Krukas SV650 (2003-2008)

F2ride2001

MF veteraan
20 jul 2004
3.679
1.723
Oudenbosch
Na, helaas, vastlopen motorblok heb ik vandaag motorblok compleet gedemonteerd.

Al gauw bleek waar het leed zat. Dit warende glijlagers van de drijfstangen.

100_3915_zpsa2ff621a.jpg


Na operatief verwijderd te zijn van de krukas vind ik die nog niet eens zo erg kapot.

100_3920_zpsbf115992.jpg



100_3921_zpsde82ee55.jpg


Krukas overleden of is er nog iets mee te beginnen?

Drijfstang in kwestie:

100_3919_zps55475bc0.jpg


Advies is welkom *O*
 
Is er aangezien de gierende 6e versnelling wel een goede motorfiets olie gebruikt :? , of is er in de motor z'n historie dat 'ns 1 keer "vergeten" :?
Ik ben altijd bang voor zulke dingen, meestal is er sprake van verkeerde zuinigheid bij zulke klachten, die in dit geval in 9 van de 10 gevallen aan de olie te wijten zijn.
En aangezien die olie ook bij de krukas zijn werk moet doen..., maarja, daar zijn uiteindelijk weer andere dopes die dat moeten verzorgen, maar de argwaan is gewekt !!


Is een bekend probleem bij dit blok hoor. Ik kocht het blok met 36.000 en kort daarna begon de 6e versnelling een geluidje te maken. Bij mij gaat er altijd op tijd goeie olie in. Het blok heeft nu 56.000 gelopen en je zou er nog steeds mee kunnen rijden. Het geluidje is alleen een beetje irritant.

Heb een complete bak en pakkingsset liggen, misschien dat ik er zelf maar eens aan moet beginnen.
 
Puur uit nieuwsgierigheid: Hoe kijken de heren experts tegen die verkleuringen van de drijfstang op ? Is zoiets nog van invloed bij een revisie (lees: maakt niet uit) of kan je die stang weggooien. Persoonlijk denk ik dat het een teken is dat het staal veel te warm is geworden en dus qua materiaal eigenschappen zwakker is geworden.

Even een snelle ronde langs Google images op dat specifieke onderdeel doet mij vermoeden (maar heb er verder geen verstand van he...) dat het verkleuren helaas niet als fabrieksoptie geleverd wordt. Dus die komt waarschijnlijk door opwarming door de wrijving ontstaan in het lager.
 
We gaan morgen maar eens kijken naar een blok met minder km en een werkende krukas.

Ik neem mee:
-Compressie tester
-startkabels
-multimeter > effe dynamo doormeten.
-inbus 10 en dopsleutel 17 > krukas ronddraaien.

Nog meer dingen waar ik op moet letten? :?

Overigens bij een bedrijf met garantie dat het blok in orde is. Als hij niet werkt mogen we hem terug brengen.

Krukas vervangen is me (op dit moment) te veel werk.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er een paar jaar geleden een opgehaald bij Boonstra, blok had maar 16000 km gedraaid. Is daar met 500 km meer ook weer terug naar toe gegaan omdat de motor Totalloss gereden werd.
Hebben zij niets staan voor je?
 
Laatst bewerkt:
We hebben nu vanmorgen een 2004blok gekocht met weinig km.
Aangezien het (kapotte) blok van 2008 is (twinspark) heb ik de koppen over gebouwd.
Zuiger en cilinder zijn behouden gebleven van 2004 model. (zelfde onderdeelnummers)

Compressie getest en timing gecheckt. Blok kan ronddraaien dus da's een goed teken.
Krukas vertoont geen verkleuring bij de drijfstangen. Dus moet goed komen! *O*

Geschaafde koppelingsdeksel vervangen. Komende week verder afbouwen en dan kijken of ie wil lopen.

Tot zover status. Allemaal heel hartelijk bedankt voor het meedenken. Zal het vervolg hier nog wel even melden.

Van alle blokdelen die over zijn zal ik tzt weer een blok opbouwen dan heb ik dat als reserve.

Marc
 
Inmiddels staat er weer wat klaar voor montage *O*

Van dit blok het onderdeel gebruikt incl cylinder en zuigers.
Kop van 2008 model gebruikt ivm twinspark systeem. Dit kon daar uit controle bleek dat de onderdeelnummers voor cylinder exact overeenkwamen 11220-20F20-0F0 voor rear en 11210-20F30-0F0 voor front = identiek aan codering 2008.

Dus e.e.a overgebouwd. Nieuwe pakkingen en andere randmateriaal:

009_zps7118d109.jpg


Deze staat alweer klaar. Timming meerdere malen gecontroleerd tijdens montage en afbouw. Compressie goed.

Vandaag alle delen van het oude blok gereinigd en gespoeld. Delen, wachtend op wat komen gaat.....

010_zpsb1724d00.jpg


Volgend weekend eens kijken of we verder kunnen.

Marc
 
Terug
Bovenaan Onderaan