer getrokken.

Weer geprobeerd aan te sluiten en de 50amp zekering onder het zadel geploft.



Ik denk dat het inderdaad geen goede aansluiting is van de massa op het frame, hoe kan ik dat oplossen? Maar daar heeft nooit iemand aan gezeten :? Dit is mogelijk de oorzaak van het hele probleem, niet de spanningsregelaar of de lege accu...

Dank je wel voor de hulp *O*

50 amp (hoofd)zekering...

50A-fuse.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik lees dus de laatste twee reacties en ben volledig overtuigd dat dit een keiharde trollactie is. Omdat de suggestie zo belachelijk is ga ik voor de grap kijken en raad eens?

Plus zit links, en min zit rechts.

Wat de fak. Nog nooit gezien.

Nou ja, mijn schuld dus. Dat wordt dus ff nieuwe zekering erin duwen en starten maar.

Wauw sta ik effe voor lul... :$ :$

Voor de duidelijkheid : Het gaat hier om een Pantera YTZ10S.

http://www.marktplaats.nl/a/motoren...50-raptor-r6-yfz-r6-fz8-yzf-r1-r1-ytz10s.html
Je koopt dus gewoon een verkeerde accu, kijkt niet uit je doppen, en gaat niet nog een keer kijken als de vonken er vanaf slaan :?

Eindbaas :)
 
Wat we hiervan kunnen leren is dat het als vanzelfsprekend beschouwen van bepaalde dingen problemen kunnen opleveren!

Verkeerde accu weet ik niet, volgens haynes gewoon een YTZ10S accu van Pantera, vorige was een Yuasa.
 
toen ik menso zag staan dacht ik in dit topic moet ik zeker lachen om een beun fout :') .

het is je weer gelukt menso bedankt :)

Geen probleem *O*

Toen ik de R1 kocht was ik van plan met een paar specifieke ingrepen een supergoed rijdende motor te maken - power commander + afstellen, mschien andere nokkenas voor dikker middengebied, quickshifter, verbeterde vering, lichtere wielen - en toen ik nog een voltijd baan had leek dat op den duur mogelijk te zijn... totdat ik onderhuids ging kijken en de reputatie van de dealer leerde waar ik hem heb gekocht... dus nu is de ''future finest R1 of Nl'' meer zelfspot dan een uiteindelijk doel. Waren veel mankementen die ik heb gevonden, waarvan de radiator die aan één van de twee ogen hing wel de allerzuurste was naast het 100pk ECU verhaal.

Maar aan de andere kant, met het werk dat ik eraan heb gedaan tot nu toe ben ik een heel eind gekomen. Alleen maakt geen inkomen het verhaal wel lastig |(


Maak morgen wel een paar foto's met de verbeteringen tot nu toe.
 
Laatst bewerkt:
Componenten zijn beschermt tegen kortsluiting, en ook tegen het verkeer om gebruik van + en -.

Sterk verhaal. Zal wel exemplarisch zijn.

Ik nodig je uit bij mij op de zaak kan je hem bekijken.
Hij staat er nog en zal er nog wel even blijven staan aangezien de eigenaar met de "starthulp" in gevecht is over wie de rekening gaat betalen.
 
Zolang je het contact niet aan zet zit gewoonlijk alleen de spanningsregelaar aangesloten.
Ik zou zeker de spanningsregelaar controleren op laadspanning en lekstroom.
Als je geluk hebt is de zekering snel genoeg gesprongen.

Vaak zitten er ook nog constante voedingen op regel apparaten.
Tegenwoordig bijna alleen maar en geschied het ontwaken via de can-bus.

Nu is de R1 van 2005 nog geen electronisch hoogstandje, maar een inspuit regeleenheid kan toch zomaar het loodje leggen.
Ik sta er in ieder geval niet vreemd van te kijken als zoiets nog blijkt.
 
Geen probleem *O*

Toen ik de R1 kocht was ik van plan met een paar specifieke ingrepen een supergoed rijdende motor te maken - power commander + afstellen, mschien andere nokkenas voor dikker middengebied, quickshifter, verbeterde vering, lichtere wielen - en toen ik nog een voltijd baan had leek dat op den duur mogelijk te zijn... totdat ik onderhuids ging kijken en de reputatie van de dealer leerde waar ik hem heb gekocht... dus nu is de ''future finest R1 of Nl'' meer zelfspot dan een uiteindelijk doel. Waren veel mankementen die ik heb gevonden, waarvan de radiator die aan één van de twee ogen hing wel de allerzuurste was naast het 100pk ECU verhaal.

Maar aan de andere kant, met het werk dat ik eraan heb gedaan tot nu toe ben ik een heel eind gekomen. Alleen maakt geen inkomen het verhaal wel lastig |(


Maak morgen wel een paar foto's met de verbeteringen tot nu toe.

das idd boel pech hebben zeg :N
 
Ik nodig je uit bij mij op de zaak kan je hem bekijken.
Hij staat er nog en zal er nog wel even blijven staan aangezien de eigenaar met de "starthulp" in gevecht is over wie de rekening gaat betalen.
Ik geloof het wel hoor :)

Maar niet dat alles erg gemakkelijk stuk gaat, maar het kan zeker :Y

Daarnaast is duidelijk wie moet dokken: die de misser heeft begaan. Is geen gevecht voor nodig lijkt me :)

/offtopic
 
Ik geloof het wel hoor :)

Maar niet dat alles erg gemakkelijk stuk gaat, maar het kan zeker :Y

Daarnaast is duidelijk wie moet dokken: die de misser heeft begaan. Is geen gevecht voor nodig lijkt me :)

/offtopic

Het is bij deze S ook wel heel erg fout gegaan hoor.
Meestal is het alleen de ecu onder de achterbank voor wat zaken als wissers e.d. die ploft.
Deze hebben ze bij de mercedes(hier in de buurt iig) gewoon op voorraad.
Gebeurt dus wel meer. :X

Maar bij deze stond het contact al aan toen ze de kabels erop zetten,dus een bak ellende.

En het lijkt mij ook logisch dat diegene die de misser heeft begaan moet dokken,alleen vind de ANWB van niet. :X
ANWB heeft aan boort een starthulp die beveiligd is tegen verkeerd om aansluiten,maar deze had een losse accu erbij gepakt zegt de eigenaar.
Nu dus al een half jaartje aan het touwtrekken. -O-
 
Mods tot nu toe :

Carbon Can Company einddempers + stalen remleiding achter

20140221_152204aangepast_zps813716cb.jpg


WP volledig instelbare schokdemper (originele was aan vernieuwing toe en deze van WP was dezelfde prijs als revisie)

20140221_152035aangepast_zpsb04f020d.jpg


Stalen remleidingen voor, Ferodo sinter remblokken, binnenwerk remklauwen en hoofdremcilinder vernieuwt (had eigenlijk gewoon een nieuwe moeten kopen van een goed merk |( ) en de vering is afgesteld door HK Suspension in Tiel

20140221_152114aangepast_zps91574968.jpg


Nog te monteren zijn deze verstelbare stepjes, maar ik moet daar eerst twee lange bouten voor hebben voor de rechterkant zodat ik hem kan monteren en ik wil ze in het zwart hebben

20140221_152226aangepast_zps1ec2ee53.jpg


Nog te regelen : nieuwe hoofdzekering, power commander afstellen voor zo dik mogelijk middengebied, ergens een quickshifter scoren, voorvorkkeerringen, misschien ander volledig uitlaatsysteem, lichtgewicht wielen, Brembo of ander goed merk hoofdremcilinder... ga zo maar door.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan