Vastzittende bout kleppendeksel

sce600katana

Rookie
5 mrt 2013
28
5
Utrecht
Beste MF-ers,

Ik zit met een probleem, namelijk ik krijg de laatste van de 14 bouten niet los waarmee het kleppendeksel van mijn GSX600f vastzit. Hij zit zo vast, dat ik de kop al gans heb doorgedraaid. '(

Ter illustratie om welke bout het gaat:

full


Het is een bout waar je erg slecht bij komt. Vlak erboven zit een gelaste dwarse chassisbalk, dus ik kan er niet met gereedschap bovenkomen om bv de boel uit te boren. Wat ik heb geprobeerd is de bout in de WD-40 laten weken en er een sleuf in te slijpen om er vervolgens met een drevel en hamer op te tikken, wat natuurlijk niet werkte. Aangezien de bout alleen in het blok draait en er geen schroefdraad in het kleppendeksel zit, kwam ik op het idee om dan maar de kop weg te slijpen, zodat ik het kleppendeksel er af kan tillen, om vervolgens het overgebleven stuk bout met een griptank te verwijderen. (ik heb uiteraard eerst een nieuwe bout besteld) O-)

Helaas, dat werkt dus niet. De kop heb ik er na een half uur precisie-slijpen heel mooi afgekregen, maar het kleppendeksel zit nog steeds muur en muur vast. Ik kan hem wel iets opwippen, maar bij de bout zit ie nog steeds vast.

Mijn vraag: wat nu?

BTW, ik wou graag kleppenstellen.
 
De kop is er af? Ik zou zeggen :pekel gewoon laten wegrotten!
Maar warm stoken mag ook, liddle had hier laatst weer een mooi brandertje voor. En dan ook goed warm stoken niet van dat benauwde ..

Maar als Ik het zo hoor is uitbouwen niet zon slecht idee, maakt get allemaal stuk makkelijker.
 
Aha, de welbekende klok en de klepel :}
Wat denk je dat kopen en aluminium doen in het kader van elektrolyse? Juist, het aluminium wordt weggevreten. Is dat wat je wil?
Als je het technisch op wil lossen moet je een materiaal opbrengen dat lager is als aluminium, nikkel, cadmium, of zink. Geen koper.
Omdat je nu kopervet noemt geef je al aan was een mogelijke oplossing is, kettingvet, vaseline, iets wat isoleert en water buiten houdt.
Het is namelijk geen kopervet, het is koperslib.

Ik gebruik al 25 jaar kopervet en tot op heden nog geen problemen ondervonden. Kopervet is een goede elektrische geleider en heft het potentiaal tussen de twee verschillende materialen op en voorkomt zo elektrolyse.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik al 25 jaar kopervet en tot op heden nog geen problemen ondervonden.

Dat snap ik, die 'problemen' komen hier de werkplaats binnenrollen. En ga nou niet vertellen dat die paar brommertjes van je genoeg zijn om een betrouwbare uitspraak te doen over het percentage vastgerotte boutverbindingen i.c.m. kopervet.
 
Laatst bewerkt:
Het is wat laat misschien, maar ik post hier toch maar even hoe ik het heb opgelost, voor de volledigheid...

Ik heb de bout en het gedeelte eromheen dagen achtereen in de kruipolie gezet, en heb de boel ook zo'n beetje tot smeulens toe heet gestookt met een brander.. het deksel gaf echter geen sjoege.. B| ik had het idee dat alles aan mijn motor smolt behalve die verotte bout.

Nog naar de plaatwerker om de hoek gelopen, maar die had niet veel tijd. Gaf ook als tip goed heet stoken, maarja.. Ik vond het allemaal veel te lang duren, dus had ook geen zin om voor één zo'n bout de motor weg te brengen.

Ik dacht, ik ben het zat, dus heb gewoon een gebruikt kleppendeksel op de kop getikt voor een paar tientjes, de oude losgeslepen en na wat voorzichtig wrikken kwam ie los. het resterende stuk bout kwam na een uur wrikken met een griptang los, die griptang is zelfs afgebroken, zo vast zat die.

Foto's:
full

full

full


De hitte zorgde voor wat verkleuring aan de binnenkant van t deksel:
full


Als iemand nog wat aan dit deksel heeft mag ie m ophalen
 
Aha, de welbekende klok en de klepel :}
Wat denk je dat kopen en aluminium doen in het kader van electrolyse? Juist, het aluminium wordt weggevreten. Is dat wat je wil?
Als je het technisch op wil lossen moet je een materiaal opbrengen dat lager is als aluminium, nikkel, cadmium, of zink. Geen koper.
Omdat je nu kopervet noemt geef je al aan was een mogelijke oplossing is, kettingvet, vaseline, iets wat isoleert en water buiten houdt.
Het is namelijk geen kopervet, het is koperslib.

Waarom doen mensen altijd zo moeilijk over die kleine dingetjes, men weet toch wat er bedoelt wordt?

Of ben je echt zo'n pietje precies?

halflive schreef op 03 november 2013 @ 21:20:
En hoe remt het in het moderne verkeer?
En dat achtertandwiel kan ik niet snappen, volgens mij krijg je een langere versnelling als je hem kleiner maakt.
Het kan natuurlijk een vertaalfoutje zijn, maar als je een groter achtertandwiel plaatst trek je drie versnellingen op je achterwiel, maar zijn de versnellingen ook korter. Omgekeerd als je een kleiner achtertandwiel plaatst gaat je theoretische top omhoog, maar zijn alle versnellingen ook langer.
Ik versta onder een korte versnelling de tijd dat hij nodig heeft om aan zijn max toerental te komen. Of bedoel jij de overbrengingsverhouding?


Nee, toch niet. :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan