Knipperend neutraal lampje

Corney28

MF veteraan
3 jun 2012
2.451
4
Wilnis
Hoi allemaal,

Sinds een week of 3 knippert mijn neutraal lampje wanneer de motor goed warm is.
Wanneer de motor koud is dan is er niks aan de hand. Ik vermoede dat het de spanningsregelaar was. Daarom heb ik deze vervangen (was ik zoiezo al van plan, is een zwak punt van dit type motor)

Origineel zat hij onder de buddy waar hij loei heet werd. Heb hem vervangen door een 400W (ipv 280W) exemplaar van een 2004 F650 GS. En heb hem ook meteen verplaatst naar de zijkant van de motor.
ANHsfdvKxuEmt5e-kTIlbEevFRfY66e9u5DtJUk4wPc=w1115-h836-no

2013-12-28+20.20.52.jpg


Maar toen ik vandaag na een testritje weer thuis kwam bleek dat het knipperen nog steeds aanwezig is. Mijn vermoeden is dat de bobine slecht aan het worden is. De frequentie van het knipperen loopt evenredig op met het toerental van de motor. Verder start en draait het motortje prima, zowel koud als warm.

Graag jullie ideeën :)

Groetjes en alvast bedankt,


Corné


BMW F650 1997
+-526xx KM
 
De stekker van de SR zou maar in de fik vliegen. Zal het luchtfilter leuk vinden.
Bovendien wordt het KVS in het reservoir warm. Vind de SR ook niet leuk bij stilstand en 30 gr. C.
 
Laatst bewerkt:
Kleine update;
De neutraal opnemer zat vrij los(getrilt). Alleen met vastdraaien knapte hij af '( Nieuwe is besteld.

En voor wat de plaatsing van mijn VR betreft:

652cc = 0.652l
Gemiddeld toerental: 3200rpm

1600 * 0.632l = 1043,2 l/min * 1.29kg/m^3 = 1,35 kg/min
17,39 l/sec => 0.0224 kg/sec

Afgeven vermogen ("ergste situatie") is 280W op een massastroom van 17,39l/s en 0.0224 kg/sec. Geen zin om het uit te rekenen maar de temperatuurstijging zal minimaal zijn :o

:P
 
alleen jammer dat ie die lucht niet meer naar binnen kan harken omdat er zo'n lomp blok in de weg zit :') je motor staat straks gewoon om een hoekje te hijgen in plaats van dat ie een mooie open luchtinlaat heeft.
de warmte van die SR zal hem een biet zijn.

zou je die trouwens niet op een stalen ondergrond (warmte afvoer) monteren ipv iets van kunststof? lijkt me handiger
 
Kleine update;
De neutraal opnemer zat vrij los(getrilt). Alleen met vastdraaien knapte hij af '( Nieuwe is besteld.

En voor wat de plaatsing van mijn VR betreft:

652cc = 0.652l
Gemiddeld toerental: 3200rpm

1600 * 0.632l = 1043,2 l/min * 1.29kg/m^3 = 1,35 kg/min
17,39 l/sec => 0.0224 kg/sec

Afgeven vermogen ("ergste situatie") is 280W op een massastroom van 17,39l/s en 0.0224 kg/sec. Geen zin om het uit te rekenen maar de temperatuurstijging zal minimaal zijn :o

:P
leuk dat je het niet snapt
 
alleen jammer dat ie die lucht niet meer naar binnen kan harken omdat er zo'n lomp blok in de weg zit :') je motor staat straks gewoon om een hoekje te hijgen in plaats van dat ie een mooie open luchtinlaat heeft.
de warmte van die SR zal hem een biet zijn.

zou je die trouwens niet op een stalen ondergrond (warmte afvoer) monteren ipv iets van kunststof? lijkt me handiger

OOOOW :$

Dan heb ik het verkeerd begrepen dacht dat jullie doelde op dat de lucht te warm zou worden, ik heb nadat ik de foto maakte nog een extra "rib" weg gesneden van de snorkel, dus lucht krijgt hij genoeg ;) En origineel zat hij op een kunststofplaat onder de buddy weggestopt, dus is zoiezo al n verbetering :)

Kleine update;
De neutraal opnemer zat vrij los(getrilt). Alleen met vastdraaien knapte hij af '( Nieuwe is besteld.

En voor wat de plaatsing van mijn VR betreft:

652cc = 0.652l
Gemiddeld toerental: 3200rpm

1600 * 0.632l = 1043,2 l/min * 1.29kg/m^3 = 1,35 kg/min
17,39 l/sec => 0.0224 kg/sec

Afgeven vermogen ("ergste situatie") is 280W op een massastroom van 17,39l/s en 0.0224 kg/sec. Geen zin om het uit te rekenen maar de temperatuurstijging zal minimaal zijn :o

:P
leuk dat je het niet snapt

Verlicht mij? :?
 
Laatst bewerkt:
Behalve datje door die regelaar voor die inlaat minder lucht binnen krijgt word je mengsel ook nog te rijk.
Door die aanzuigbuis te verkorten word het vermogen ook nog eens ongunstig beinvloed.
Hoe dik is de draad die je gebruikt hebt voor de regelaar?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
een licht ben je niet idd

Jou vindt ik niet meer aardig, als je niet eens een uitleg wilt geven waar ik wat mee kan..

En origineel zat hij op een kunststofplaat onder de buddy weggestopt, dus is zoiezo al n verbetering :)

nee :') haal hem nou weg bij die luchtinlaat, die motor gaat er als een krant van lopen


Net een ritje van +80km mee gereden, gaat allemaal prima hoor ;)

Behalve datje door die regelaar voor die inlaat minder lucht binnen krijgt word je mengsel ook nog te rijk.
Door die aanzuigbuis te verkorten word het vermogen ook nog eens ongunstig beinvloed.
Hoe dik is de draad die je gebruikt hebt voor de regelaar?

Ik heb gebruik gemaakt van deze site en daarop gaven meerdere F650 rijders aan dat ze deze modificatie hebben gedaan er nergens last van hebben. Natuurlijk is het lastig voelen of er een paar pk's ontsnappen maar toch ;)
Heb wel altijd heel precies bijgehouden hoeveel km/l hij verbruikt, mocht dit opeens veranderen dan is het idd een idee om het zaakje weer terug te draaien.

De regelaar zit vast met een stukje M6 draadeind.
 
Hoi allemaal,

Sinds een week of 3 knippert mijn neutraal lampje wanneer de motor goed warm is.
Wanneer de motor koud is dan is er niks aan de hand. Ik vermoede dat het de spanningsregelaar was. Daarom heb ik deze vervangen (was ik zoiezo al van plan, is een zwak punt van dit type motor)

Origineel zat hij onder de buddy waar hij loei heet werd. Heb hem vervangen door een 400W (ipv 280W) exemplaar van een 2004 F650 GS. En heb hem ook meteen verplaatst naar de zijkant van de motor.
[afbeelding]
[afbeelding]

Maar toen ik vandaag na een testritje weer thuis kwam bleek dat het knipperen nog steeds aanwezig is. Mijn vermoeden is dat de bobine slecht aan het worden is. De frequentie van het knipperen loopt evenredig op met het toerental van de motor. Verder start en draait het motortje prima, zowel koud als warm.

Graag jullie ideeën :)

Groetjes en alvast bedankt,


Corné


BMW F650 1997
+-526xx KM
Ik zou een andere plek gekozen hebben.
En zijn de draden wel afgewerkt? Nu zitten ze nog allemaal los.
 
Ik zou een andere plek gekozen hebben.
En zijn de draden wel afgewerkt? Nu zitten ze nog allemaal los.

Jazeker, alles netjes gesoldeerd en met krimpkousjes mantels. Heb zeker wel overwogen om een andere locatie te gebruiken maar uiteindelijk toch voor deze gekozen. Maar heb de originele snorkel wel bewaard dus terug/ombouwen kan altijd nog.
 
Mooi dat je neutraal probleem zo goed als gevonden is, wel zou ik je spanningsregelaar verplaatsen,
Je kan er een berekening tegenaan gooien, maar deze wordt echt wel warm.
Je moet het uiteraard zelf weten. :Y
 
Ik heb gebruik gemaakt van deze site en daarop gaven meerdere F650 rijders aan dat ze deze modificatie hebben gedaan er nergens last van hebben. Natuurlijk is het lastig voelen of er een paar pk's ontsnappen maar toch ;)
Heb wel altijd heel precies bijgehouden hoeveel km/l hij verbruikt, mocht dit opeens veranderen dan is het idd een idee om het zaakje weer terug te draaien.

