Honda CBF deel 5

Status
Niet open voor verdere reacties.
hallo allemaal,het volgende.

Goede vriendin vroeg me of ik een beurtje wilde doen bij haar cbf 600 uit 2005.

Nou heb ik nog nooit aan deze machine gesleuteld en ze heeft een wphb (als het goed is)
De carburateurs blijf ik liever vanaf,kleppen twijfel ik nog over.
Maar ik ga zoiezo voor en achter nieuwe remblokken steken en natuurlijk elke klauw helemaal schoon en gangbaar maken,nieuwe remolie,bougies,luchtfilter,brandstoffilter,motorolie oliefilter,ketting spannen.

Ik kom er vast wel uit allemaal,alleen effe vraagje aan de kenners.
Nog tips mbt het remolie verversen bij een c-abs remsysteem?

Bougies vervangen zal de tank los moeten en de kapjes,die volgens haar een hel zijn om los te maken?
Tips?

Verdere tips mbt de zaken die ik ga aanpakken altijd welkom.

Alvast bedankt! ;)

Ohja ik zal proberen veel foto's te maken zodat andere er ook nog wat aan hebben.
 
De kapjes om bij de bougies te komen was bij mij in ieder geen enkel probleem. Had ik ook niet verwacht.

Daarnaast heb ik ze afgelopen zomer vervangen zonder de tank eraf te halen. Ja het is een heel stuk lastiger op die manier en je hebt geduld nodig. Maar ja ik zie het als een uitdaging dan ;)
Ik had alleen geen zin om alle brandstof af te tappen om zo de complete tank te kunnen verwijderen. Doe ik de volgende keer wel gewoon om het een keer gedaan te hebben.

Wat betreft remsysteem, ook abs hier, en ik heb een vacuum pompje gebruikt om het remsysteem te bleeden zoals dat in het Engels heet. Neem aan dat het wphb in het Engels is net als degene die ik gebruik.

Luchtfilter, ga je die echt vervangen?? Als ik naar die van mij kijk (ook 2005) is die nog heel gaaf en schoonkloppen/maken is voldoende bij mij. Luchtfilter is ook vrij duur.
 
Kijk alweer wat wijzer,dank u.
Welke maat bougiedop heb ik nodig?
En nog een extra hoog model of iets?

Niks zo irritant als je de mouwen opstroopt en je hebt net de verkeerde doppen etc. ;)
 
Er zit een bougiesleutel in het gereedschapssetje van Honda. Voldoet prima.

Let wel op dat je na afloop de goede bougie kabel in de goede cilinder stopt.... Van schade en schande wijs geworden zeg maar! Of ff met een stukje tape nummeren, of eerst de een volledig vervangen voordat je met de volgende begint.
Zoals Checkmate al zegt: remvloeistof vervangen mbv een vacuumpompje. Wordt anders een zootje! Zorg ervoor dat je een goede momentsleutel hebt om bepaalde bouten vast te zetten. Ik heb nu meermaals gesleuteld aan de CBF en vond dit een van de meest nuttige stukken gereedschap!

Succes!
 
Nou dat is niet anders dan normaal, al moet ik zeggen dat ik nog nooit een andere dan een ABS motor de remvloeistof van heb vervangen. in het wphb staat het duidelijk uitgelegd, wel in die van mij.

En how-to, belangrijkste is dat je stopt met bleeden als je heldere (net nieuw ingegoten) vloeistof ziet. Je giet natuurlijk steeds beetje bij in het reservoir op het stuur, als je dus heldere middel uit de nippel bij de rem komt weet je dat het goed is.
Daarna netjes sluiten de boel en kritisch kijken naar de remdruk die je voelt bij het remmen. Daarna pas aan de achterkant/voorkant beginnen.
 
Dankje,dat gaat helemaal goed komen.

Olie aftapplug heeft een koperen of een rubbere ring?
Olie filter zit achter een deksel met O ring of zit die uitwendig zo in het blok gedraaid?

Luchtfilter vaak niet nodig hoorde ik hier al,zal hier eens naar kijken.

Nog eens speciaal olie type die deze motor moet hebben?
10w40 halfsyntheet voor natte koppeling,nog iets speciaals,tips?

Bedankt voor de reacties trouwens!
 
ik dacht dat de aftapplug een koperen/metalen ring had. Geen rubber in ieder geval.
Het filter zit zo uitwending op het blok gedraaid, daar hoef je niet iets aan te doen. Hoe je een filter moet vervangen hoeven we niet uit te leggen want dat weet je al. Tenminste ik denk niet dat je aan deze klus gaat beginnen bij de motor van iemand anders zonder zelf enige ervaring te hebben.

Er is geen speciaal olie type nodig, halfsysnteet is prima maar vol ook, meer waar je eigen voorkeur ligt. Qua kosten maakt het ietsjes uit.
Voor remsysteem gewoon dot 4, zelf gebruik ik die van putoline.

Is het trouwens ook een idee om meteen de koelvloeistof te vervangen? Is een klein werkje. Aftapplug open zetten en flinke emmer dr onder. Wachten tot reservoir helemaal leeg is. Dan ff met schoon water doorspoelen totdat je ook dan helder water ziet. Je zou de motor nog kunnen starten op dat moment met water. Na korte tijd, ook het water weer aftappen en vullen met nieuw koelvloeistof. Gebruik zelf ook putoline hier weer voor.
 
