Motor beter/sneller op temperatuur krijgen! Hoe??

Bike_Explorer

MF veteraan
4 jun 2012
2.913
2
-
Hallo allemaal,

Ik ben in het bezit van een honda cbr125r, en ik rijd er inmiddels best veel mee.
Alleen het valt me op, nu het kouder wordt (vooral in de ochtend), dat de motor moeite heeft met op temperatuur komen...

Zo had ik vorige week vrijdag (en misschien donderdag ochtend ook), al dat de motor zelfs nog met de choke aan zomaar uitviel na 5 minuten rijden... (De motor moet gewoon even 5/10 minuten op de choke, anders valt hij uit bij het afremmen voor bv een stoplicht waarbij die terugvalt naar stationair toerental en vervolgens helemaal uitvalt!) En nu reed ik vanochtend ook weer naar mijn stage, en toen gaf ie ook weer die problemen...
Ik was net vanochtend ook weer aan het rijden, en ik zat zelfs na een kwartier of nog langer af en toe te klooien met choke in, choke uit, choke in etc....
Dit klopt dus niet! Ik vond hem zelfs na een kwartier voor me gevoel wat bokkerig rijden af en toe... kan ook heel goed komen door de wind btw, aangezien ik maar 13 paardjes aan boord heb...

Misschien dat mijn stelling in de titel al niet goed is, 'hoe motor sneller op temp. krijgen', maar dat ik gewoon de carburateur wat rijker af moet stellen??? Want vanochtend na 15-25 minuutjes rijden ongeveer zat ik op een 80 weg, en reed vol gas in de juiste versnelling wat ie normaal goed hoort te trekken zo, maar hij bleef een beetje steken tegen de 75 en ik mistte de 'power' die die dan toch wel hoort te hebben en hem ff doortrekt naar een hogere snelheid/toerental... Dus ik denk, trek de choke uit, en ja hoor, hij begon weer die power te krijgen! Snelheid liep toen weer normaal op zoals het hoorde...

Hoe denken jullie hierover? Verkeerde afstelling, iets anders??

Hoor graag van jullie!

Groetjes
 
Goed, ik dacht ik kan dit topic wel even gebruiken voor mijn vraag, dit onderwerp is hier al gedeeltelijk behandeld namelijk.

Ga onderhoud uitvoeren aan de cbr, en wil meteen een aantal zaken aanpakken.

Allereerst mijn belangrijkste vraag;
Ik wil een open k&n luchtfilter gaan bestellen, maar nu moet ook de sproeier groter worden neem ik aan...

Nu ben ik laatst een topic tegengekomen waarin ze een 'vuistregel'formule hadden voor een grotere sproeiermaat. Nu weet ik niet wat mijn huidige maat is, zie het zo niet direct staan in het WPH. Maar nu is mijn vraag dus hoe ik kan uitrekenen hoeveel groter de sproeier moet worden...: (ALS de sproeier dus al groter moet)

Nu heb je op onderstaande tekening bij nmr 8 een membraam, zou het kunnen dat als deze lek is de motor wel eens uit kan vallen in koude toestand wanneer je tot stilstand afremt voor een stoplicht..?

[afbeelding]

Probleem heb ik nog steeds, maar aangezien ik nu groot onderhoud ga plegen wil ik even alles in orde maken. Nu heb ik al geinformeerd bij de dealer, maar dat setje van nmr 8 zou € 128,- moeten kosten! Dus die ga ik niet zomaar vervangen..

Hoop op jullie reactie! Heb nog wel wat vragen, maar nu eerst eten en straks wat foto's uploaden

Alvast bedankt!

Aflaten stellen op een testbank zorgt voor het beste resultaat
 
Af laten stellen op een testbank is echt niet (alleen) om er meer vermogen (pk's) uit te halen! Juist om ervoor te zorgen dat een motor bij alle toerentallen lekker loopt. En jouw probleem is dat je motor niet lekker loopt. Met zo'n testbank in combinatie met een uitlaatgasmeter kunnen ze precies bepalen in welk gebied het probleem ligt en er wat aan doen.
 
Wil het wel zelf doen, anders wordt het te duur voor die ene pk

Kan ook, maar ook dat vereist de nodige materialen en kennis.

In ieder geval de basis aan gereedschap, een dynokitje (met niet enkel sproeiers, maar ook naalden), een synchroonmeter en een CO meter.

Bovenstaande heb je dus minimaal nodig om een motor redelijk af te stellen zonder testbank. Heb je dat niet, ken je niemand die dat heeft of heb je geen flauw idee wat je met dat soort zaken moet en waarom het belangrijk is, laat het dan doen door iemand die dat wel heeft.
 
Laatst bewerkt:
Al een paar keer een post over de PRI op je benzinekraan gezien, maar heeft je kraan die stand nu wel, of niet? Zo ja, rij je daar ook mee?
Die stand is volgens mij namelijk niet bedoeld om mee te rijden.


EDIT: Ik had de post van kawaidioot op de vorige pagina niet gelezen.
 
Laatst bewerkt:
Waarom moet er zo nodig een k&n filter op? Zou je 'm niet eerst eens in originele staat fatsoenlijk laten lopen? Als 'ie in de basis al niet goed loopt wordt het echt een drama om 'm af te stellen met niet-standaard onderdelen.
 
Nouja, vorige eigenaar had de carburateur ook een keer schoongemaakt, weet jij veel of ze iets hebben aangepast aan sproeiermaten..

Maar ik bedoel, laten afstellen kost toch ook alweer gauw 50-100 euro?
Anders moet ik het maar zo laten, want dat wordt me te duur voor dat beetje winst
 
Hallo allemaal,

Ben bezig met groot onderhoud, en nu wil ik straks kleppen gaan stellen, alleen nu bedacht ik dat mijn WPHB van het injectiemodel is (2007-2010 ongeveer), en nu heb ik de 2004 versie met carburateur.
Nu vroeg ik mij af of de kleppenspeling nog veranderd is..?

Dit is de opgegeven speling van het injectiemodel:
juiste speling service limits
IN 0.010 – 0.037 (0.0004 – 0.0015) 0.065 (0.0026)
EX 0.020 – 0.047 (0.0008 – 0.0019) 0.075 (0.0030)

En nu vraag ik mij dus af of dat afwijkt van de carburateur versie...? Iemand een idee?
Hoor het wel, groetjess
 
Terug
Bovenaan Onderaan