De regelaar zit vast met een stukje M6 draadeind.

Mja, verschilt nogal of 20 motorrijders het roepen of 20 mensen met verstand van zaken.

Zie je hier ook wel eens. Volgens de 4e wet van MF is iets automatisch waar als 14,3 man elkaar napraat. En ja, als je dan als techneut wat anders beweert, tja, ik doe het niet meer. :)
 
Laatst bewerkt:
Verplaats die regelaar en gebruik terug de originele snorkel.

Dat die snorkel zo'n vorm en plaats zal voor een gunstige luchttoevoer naar de luchtfilterkast zijn.

Trouwens op die website vindt ik nergens een testje op een vermogenbank of er nu winst is of verlies met al die 'prestatie aanpassingen'.

Bekijk ook de bekabeling en aansluitingen van de je neutraal lampje, als er ergens contact met de massa komt gaat dat ook branden.

Edit: ah zie het al sensor is kapot gedraaid, wachten op je nieuwe sensor en terug testen.
 
Laatst bewerkt:
Dinsdag komt dus de nieuwe sensor. Zal dan nog maar even (zeer) kritisch naar de locatie van de SR en het terugplaatsen van de originele snorkel kijken. O-)

Woensdag volgende update vanaf mijn kant :W
 
Dank Martell ;)

Even een kleine update:

Nadat ik het neutraalschakelaartje kapot had gedraaid (bleek van n soort bakalietachtigplastic te zijn terwijl ik metaal verwachte) heb ik meteen een nieuwe besteld.

Echter zat er een (ruime) week levertijd op dat onderdeeltje bij de hobbyist. Heb toen een binnenzeskantbout met ronde kop en koperen ringetje gemonteerd ipv de schakelaar (moest er toch mee rijden woon-werk/woon-school).

Toen het schakelaartje binnen was gekomen heb ik hem n paar dagen later gemonteerd (heel voorzichtig uiteraard :P ). En het lijkt erop dat het inderdaad het schakelaartje geweest is. Wanneer ik het oude schakelaartje met mijn nagel indrukte was (qua gevoel) er een veel kleinere kracht nodig tov het indrukken van de nieuwe schakelaar.

Ook viel mij op dat er kopervet op het schroefdraad zat... vorige eigenaar misschien :?

Heb er sinds de nieuwe schakelaar gemonteerd is een kleine 1500km mee gereden en tot op heden geen knipperend lampje *O*

Alle bedankt voor de adviezen en het meedenken :}

Volgende uitdaging wordt de koppelingsplaten vervangen, ze slippen tijdens accelereren boven de 5,5k rpm;120km/u :')
 
Laatst bewerkt:
Dank Martell ;)

Even een kleine update:

Nadat ik het neutraalschakelaartje kapot had gedraaid (bleek van n soort bakalietachtigplastic te zijn terwijl ik metaal verwachte) heb ik meteen een nieuwe besteld.

Echter zat er een (ruime) week levertijd op dat onderdeeltje bij de hobbyist. Heb toen een binnenzeskantbout met ronde kop en koperen ringetje gemonteerd ipv de schakelaar (moest er toch mee rijden woon-werk/woon-school).

Toen het schakelaartje binnen was gekomen heb ik hem n paar dagen later gemonteerd (heel voorzichtig uiteraard :P ). En het lijkt erop dat het inderdaad het schakelaartje geweest is. Wanneer ik het oude schakelaartje met mijn nagel indrukte was (qua gevoel) er een veel kleinere kracht nodig tov het indrukken van de nieuwe schakelaar.

Ook viel mij op dat er kopervet op het schroefdraad zat... vorige eigenaar misschien :?

Heb er sinds de nieuwe schakelaar gemonteerd is een kleine 1500km mee gereden en tot op heden geen knipperend lampje *O*

Alle bedankt voor de adviezen en het meedenken :}

Volgende uitdaging wordt de koppelingsplaten vervangen, ze slippen tijdens accelereren boven de 5,5k rpm;120km/u :')
slippende koppeling geeft extreme olie vervuiling, dus asap aanpakken
 
Terug
Bovenaan Onderaan