Ja koelvloeistof zat ik ook wel aan te denken,beter gelijk mee pakken. :)

Aftap plug hiervoor zit op de waterpomp toevallig?

Pdf wphb ergens te downloaden toevallig?
 
Is er een gratis pdf service manual voor deze brommert die ik kan downloaden?

Dat zou mooi zijn nutty want de papieren versie lijkt niet meer te koop te zijn.
Ik zoek dus nog de 2004 uitvoering en appendum voor >2008

Verder zou ik er castrol power rs racing 5w40 in doen.
Is goedkoop bij olie te koop.nl je hebt 2,8 liter nodig ( dus 3 liter kopen ;) )

Remvloeistof is er vaak in dot 4/5.1 dit kan ook prima, als het maar geen dot 5.0 is.

Succes met deze degelijke machine!
 
Laatst bewerkt:
Dankje :)

Ik heb voor mijn gs500e uit 93 ook een gratis pdf wphbop zowel tablet als telefoon,ideaaaaaaaaal!

Moet toch wel ergens gratis te downloaden zijn voor deze massaal verkochte motor?
Maakt het allemaal net effe beter sleutelen ;)
 
Laatst bewerkt:
Oh ships ik juig weer te vroeg.

Eerste link doet alleen het pdf van het 2007 - 2011 model het.
Die van 2003 - 2007 model kan niet geopend worden.

Zitten er belangrijke verschillen tussen deze modellen waar ik rekening mee moet houden?
Of kan ik het manual van het 2007 - 2011 ook gebruiken voor het 2005 model waar ik aan mag knutselen?

Alvast bedankt! :)
 


Haha, precies wat ik zocht voor mijn model 2011! *O* bedankt gekomaro!
Ik kan inderdaad model van voor 2007 niet openen, dat is jammer.

@nutty: dat geeft niet veel verschil voor onderhoud denk ik want toen ik het manual wilde bestellen voor model 2011 kreeg ik gewoon model 2004 + dun boekje van 30 bladzijden voor de verschillen er bij. Volgens mij kom je op de carburateurs/ injectie verschil na vrij ver. Gewoon goed kijken naar de verschillen.
Toch downloaden dus...
 
Ook iemand bekend met het vrij snel wegglijden in bocht (bv afslag..)?
Kan dat met de vering afstellen worden verbeterd?
Ik rijd nog met de eerste band af fabriek uit 2011.
 
Er zit bridgestone bt021 sport touring onder.
Het is de achterband die gaat glijden
 
Ik meen dat de standaard Bridgestone een oud ontwerp/rubbersamenstelling is.
Naar mijn eigen ervaring is de Michelin Pilot 2CT aanzienlijk beter. Vooral op nat wegdek.

Op droog en grippig (?) asfalt glijden nu vooral m'n stepjes weg over het asfalt....

Ik ga er dan ook van uit dat het wegglijden op nat wegdek gebeurde?!
 
@Gekomaro:

Thanks!! Heb zelf een WPHB van Duitse afkomst.... maar dit is een meer dan welkome uitbreiding!

Groeten Gerwin
 
Het verschil tussen de twee modellen zal carb en injectie zijn denk ik?

Vriendin haar cbf is van 2005, die zal nog net carbs hebben vermoed ik.
Blok zal vast onveranderd zijn tussen de twee modellen?

Olie filter is doorgaans met de hand los te draaien of heb je daar echt een passende grote dop voor nodig?
Of kan het ook met zo'n universeel ketting gereedschap voor olie filters?
 
Ik meen dat de standaard Bridgestone een oud ontwerp/rubbersamenstelling is.
Naar mijn eigen ervaring is de Michelin Pilot 2CT aanzienlijk beter. Vooral op nat wegdek.

Op droog en grippig (?) asfalt glijden nu vooral m'n stepjes weg over het asfalt....

Ik ga er dan ook van uit dat het wegglijden op nat wegdek gebeurde?!

Nee, het is nog op droog wegdek ook, op nat ga ik helemaal voorzichtig door de bocht.
Ik denk dat de band vervangen door Michelin pilot 2CT wel gaat helpen, ik hoor hier goede berichten over. Beter nog als de pilot 3.
 
Het verschil tussen de twee modellen zal carb en injectie zijn denk ik?

Vriendin haar cbf is van 2005, die zal nog net carbs hebben vermoed ik.
Blok zal vast onveranderd zijn tussen de twee modellen?

Olie filter is doorgaans met de hand los te draaien of heb je daar echt een passende grote dop voor nodig?
Of kan het ook met zo'n universeel ketting gereedschap voor olie filters?

Olie filter moet met 26nM vastgedraaid, dan moet je toch wel heel stevig draaien met rubber handschoenen aan en er goed bij kunnen. Beter is met passende dop met bout erop gemonteerd vastdraaien, zodat je met de momentsleutel goed vast kan zetten.

Met universeel ketting gereedschap lukt ook, maar let op!, het schroefdraad in het blok is kwetsbaar.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan