Howto: Zelfbouw mini LED verstralers. (3W Luxeon)

Kees Den Haag

MF veteraan
28 apr 2005
4.909
110
Den Haag
Zelfbouw mini LED verstraler met 2x 3W Luxeon power LED's.

De LED's werken op een spanning van ongeveer 3V en kunnen maximaal 1A aan stroom verwerken. Een normale halogeenlamp verbruikt 4,6A (55W lamp). Deze LED's zijn dus zeer energie zuinig, klein en geven best veel licht. De LED komt op een 6-hoekig printje met aan de onderkant een aluminiumplaatje. Deze LED's worden heel heet en hebben absoluut koeling nodig.

Als behuizing wordt een roodkoper sok gebruikt. Koper is een uitstekende geleider van warmte. En omdat de LED's heet worden moet de warmte afgevoerd worden. De kopere sok wordt gebruikt om van 15mm waterleiding over te gaan op 22mm waterleiding.
LED-verstraler-3W-Luxeon%2001.jpg


Neem een 5eurocent muntje een schuur deze zo vlak mogelijk. De achterkant van de LED moet zo goed mogelijk contactmaken met het muntje. In een stuiver zit veel koper dus deze zal de warmte goed geleiden. Plaats het muntje in de koperen sok.
LED-verstraler-3W-Luxeon%2002.jpg


Het muntje vastzetten met aluminiumfolie. Met S39 insmeren zodat de soldeer (50% tin/lood) goed vloeit en hecht.
LED-verstraler-3W-Luxeon%2003.jpg


Verhitten. Gewoon met het gasfornuis... Het is best lastig om het muntje er goed in te krijgen. Maar na een paar keer proberen lukte het prima. (De boel omdraaien ging makkelijker.) Naderhand heel goed schoonmaken want S39 is rotzooi. (Vergelijkbaar met zoutzuur geloof ik)
LED-verstraler-3W-Luxeon%2004.jpg


De plastic lenshouder met een dremmel even bijvijlen zodat 'ie zonder veel wrikken past. Er zijn veel verschillende lenzen te koop. Links is een 6 graden lens en die rechts met ringen heeft een bereik van 15 graden. Ik heb gekozen voor de 6 graden lens. (Ter voorkoming van het verblinden van tegenliggers)
LED-verstraler-3W-Luxeon%2005.jpg


Een klein gaatje (4mm) in de zijkant boren waar straks de kabeltjes uit moeten komen. Dan wordt het tijd voor de bevastigingsbeugel. Uiteraard ook van koper zodat de warmte goed wordt doorgegeven en via de luchtstroom afgevoerd kan worden.
LED-verstraler-3W-Luxeon%2006.jpg


Koper is relatief zacht. (Al wil ik geen klap krijgen met een koperen knuppel. :( ) Met heel langzaam aanschroeven en af en toe met een tang het wat bijknijpen krijg je de beugel er perfect om heen. Aan het gat aan de achterkant van het lampje is te zien dat er een dikke laag soldeer zit. Dit geeft het lampje wat meer massa voor de hitte die de LED produceert.
LED-verstraler-3W-Luxeon%2006b.jpg


De achterkant dek ik af met een ringetje.

De bedoeling is dat de grote ring de topkuip voorstelt qua bevestiging. Met plastic ringen bevestigen want als het lampje heet wordt dan wil je niet dat de topkuip gaat smelten of vervormen. De bevestiging op deze manier geeft nauwelijks warmte door aan de kuip.
LED-verstraler-3W-Luxeon%2007.jpg


Bij testen bleek dat de kopere sok goed heet wordt en de bout al een stuk minder. Die is van RVS en niet van koper. Door de rijwind zal het lampje uitstekend afgekoeld worden. Maar ook bij stilstand moet het kunnen. Ik heb helaas geen thermometer die dit nog kan meten. De LED mag maximaal 80 graden worden. Ik kan 'em nog beetpakken, maar het is na een uurtje branden, zonder rijwind, goed heet. Ik gok rond de 60 a 70 graden.
LED-verstraler-3W-Luxeon%2008.jpg


De boel goed schuren. Bij het lampje links is er soldeer op de buitenkant gevloeit maar dat is absoluut geen ramp en slechts een dun laagje. Ontvetten met wasbenzine en tijdelijk dichtstoppen met aluminiumfolie. De beugels er om heen en klaar om te spuiten. De beugels niet apart spuiten, koper op koper geeft een betere warmteoverdracht dan met verf er tussen is mijn redenering. Het grootste gedeelte van de beugel aan de binnenkant invetten met koperpasta voor een goede warmte overdracht. De beugel klemt het lampje prima, maar voor de zekerheid ook nog vastgezet met hittebestendige 2 componentenlijm.
LED-verstraler-3W-Luxeon%2010.jpg


De boel spuiten met primer/filler. De grondlaag. Als het droog is de druipers wegschuren... '( De afdekring aan de achterkant apart spuiten zodat beide zijden van de ring beschermt zijn tegen roesten. (Al zal dat niet zo'n vaart lopen, door de hitte zal eventueel regenwater snel verdampen)
LED-verstraler-3W-Luxeon%2011.jpg


Daarna met metelic lak spuiten. 2x gespoten om het mooi acceptabel te krijgen. Ik heb besloten om er geen blanke lak overheen te spuiten. De meteliclak zal de wamte vast beter afvoeren aan de lucht dan met blanke lak er overheen. (En ik ben niet zo'n ster in spuiten, geen zin om het nu te verpesten O-) )
LED-verstraler-3W-Luxeon%2012.jpg


De draadjes aan de LED solderen. Aangezien er maximaal 1A aan stroom gaat lopen zijn hele dikke kabels, zoals bij halogeenverlichting niet nodig. Even goed kijken hoe je de kabels er op soldeert zodat je ze gemakkelijk uit het gaatje kan krijgen. Priegel werk!
LED-verstraler-3W-Luxeon%2013.jpg


Krimpkous om de kabels. Dit is sterk en kan goed tegen hitte. Bovendien beschermt het de kabels die door het gaatje moeten.
LED-verstraler-3W-Luxeon%2014.jpg


Dit kleine printplaatje (kant en klaar te koop) stuurt de LED's aan. Het is een constante stroombron die 1000mA (=1A) levert ongeacht de spanning. (mits binnen 6 tot 24V). De boordspanning bij een auto of motor varieert ergens tussen de 12 bij stationair en 13,8V bij het maken van toeren. De LED zal dus constant met de zelfde intensiteit branden.

Je kan er twee van deze LED's in serie op aansluiten. Dus beide LED's samen trekken niet meer dan 1A. (Twee halogeenlampjes bijna 10A!)
LED-verstraler-3W-Luxeon%2015.jpg


De LED kan er in. De onderkant goed ontvetten met wasbenzine en het muntstuk ook uiteraard. Met speciale dubbelzijdige tape, die warmte goed doorgeeft kan de LED vastgeplakt worden. De LED goedvastdukken.
LED-verstraler-3W-Luxeon%2016.jpg


Daarna kan de lenshouder er in, met een druppeltje 2-componentenlijm op de pootjes. De pootjes passen precies op de LED. De lens kan je er dan gemakkelijk op klikken.
LED-verstraler-3W-Luxeon%2017.jpg


Met een spuit met sileconenkit kan je de LED nauwkeurig waterdicht maken. (De kit mengen met een beetje zwarte verf zodat het dezelfde kleur heeft als de LED houder.)
LED-verstraler-3W-Luxeon%2018.jpg


De rubber afdekring ring kan er met 2-componentenlijm opgeplakt worden. (De lijm mengen met een beetje zwarte verf, anders lekt het tussen de behuizing en de ring licht.)Goed te zien is dat de straal erg smal is. Perfect!
LED-verstraler-3W-Luxeon%2019.jpg


Zo zullen ze aan de topkuip komen te hangen.
LED-verstraler-3W-Luxeon%2020.jpg


Klaar! De LED's geven veel licht. (Kleur is volgens de specs van de LED 5500K) Buiten even los geprobeerd en ze geven behoorlijk wat licht. Een goed geconcentreerde bundel met een ver bereik.
LED-verstraler-3W-Luxeon%2021.jpg


Ik heb de komende week geen tijd om ze te monteren, maar zodra ze er op zitten zal ik wat foto's proberen te maken van de montage. En tevens het zicht dat ze geven. (Uiteraard met en zonder de halogeen koplamp er bij.)
 
Laatst bewerkt:
Kees, ik ben nog niet begonnen aan een project. Ik ben ook een beetje de weg kwijt in de site's waar van alles te krijgen is en wat wel/niet op elkaar past.

Zou jij nog eens de moeite willen nemen om s iets samen te stellen waar het dan gaat om zoveel mogelijk licht zover mogelijk voor je uit te kunnen krijgen ? 80.000 lumen 8 meter breed op 400 meter afstand ofzo ? :P

Dit wat?


Is helaas maar 12.000 lumen
http://www.webbikeworld.com/lights/clearwater-erica-lights-review/
full
 
Is er een manier om er iets bij te plaatsen wat betreft LEDS (of andere types) dat het lichtbeeld wat minder blauw is? Zal wat rustiger zijn voor het lichtbeeld en minder vervelend mocht ik toch per ongeluk een tegenligger over het hoofd zien.

LED's zijn er in verschillende kleuren wit. De meest felle zijn wat blauwachtig. Maar warmwit (geelachtig) is ook verkrijgbaar.

Maar of je nu door geel of blauw licht verblind wordt zal niet veel uit maken denk ik....
 
ik was opzoek naar een kleine led lamp voor mijn project en nadat ik dit topic doorgespit heb, heb ik besloten de topic-starter te volgen en 2 spotjes zelf te maken. Dit is het resultaat geworden:
IMG_5619_zps61ba430d.jpg


Om te zorgen voor wat extra body om de warmte goed af te voeren heb ik het hulsje iets 'duurder' gemaakt en er 2 extra muntjes op gesoldeerd. Dit past namelijk precies in het verloop stuk van de soldeer sok.

IMG_5623_zps3f032b13.jpg


IMG_5624_zps9ae6c626.jpg


IMG_5626_zpseb6b7868.jpg


IMG_5621_zpsecb0c23e.jpg


IMG_5620_zpsb808ec03.jpg


Op deze manier de achterkant netjes gemaakt, door de knelring past het precies. Druppel soldeer erop en ze zitten vast

IMG_5627_zps28c64588.jpg


IMAG0365_zpsc8f81d9f.jpg


Heb Cree ledjes van 3 watt besteld. Stuur ze aan met 1500mA om ze niet te warm te laten worden.

IMAG0367_zps2f1d6c7c.jpg


IMAG0371_zps16c30ba9.jpg


IMAG0370_zps26837480.jpg


IMAG0388-1_zpsc29758c5.jpg

Beugeltje gemaakt en even gepast op de stuurstang van het bouw-project

IMAG0386_zps349387d4.jpg

En als afwerking nog 2 kleine kapjes zodat je er niet direct in kijkt als je er vlak boven staat.
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er heel netjes uit zeg!
Wat was je ongeveer kwijt aan materiaal?
Aan materiaal ruim 75 euro. best nog wel wat geld, maar het resultaat vind ik zelf erg leuk. Het moesten erg kleine lampjes worden.

Mooi gemaakt!!!

