koppeling suzuki gsxr750 srad

StefanGSX

Rookie
16 mei 2011
11
0
Vlissingen
Hallo allemaal,

Na een hele tijd niet actief te zijn geweest op het forum, en helaas het laatste jaar weinig te hebben gereden. Begint het de laatste tijd mede door het weer aardig te kriebelen om weer met de motor aan de slag te gaan. Vorig jaar was het eerste jaar dat ik vol vermogen mocht rijden, ik heb dan ook een andere motor gekocht welke in eerste instantie op een blokkerende achterrem na goed bleek te zijn.

Helaas begon mijn koppeling vorig jaar te plakken, en het lijk dat wanneer de motor warmer wordt de koppeling meer begint te kleven. Wanneer ik een lekker stukje heb gereden en in z'n 1 stil sta met de koppeling ingeknepen en ik geef een beetje gas zodat de motor op 2 a 3000 toeren komt begint deze weg te rijden. Het is dus mogelijk om met ingeknepen koppeling te rijden, wat natuurlijk niet de bedoeling is. Omdat ik zelf niet bang ben voor vieze handen en aardig technisch ben ingesteld ben ik van plan om mijn koppeling er eens uit te halen, heb vorig jaar al van alles proberen te stellen aan de koppeling en dit mocht helaas niet baten. Nu zie ik in het onderhousboek van de srad dat hiervoor een special tool nodig is, welke de binnenkorf van de koppeling vast houd wanneer de moer van de koppeling losgedraaid moet worden. Mijn vraag is of er mensen hier op het forum zijn die hier ervaring mee hebben en of dit ook speciaal met deze special tool gedaan moet worden. Vindt het namelijk zonder om speciaal gereedschap te kopen voor een motor die ik eigenlijk volgend jaar wil verkopen.

Alvast bedankt voor de hulp!!
 
Zo'n ding?

10003617_910.JPG



En dit zou ik idd eerst controleren:

Moet je de koppelingskabel niet gewoon iets strakker stellen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ja zoiets Martell, echter zit ik met het probleem dat er een drukplaat voor de diafragma veren zit. Hierdoor heb ik dus niet die tandje om het zo maar te noemen waar de tang in zit. er zitten echter wel een paar gaten in deze drukplaat waar normaal gesproken dus het special tool van Suzuki in past. Nu heb ik zelf een blokkeertang gevonden op internet bij jurgensmotorsport.
blokkeertang-binnennaaf-koppeling-poelie-en-tandwiel.jpg
Het ziet er naar uit dat ik deze dan zou kunnen gebruiken.

En helaas Hanzzz zoals ik al zei heb ik alles al gesteld etc, heb de kabel ook wel eens strakker gezet en dan begon de koppeling te slippen en had ik ook te weinig speling op de kabel. De speling op de kabel is nu volgens het wphb dit zou dus goed moeten zijn.
 
Vaak kom je er ook door het borglipje van de moer terug te buigen en er dan een luchtsleutel op te zetten. Doorgaans vliegt de moer dan vrij snel los.
Overigens zou je eerst eens kunnen proberen er andere olie op de zetten alvorens de zaak te demonteren. Verouderde of verkeerde olie wil ook nogal eens tot problemen met de koppeling leiden.
 
Rambabbel welk schroefje is dit? als het om het schroefje gaat welke aan de linkerkant van het motorblok zit, welke je eerst moet aandraaien totdat deze weerstand krijgt en dan ik meende iets van een slag terug moet draaien dan heb ik deze al afgesteld. Ik heb in principe alles waarvoor het er geen kappen etc verwijderd te hoeven worden afgesteld, Dus alles waar je zo bij kan is volgens het wphb afgesteld en dit heeft helaas niks geholpen. Ga in ieder geval binnenkort de vorige eigenaar vragen welke olie hij heeft gebruikt, kan wellicht eerst de olie vervangen voor een ander merk kijken of dit helpt. Heb dit ook ooit met mijn eerste motor gehad nadat ik andere olie ben gaan gebruiken dacht dat dit motul was, hiermee verbruikte de motor minder olie echter begon de koppeling helaas wel te plakken.
 
Rambabbel welk schroefje is dit? als het om het schroefje gaat welke aan de linkerkant van het motorblok zit, welke je eerst moet aandraaien totdat deze weerstand krijgt en dan ik meende iets van een slag terug moet draaien dan heb ik deze al afgesteld. Ik heb in principe alles waarvoor het er geen kappen etc verwijderd te hoeven worden afgesteld, Dus alles waar je zo bij kan is volgens het wphb afgesteld en dit heeft helaas niks geholpen. Ga in ieder geval binnenkort de vorige eigenaar vragen welke olie hij heeft gebruikt, kan wellicht eerst de olie vervangen voor een ander merk kijken of dit helpt. Heb dit ook ooit met mijn eerste motor gehad nadat ik andere olie ben gaan gebruiken dacht dat dit motul was, hiermee verbruikte de motor minder olie echter begon de koppeling helaas wel te plakken.

Klopt dat schroefje, als je die een slag terug hebt gedraaid is dat veel te veel! Terug draaien tot de weerstand weg is, max 1/8 van een slag.
Een plakkende koppeling met Motul heb ik nog nooit gehad, ik gebruik het al jaren professioneel zonder negatieve ervaringen.
 
Weet ook niet zeker of het motul was, zat nu net ff te googelen maar zou volgens mij was het denicol. Ik heb het schroefje in ieder geval teruggedraaid zoals het wphb zei, weet de waarde zo niet exact meer uit mn hoofd maar wel meer als 1/8. Heb helaas aankomende week geen tijd om naar het noorden af te reizen, mn motor staat namelijk bij mijn ouders in de garage en ik zelf studeer in vlissingen. Kon een week werken en dat is voor een student wel heel erg fijn. Zal binnenkort eerst de olie vervangen plus filter en nog eens even de boel proberen beter te stellen. Als ik er dan nog niet uit ben dan zal ik eens beginnen om de koppeling te demonteren en te controleren en desnoods ff nieuwe platenpakketje erin.
 
Terug
Bovenaan Onderaan