Contactslot FZS 600

Jarco-40

MF'er
19 dec 2011
40
0
Schipluiden
Vandaag weer ff de Fazer van stal getrokken, Stof er weer afgespoeld, accutje weer aangesloten. En proberen te starten. Alleen wil het contactslot niet meer in de On-Stand

Nu ff een zoektocht aan het doen naar een nieuw contactslot, maar op mijn contactslot zitten 8 draden en alles wat ik voor een FZS 600 kan vinden is een 6 Draads

Weet iemand een contactslot, Namelijk de orginele met het nummer 5RT-82501-00 vind ik toch een beetje erg duur voor € 397,-
 
@TS; heb je veel sleutels aan je contactsleutel hangen? Daar houden die sloten op de FZS600 niet zo van, als ik het me goed herinner.
Ik hoorde destijds wel meer mensen met wat probleempjes met het contactslot, toen ik de mijne nog had.
 
Hier weer ff een update er over.

Had nog Abus slotenspray staan dit er nog ff ingespoten en nu doet hij het weer op beide sleutels.

Het is mij inderdaad bekend dat de contactsloten een zwak punt zijn. Dus aan de sleutel hangt alleen de sleutel voor het Schijfremslot en meer ook niet

Gr, Jarco
 
Weet iemand of toevallig ook de 4NA-82501-01 op een FZS 600 past betreffende de maten ? Deze wordt bij Roukema namelijk aangegeven hiervoo. Stekkers is niet belangrijk dat is om te bouwen

De Fazers van 98-01 hebben een 6 draads contactslot met het nummer de 4JH-82501-04 volgens Yamaha Parts Catalog, Die van 02-03 hebben een 7 draads. Dit heeft te maken met de P-stand van het contactslot want bij de 02-03 versie kunnen dan ook de richtingaanwijzers bediend worden. Dus dat is wel om te bouwen naar 6 draads

Maar mocht de 4NA-82501-01 passen is de elektra wel aan te passen
 
Waarom wil je hem vervangen?

Gewoon af en toe grafiet of ander goed smeermiddel erin en er is niks aan de hand.

Een ander 2e hands slot gaat echt niks anders doen.
 
Hier weer ff een update er over.
Had nog Abus slotenspray staan dit er nog ff ingespoten en nu doet hij het weer op beide sleutels.
Het is mij inderdaad bekend dat de contactsloten een zwak punt zijn. Dus aan de sleutel hangt alleen de sleutel voor het Schijfremslot en meer ook niet
Gr, Jarco

Ik geef je nu al op een briefje dat je slot weer vast gaat lopen en dat het steeds erger wordt, totdat de slotspray ook niet meer werkt.

Gebruik eerst grote hoeveelheden slotspray (of remreiniger) totdat er geen zwarte troep meer uit het slot komt druppelen en de vloeistof die er uit komt helder is. Dan een paar dagen GOED laten drogen (met een föhn gaat het sneller), anders gaat de grafiet klonteren.
Nu met een smal schroevendraaiertje oid het afsluitplaatje wegdrukken en ruim grafietpoeder in het slot laten lopen. Dan de sleutel er in en het poeder er met de sleutel "inmasseren". Beweeg de sleutel op en neer en draai de sleutel. Gebruik NOOIT kracht, forceer de sleutel/slot niet. Doe dit ten minste een minuut of 10. Je zult merken dat het slot op den duur "losser" gaat aanvoelen en steeds vrijer draait. Dan nog wat poeder er in en opnieuw "inmasseren". Gaat het slot na enige tijd weer haperen, dan meteen weer grafietpoeder inmasseren. Daarna zul je vrijwel zeker geen probleem meer hebben.
 
Weet iemand of toevallig ook de 4NA-82501-01 op een FZS 600 past betreffende de maten ? Deze wordt bij Roukema namelijk aangegeven hiervoo. Stekkers is niet belangrijk dat is om te bouwen
De Fazers van 98-01 hebben een 6 draads contactslot met het nummer de 4JH-82501-04 volgens Yamaha Parts Catalog, Die van 02-03 hebben een 7 draads. Dit heeft te maken met de P-stand van het contactslot want bij de 02-03 versie kunnen dan ook de richtingaanwijzers bediend worden. Dus dat is wel om te bouwen naar 6 draads
Maar mocht de 4NA-82501-01 passen is de elektra wel aan te passen

Nadeel is dan dat je daarna ten minste 2 sleutels nodig hebt..... en dat het nogal een gedoe is om het contactslot te vervangen.

Ik heb bij 2 Yamaha's last gehad van vastgelopen sloten, in beide gevallen was er vrijwel geen beweging meer in te krijgen. Na de behandeling met grafiet nooit meer last gehad.
 
Heb zelf een fazer 600 uit 2000.

Mijn slot was ook rot zo rond de 50.000km (geen idee hoe veel slot handelingen). Oplossing bij mij was om een kopie te maken van mijn reservesleutel en deze voortaan te gebruiken. De originele sleutel was namelijk behoorlijk afgesleten en draaide daardoor het slot niet meer of niet meer gemakkelijk rond.

Nu nog schud ik de sleutel altijd een beetje op en neer bij het rond draaien en dan draait hij prima rond. Geen grafietpoeder of wat dan ook, ook al zal dat best wel kunnen helpen.

Al weer 30.000km verder en werkt nog steeds prima.
 
Terug
Bovenaan Onderaan