Koppeling Z750 Kapot!? (as los geschoten)

DirkZ750

Rookie
13 mei 2013
19
0
Zoals de titel luidt moest ik vanmiddag noodgedwongen met toertochtje staken doordat mijn koppeling dienst weigerde. De laatste tijd had ik al wat kleine problemen met mijn koppeling. Het eerste stukje van de koppeling was loos waardoor mijn koppelingshendel altijd min of meer los hing en pas het laatste stuk aangreep. Wel koppelde hij verder perfect en was er ook nooit spraken van een slippende koppeling of iets dergelijks dus de platen zijn verder in orde. Ik wilde het er van de winter wel even naar kijken maar helaas begaf de koppeling het dus vandaag helemaal.

Ik kneep de koppeling in en hoorde iets breken of losschieten en merkte gelijk dat het foute boel was. Niet de koppelingskabel brak maar het knoppelingsasje had gewoon geen grip meer op het koppelingsmechanisme. Deze gaat nu gewoon loos op en neer?! Ook kan ik het asje er zo omhoog uit het koppelingshuis trekken. Een beetje vreemd allemaal. Iemand enig idee wat er nu gebeurd of en hoe ernstig het is? Zometeen ga ik het koppelingshuis open maken voor inspectie.

Tips en adviezen zijn welkom! Alvast bedankt.

0bhc.jpg
 
Bovenaan in het verslag op de 3de foto die ik posten zie je wat ervan over was gebleven. Het lijkt wel een soort revetje. Ik denk dat het langzaam is op gesleten tot dit overblijfsel. Heb de olie nog niet gezeefd maar daar zal ongetwijfeld wel wat ijzervijlsel bij zitten.
 
Heb zo'n mijn bedenkingen over de kwaliteit staal. Het zou er juist veel beter moeten uitzien doordat het altijd door de olie is onder gespetterd.
Erg veel slijtage ook aan de onderkant van de hevelas waar hij in het koppelingsdeksel zit gelagerd tenminste als ik het op de foto's goed kan bekijken.
 
Laatst bewerkt:
Heb zojuist het koppelingshuis opgehaald en dit is het resultaat:

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik zou zeggen dat het asje inderdaad kapot is. Volgens mij zou dat ringetje wat nu dus is afgebroken vast moeten zitten aan het asje. In de manual kan ik net niet zien hoe het er orgineel uit hoort te zien. Opzoek naar een asje dus.


volgens mij heb ik zoiets al een langs zien komen,
dit is zeker een zwak punt bij die kawa's ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan