Verroeste middenbok verwijderen

Lacher

Die hard MF'er
15 okt 2012
267
7
Belgie
Hallo,

Ik heb een honda cx500 waarvan ik de middenbok wil verwijderen. Die zit volledig vastgeroest. Het is een buis die in een buis zit.

Ik heb ze een week lang elke dag met kruipolie ingespoten en dan beginnen kloppen. Een M12 bout genomen zodat ik daarop kon kloppen ipv de randen kapot te maken maar niet gelukt. Begonnen met een lichte hamer en ge eindigd met een 2 kg hamer. Niets van beweging.

Iemand tips buiten afslijpen?
 
Échte kruipolie, of iets dat iedereen aanziet voor kruipolie?

Als het echt kapot mag kun je ook stikstof overwegen, knapt de boel van los. Kun je vaak bij een autozaak wel even regelen.

En vooral iedereen die hieronder 'cola' gaat roepen, negeren.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet wel dat ik met de middenbok van een oud CB-tje ook wel eens aan het martelen ben geweest -O-

Ik zou eerlijk gezegd helaas niet meer weten hoe ik het toen voor elkaar heb gekregen (solly)
 
goede wapen olie?
daarmee kun je roest redelijk laten weken, is ook niet het meest vriendelijke goedje natuurlijk...

misschien dat er zo net wat beweging in te krijgen is.

anders, warmstoken al geprobeerd?
 
mijn camera ligt hier niet dus kan niet meteen een foto maken. Maar dit is het schema van cmsnl om een idee te krijgen. Honda CX500 1978 ITALY STAND - buy STAND spares online

Ik heb het ingespoten met imal. Moest het kunnen zou ik de middenbok nog willen redden, anders slijp ik die ook gewoon af. Wapenolie kan ik proberen. Is dat een groot verschil ivm roest aanpakken?

Met warm stoken heb ik het nog niet gedaan omdat ik geen brander heb. Omdat ik er zo zwaar op heb zitten kloppen dacht ik niet dat verhitten ook zou uitdoen. Misschien toch proberen? Dan zoek ik deze week een brander bij een vriend of nonkel.
 
mijn camera ligt hier niet dus kan niet meteen een foto maken. Maar dit is het schema van cmsnl om een idee te krijgen. Honda CX500 1978 ITALY STAND - buy STAND spares online

Ik heb het ingespoten met imal. Moest het kunnen zou ik de middenbok nog willen redden, anders slijp ik die ook gewoon af. Wapenolie kan ik proberen. Is dat een groot verschil ivm roest aanpakken?

Met warm stoken heb ik het nog niet gedaan omdat ik geen brander heb. Omdat ik er zo zwaar op heb zitten kloppen dacht ik niet dat verhitten ook zou uitdoen. Misschien toch proberen? Dan zoek ik deze week een brander bij een vriend of nonkel.

Mmm, is volgens mij toch net iets anders als bij het oude cb-tje.

Is die as (nr. 5 in het schema) hol ?
Dan zou ik er een lange pen of draadeind voor gebruiken om op te slaan, dat je niet langzaam de open kant van het buisje steeds wijder staat te meppen.
 
Ja het is de as nr 5 die er uit moet en die is idd hol. Het is die as die volledig is vastgeroest in de middenbok zelf. Ik gebruik al een lange M12 bout met enkele moeren tussen om die er zo uit te slaan, maar geen beweging.
Denk ook dat het slijpen zal worden, maarja, dat is meer een laatste optie.
 
mijn camera ligt hier niet dus kan niet meteen een foto maken. Maar dit is het schema van cmsnl om een idee te krijgen. Honda CX500 1978 ITALY STAND - buy STAND spares online

Ik heb het ingespoten met imal. Moest het kunnen zou ik de middenbok nog willen redden, anders slijp ik die ook gewoon af. Wapenolie kan ik proberen. Is dat een groot verschil ivm roest aanpakken?

Met warm stoken heb ik het nog niet gedaan omdat ik geen brander heb. Omdat ik er zo zwaar op heb zitten kloppen dacht ik niet dat verhitten ook zou uitdoen. Misschien toch proberen? Dan zoek ik deze week een brander bij een vriend of nonkel.
Sommige kruipolie heeft een anti roest werking, het verschil tussen deze en wapen olie weet ik niet.
Goede wapenolie zal de roest aanpakken, met een beetje wapenolie en een doek kun je dan roest er beetje bij beetje eraf poetsen, daarvoor hoef je niet hard te wrijven.
Ik zou zeggen, het is een poging waard toch?
Ik weet niet hoeveel geduld je hebt en hoeveel dagen/weken het mag duren voor het eraf is...
Wij zouden bij het gebruiken van wapenolie trouwens handschoentjes moeten dragen dus wees er voorzichtig mee ;)

Verhitten kan ervoor zorgen dat er een en ander los knapt,kun je altijd proberen natuurlijk, niet geschoten (en zo is de link met wapenolie weer gelegd :p
 
Je moet inderdaad uitkijken dat je hem niet dikker slaat, als dat niet al gebeurd is. Het beste is eruit trekken ipv slaan om bovenstaande te voorkomen.
Is die kraag van dat buisje dik genoeg om er iets van een griptang op kan zetten (dwars erop) zodat je hem er draaiend uit kan wrikken?
 
Laatst bewerkt:
Ja dat borgpennetje is verwijderd. De as steekt er max 3 a 4 mm uit en heb het al geprobeerd met een griptang maar is bijna onmogelijk doordat die spanklemmen van het frame voor een groot deel in de weg zitten. Kan hem zeker niet dwars zetten. Ik heb het maar even geprobeerd, morgen probeer ik nog eens en ik zie wel. Hij is al lichtjes dikker geslaan daarom dat ik het nu met een bout doe, maarja desnoods slijp ik dat eindje wel weer vlak. Als er ooit beweging in komt tenminste..

Ja je hebt gelijk monkey, ik vroeg het me af. Ik heb wel tijd en hij moet er niet perse onmiddellijk af dus ik kan maar proberen. Dan ga ik me één dezer dagen wapenolie halen. Weer een busje bij, bij het assortiment :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan