engine zekering Suzuki intruder VS750 klapt er uit

R0tterdam

Die hard MF'er
16 nov 2013
715
1
Rotterdam
Hoi,

Ik heb weer wat..... -O-
Ben gister op de motor naar De Kuip gegaan, want daar naast in het top sport centrum was een zaal voetbal toernooi voor en door Feyenoord supporters.
Na een uurtje of 2 denk ik: laat ik eens even een rondje gaan rijden.
Ik start mijn 91er VS750 en trek op en hij valt uit!
Licht brand, en alles werkt behalve de startmotor.
Dus zijkap er af en zekeringen nakijken, engine zekering dus kapot!

Nieuwe zekering er in, starten, lopen, optrekken en weer uit!
Weer kapje er af, 20AMP zekering ipv 10 er in gestopt, starten, lopen, optrekken en weer uit!
Ik bellen voor een aanhanger e.d. zodat ik de intruder thuis krijg en denk: nog een xtje starten en hij start weer!
Dus de zekering van 20AMP blijft heel.
Ik aanhanger en maatje afzeggen en rijden.
Rijdt ik bij Zuidplein (zo'n 2 minuten rijden) en klappen uit de uitlaat!! Niet normaal!!
Het leek wel of ik met de dodemans knop aan het spelen was.
Hij wilde uitvallen en dan KLAP en lopen, schakel door, valt uit, KLAP en lopen, schakel naar ze 3, valt uit, KLAP en lopen.

Dus aan de kant gegaan en me maatje weer gebeld.
Nog een xtje starten en hij liep op zich goed.
Toch voorzichtig richting huis gereden en gelukkig de rit gehaald.
Was ik bijna thuis ruik ik opeens een brand lucht!! |(
Maar dat hing daar op die locatie in de lucht kwam ik achteraf achter, maar schrok me helemaal kapot hahaha.

Nu de vraag, heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn of waar/wat ik moet testen en/of ondezoeken en/of bekijken? :?
De motor loopt gewoon goed al heb ik wel sinds ik hem heb (een maand of 4 terug over genomen) bij koude(re) motor dat hij een beetje inhoud.
En dan ploft hij ook lichtjes.
Op de chocke rijd hij verder goed met koude(re) motor.
Eenmaal warm is dit inhouden en ploffen weg.
Ik persoonlijk denk dat dit niets te maken heeft met wat ik vandaag meemaakte.
En een motorfiets garage waar ik donderdag was voor een band montage denkt dat het inhouden komt omdat ik een iets grotere sproeier nodig heb i.v.m. Open uitlaten.

Het probleem van gister (zekering uitklappen en echt klappen maken) is denk ik kortsluiting o.i.d.
Nogmaals, iemand enig idee heel toevallig?
 
Over het algemeen is het niet zo handig om een zekering te vervangen door een zwaarder exemplaar.
Wat gebeurt er als je er weer een tien ampère zekering in doet?
 
Deze problemen (ploffen en klappen) komen vaak voor bij intruders door een loszittende
accu pool. Deze aansluitingen dus goed controleren/vastzetten en accupolen even invetten met een beetje vaseline.

De sluiting zou mogelijk kunnen zijn dat de kabels zijn beschadigd/gebroken.
Immers dan valt ook de verbinding met de accu weg en als deze kabel het frame raakt heb je sluiting.

Mijn ervaring is dat bij oudere intruders deze stugge dikke kabels op den duur kapot gaan.
De combinatie van deze klachten zou kunnen zijn dat de kabels zijn doorgesleten of een aansluit oog is losgegaan.

Advies:controleer de pluskabel vanaf de accu naar het startrelais en de min aansluiting.
Check ook de massakabel vanaf de achterzijde van het motorblok. Kijk of alles goed vastzit aan de accu, of de ogen intact zijn en nog goed op de draad geklemd zitten en loop de kabel na op breuken en beschadigingen.

Edit: Check ook of de plus goed aanligt op de accu/en afgedekt is. Controleer of de accu genoeg vastzit, anders kan het gebeuren dat tijdens het rijden de pluspool de accu bak raakt.
 
Laatst bewerkt:
Deze problemen (ploffen en klappen) komen vaak voor bij intruders door een loszittende
accu pool. Deze aansluitingen dus goed controleren/vastzetten en accupolen even invetten met een beetje vaseline.

De sluiting zou mogelijk kunnen zijn dat de kabels zijn beschadigd/gebroken.
Immers dan valt ook de verbinding met de accu weg en als deze kabel het frame raakt heb je sluiting.

Mijn ervaring is dat bij oudere intruders deze stugge dikke kabels op den duur kapot gaan.
De combinatie van deze klachten zou kunnen zijn dat de kabels zijn doorgesleten of een aansluit oog is losgegaan.

Advies:controleer de pluskabel vanaf de accu naar het startrelais en de min aansluiting.
Check ook de massakabel vanaf de achterzijde van het motorblok. Kijk of alles goed vastzit aan de accu, of de ogen intact zijn en nog goed op de draad geklemd zitten en loop de kabel na op breuken en beschadigingen.

Edit: Check ook of de plus goed aanligt op de accu/en afgedekt is. Controleer of de accu genoeg vastzit, anders kan het gebeuren dat tijdens het rijden de pluspool de accu bak raakt.


Thnx!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan