Tik in achterste cilinder

Kijk eens of je de klepsteel kunt zien: die kan hol uitslaan, met als gevolg een ruimere klepspeling die niet te meten is.

Ga ik igg nog controleren. Ik heb wel nieuwe klepstelboutjes gemonteerd de oude is waren wat vlak ingesleten, maar geen rand er in gesleten.
 
Ik heb bij mijn Honda Africa Twin een (lichte) tik in de achterste cilinder, Klinkt als klepspeling die iets te ruim staat. Klepspeling in al 2x gecontroleerd en staat goed.
Ook heb ik een lage compressie op beide cilinders.
De compresssie heb ik voor het eerst een tijd geleden gemeten de uitslag was toen rond de 7 op de voorste cilinder en 8,5 bar op de achterste cilinder, na wat olie in de cilinders te hebben gespoten was het op beide cilinder 13 bar, is dus een probleem met de cilinders of zuiger(veren).
Ik heb de tuimelaaras van de uitlaatklep vervangen (lichte slijtage en voelbare rand) en klepstelboutjes vervangen. Tuimelaars waren nog ruim binnen de tolerantie. Ook de nokkenas ziet er goed uit.
Motor is ook geflusht en voorzien van nieuwe Castrol olie + filter compressie meting moet ik nog doen maar de tik zit er nog in.
Ik vermoed dat er een klepgeleider gaar is aangezien dat naar mijn idee het enigste is wat nog een tik kan veroorzaken. Een gare distributie ketting of spanner geeft een rammelend geluid. Iemand hier ervaring mee???? Graag jullie reacties
Extra info:
Tellerstand 75000
Afgelopen 9 jaar goed onderhoud gehad en er alleen Castrol olie er in gehad.
Als ik zo terugdenk doet hij het al een tijdje, ik heb er 3000 km mee gereden en het wordt niet erger :X Uiteraard wel in de gaten gehouden

Goeie analyse.
en is ook niet ondenkbaar bij deze Km stand.
je kan lekker door blijven rijden tot het erger wordt en dan de boel open maken en kijken wat je tegenkomt.
of een mooi klusje voor komende winter !
als je een beetje handig bent en je hebt wat gereedschap en een schuurtje is een top-end revisie goed zelf uit te voeren en doorgaans redelijk betaalbaar.
 
Ik heb de motor net nog gestart en een minuut of 10 laten lopen.
Het tikken lijkt toch echt alleen aan de distibutieketting zijde hoorbaar aan de andere kant hoor ik bih de zelfde cilinder geen tik, zou toch de ketting een tikkend geluid veroorzaken?
 
Ik ga iig aankomende weer de compressie laten meten.

Gelijk ook een lektest laten doen dan weet je meteen waar je de compressie verliest. Is of langs de inlaatzijde, of de uitlaatzijde of via blowby langs de zuiger Dus of je hoort het blazen uit de carb of uit de uitlaat of uit je carter ontluchting.
Hoeveel km heeft jou blok gelopen btw?
 
Laatst bewerkt:
Jammer dat je dan je post weghaald, nu wordt het topic nutteloos en kunnen mensen met een vergelijkbaar probleem er geen informatie meer uit halen. Dat is in mijn ogen juist het voordeel van MF.

(Gelukkig staat die gequote door Chris :) )
 
Terug
Bovenaan Onderaan