Blokschade dmv val

Insanity03

MF veteraan
10 mei 2012
1.875
337
Hey allemaal,

Ben laatst uitgegeleden met de motor en heb daardoor blokschade opgelopen aan de rechterkant van het blok. Het gaat om een R6 uit 2004.
Het gaat om het stuk van de blok bij de oliepomp. Hier is een moer met eeen brok van het blok afgebroken.

Met deksel
2ltk3lv.jpg


Zonder deksel, je ziet hier het gat
2w3svfp.jpg



Is er een mogelijkheid dat dit gelast kan worden? Heb het gevraagd aan een lasser en hij wilde per se het blok helemaal uit elkaar ivm het heetstoken van het blok. En hij kon alsnog niet garanderen dat het hem zou lukken.

Ik heb geen tijd gehad om langs meerdere lassers te gaan, vandaar dat ik het hier vraag aan mensen die hier ervaring mee hebben
 
Laatst bewerkt:
Geld zal bij jullie geen vast geen rol spelen maar ik heb net 1000 euro aan onderdelen op zitten waar ik nog geen 5 dagen mee heb gedaan. Dan heb ik het over een set S20, DID kettingset en wave remschijven. Dan komt het financieel nogal hard aan.
Dat een gebruikte blok of het reviseren van mijn blok een optie is weet ik ook wel. Echter wilde ik alleen weten of het te lassen is en eventueel te lassen zonder het blok uit elkaar te halen.
Tevens werk ik fulltime waardoor het inderdaad al 3 weken duurt tot ik er aan toe kom.

Dat kan wel zijn, maar op je smoel gaan behoort tot de mogelijkheden op een motorfiets. En als 6 experts zeggen dat ze een los carterdeel moeten hebben om het betrouwbaar te lassen, dan heeft het geen zin om er nog 6 af te bellen tot er een keertje eentje zegt dat het ook wel in gemonteerde toestand kan. Om er vervolgens achter te komen dat de hitte van het lassen weer het een en ander in je blok heeft gesloopt/gesmolten.
 
Normaal gesproken moet bij ons een alu blok wel helemaal uit elkaar om voldoende voorverwarming te kunnen geven en net werk af te kunnen leveren.
Je wilt niet dat er plastic/rubber onderdelen smelten en je wilt al helemaal niet dat vet en olie gaat vergassen en dit je lasbad verstoort om zodoende een poreuze las te krijgen.

In dit geval zou je misschien weg komen met heel goed schoonmaken en ontvetten (aceton) en het weghalen van je uitlaat en indien mogelijk ook de geleider.


:)

Dit bedoel ik...dus niet zeuren of het wel of niet uit elkaar moet , door een expert even laten beoordelen...alleen kijken kost niks ( doos bosche bollen zou wel het minste zijn) maar dan heb je een kundig anwoord
 
Dat is ook logisch want er is geen stuk ter grootte van een grindkorrel weg, maar een flinke hap. En als het omringende materiaal niet warm is valt er weinig te lassen, want dan hecht het niet.

als het mijn eigen motor was, laste ik het zo dicht....hoe heet is de olie in een blok na even een paar rondjes op een circuit...dan smelt er ook niets...( buiten de banden :+ )
das het voordeel ( en tevens nadeel) van alu...het geleidt de warmte heel goed, maar geeft het ook goed af, dus ik zou de gok nemen
 
Geld zal bij jullie geen vast geen rol spelen maar ik heb net 1000 euro aan onderdelen op zitten waar ik nog geen 5 dagen mee heb gedaan. Dan heb ik het over een set S20, DID kettingset en wave remschijven. Dan komt het financieel nogal hard aan.
Dat een gebruikte blok of het reviseren van mijn blok een optie is weet ik ook wel. Echter wilde ik alleen weten of het te lassen is en eventueel te lassen zonder het blok uit elkaar te halen.
Tevens werk ik fulltime waardoor het inderdaad al 3 weken duurt tot ik er aan toe kom.

Ik snap dat je het niet leuk vindt dat er nóg meer geld tegenaan gegooid moet worden maar bekijk het van de andere kant:

Nu kan je ook niet met de motor rijden en kost het je dus geld (verzekering & wegenbelasting)

Als je een ander blok zou kopen moet je het oude blok er ook onderuit halen en het nieuwe blok plaatsen. Echter is deze optie duurder dan je huidige blok laten fixen en je weet niet 100% zeker dat het nieuwe blok geen mankementen vertoont.

Ik weet niet hoe handig je bent, Maar als je een beetje handig bent sleutel je gewoon je blok onder de motor uit en zorg je dat deze gelast kan worden (en wie weet valt het wel mee met het uit elkaar halen van het blok, In mijn geval werd dat ook gezegd maar uiteindelijk was dat ook prima te doen zonder mijn blok te demonteren)

Het is even wat werk meer, Maar als je straks weer rondrijd op je motor ben je die ellende zo weer vergeten ;)
 
als het mijn eigen motor was, laste ik het zo dicht....hoe heet is de olie in een blok na even een paar rondjes op een circuit...dan smelt er ook niets...( buiten de banden :+ )
das het voordeel ( en tevens nadeel) van alu...het geleidt de warmte heel goed, maar geeft het ook goed af, dus ik zou de gok nemen

Lastig rijden op het circuit met een extra high-flow ventilatieopening in je carter. :+
 
Lastig rijden op het circuit met een extra high-flow ventilatieopening in je carter. :+

Maar te doen hoor..
In een grijs verleden ooit een keer met een man of 10 naar de GP van Le Mans...
net voor de franse grens breekt er een ketting, dus gat in het carter...
Hebben we met een lapje rubber en 2k lijm gerepareerd, en heeft het de verdere weg en terugweg gehouden..
Wel bij een dealer in de buurt een nieuwe ketting en drukstift voor de koppeling gekocht en mochten we daar monteren, maar op die plek komt geen druk te staan, hoeft alleen maar dicht te zijn
 
Waarom niet, is dit een heel speciale legering ?

Als het blok krom trekt tijdens het lassen, zitten de zittingen van de assen niet meer helemaal recht tegenover elkaar. Dat kan problemen opleveren. Versnelde slijtage.

Ook zet het aluminium uit bij hitte en krimpt weer bij afkoelen. Als het opgelast aluminium een andere uitzettingscoefficient heeft dan het originele van het blok, dan kan het gan inscheuren.

En als laatste kan het zijn dat je het passingsvlak niet helemaal goed meer krijgt. Daardoor kan het zijn dat de pakking niet goed kan afsluiten en er een beetje olie gaat lekken.

Maar wie niet waagt, die niet wint. :) Het lukt regelmatig wel. Soms niet.
 
Gast, stop nou met mauwen en ga gewoon langs bij Lasklus. Nederland is een klein landje. Beverwijk - Amersfoort is 80km :Z Nog geen uur rijden dus. Poe poe..

Je kan natuurlijk ook gewoon niet geholpen wíllen worden.
 
Laatst bewerkt:
Als het blok krom trekt tijdens het lassen, zitten de zittingen van de assen niet meer helemaal recht tegenover elkaar. Dat kan problemen opleveren. Versnelde slijtage.

Ook zet het aluminium uit bij hitte en krimpt weer bij afkoelen. Als het opgelast aluminium een andere uitzettingscoefficient heeft dan het originele van het blok, dan kan het gan inscheuren.

En als laatste kan het zijn dat je het passingsvlak niet helemaal goed meer krijgt. Daardoor kan het zijn dat de pakking niet goed kan afsluiten en er een beetje olie gaat lekken.

Maar wie niet waagt, die niet wint. :) Het lukt regelmatig wel. Soms niet.

hij hoeft er niet mee naar de maan en weer terug, de kans dat een blok krom trekt is nihil, op de eerste plaats omdat de warmte echt niet het blok zo warm maakt , en op de 2e plaats zit een blok met allerlei paspinnen op en in elkaar dat het kromtrekken bijna onmogelijk is...
Je hebt het over een stukje van 2 cm, daar gaat ook weer alu in , in welke vorm dan ook, en beide delen zetten uit en krimpen, carter kun je altijd je hand ophouden, dus wordt max 60-70 graden, als je daar de uitzettingscoefficient op loslaat, waar hebben we het dan over....Er zijn ( en ik heb) al zoveel aan carters en blokdelen gelast, en ik heb maar een soort toevoeging, daar doe ik niet moeilijk over gaat altijd goed...
Afgebroken steppies, frames, enz enz.....
Niet zo bang, iemand met een beetje laservaring ziet echt wel of een las voldoende doorgevloeid is of dat hij er alleen maar boven op ligt
 
Ben ik het niet helemaal mee eens maar het klopt wel dat je het vaak gewoon moet doen, ookal zegt de theorie anders.
Ik las een heleboel metalen op heel veel manieren die in theorie onmogelijk zijn maar in de praktijk heel goed voldoen.

K@W@, die ene toevoeging, welke is dat?
 
Heb vanochtend een gebruikt blok gekocht uit 2005 met 21k op teller voor een goede prijs. Dit stuk lassen gaat veel gezeik opleveren.

Nadat ik het blok verwisseld heb verkoop ik mn ouwe blok wel aan iemand die er wel wat mee kan.
 
Heb vanochtend een gebruikt blok gekocht uit 2005 met 21k op teller voor een goede prijs. Dit stuk lassen gaat veel gezeik opleveren.

Nadat ik het blok verwisseld heb verkoop ik mn ouwe blok wel aan iemand die er wel wat mee kan.

Hou dat oude blok maar want als er weer wat kapot gaat kun je het meteen vervangen en hoef je niet wekenlang op zoek te gaan naar dat ene "dubbeltje op de eerste rij"
 
Ben ik het niet helemaal mee eens maar het klopt wel dat je het vaak gewoon moet doen, ookal zegt de theorie anders.
Ik las een heleboel metalen op heel veel manieren die in theorie onmogelijk zijn maar in de praktijk heel goed voldoen.

K@W@, die ene toevoeging, welke is dat?

Zal kijken of ik daar achter kan komen...
heb ooit een dik pak gekregen , bij elkaar geplakt met wat tape...
 
Terug
Bovenaan Onderaan