Waar komen ze op te zitten? Zo te zien kan je metaalbewerking wel aan je overlaten!
Hobby/knutsel project om mee rond te rijden in de pits (bij classic-races) en om mee rond te kunnen rijden op grote meeting terreinen.
Een echt goeie foto heb ik er nog niet van, het is nog volledig in aanbouw. De ledjes komen om de stuurstang. Eigenlijk is het net zoveel show als dat ze functioneel licht moeten geven.
IMAG0421_zps88fded38.jpg
 
Hoi,

Ik rij al enige tijd rond met de Cree LEDS van de handleiding hier. Ik ben echter bezig met het opknappen van een ander voertuig waar ik ook LED's op wil gaan bouwen. De verstralers komen er op maar ik wil eigenlijk ook normale LED verlichting opbouwen. Deze mogen echter niet als vervelend worden ervaren voor de overige weggebruikers aangezien ik dit als normale verlichting wil gaan gebruiken. Het gaat hier om een bakbrommer welke flink aan het formaat is.

Wat ik graag wil:

3 rode leds achterkant (links, midden, rechts) waarmee ik goed word gezien.

4 witte leds voorkant, twee om goed gezien mee te worden, twee om mee te zien maar veel minder heftig als de verstralers. Iets wat acceptabel is.

Aangezien heel het voertuig zelfbouw is wil ik dit ook graag met zelfbouw uitrusten. Eventueel een andere mogelijkheid zou zijn om twee normale lampen aan de voorkant te plaatsen en daarnaast twee goed zichtbare LED lampen.

De standaard CREE lampen lijken me hier nogal heftig voor. Daarnaast zit ik, wat betreft de afstanden, met een probleem om alles serieel aan te sluiten. Hiervoor zoek ik een andere oplossing.

De output is 12 volt en er komt een accu in.
 
Hoi,

Ik rij al enige tijd rond met de Cree LEDS van de handleiding hier. Ik ben echter bezig met het opknappen van een ander voertuig waar ik ook LED's op wil gaan bouwen. De verstralers komen er op maar ik wil eigenlijk ook normale LED verlichting opbouwen. Deze mogen echter niet als vervelend worden ervaren voor de overige weggebruikers aangezien ik dit als normale verlichting wil gaan gebruiken. Het gaat hier om een bakbrommer welke flink aan het formaat is.

Wat ik graag wil:

3 rode leds achterkant (links, midden, rechts) waarmee ik goed word gezien.

4 witte leds voorkant, twee om goed gezien mee te worden, twee om mee te zien maar veel minder heftig als de verstralers. Iets wat acceptabel is.

Aangezien heel het voertuig zelfbouw is wil ik dit ook graag met zelfbouw uitrusten. Eventueel een andere mogelijkheid zou zijn om twee normale lampen aan de voorkant te plaatsen en daarnaast twee goed zichtbare LED lampen.

De standaard CREE lampen lijken me hier nogal heftig voor. Daarnaast zit ik, wat betreft de afstanden, met een probleem om alles serieel aan te sluiten. Hiervoor zoek ik een andere oplossing.

De output is 12 volt en er komt een accu in.

3 rode LED's. Lijkt me geen probleem. Ik heb zelf de Seoul P4 er voor gebruikt.

WIl je de boel wat minder fel dan stuur je ze toch met een lagere stroom aan? Of je kiest LED's die minder fel zijn.

Serieel aansluiten een probleem ivm de afstanden? Dat begrijp ik niet zo.
 
Hoi,

Ik rij al enige tijd rond met de Cree LEDS van de handleiding hier. Ik ben echter bezig met het opknappen van een ander voertuig waar ik ook LED's op wil gaan bouwen. De verstralers komen er op maar ik wil eigenlijk ook normale LED verlichting opbouwen. Deze mogen echter niet als vervelend worden ervaren voor de overige weggebruikers aangezien ik dit als normale verlichting wil gaan gebruiken. Het gaat hier om een bakbrommer welke flink aan het formaat is.

Wat ik graag wil:

3 rode leds achterkant (links, midden, rechts) waarmee ik goed word gezien.

4 witte leds voorkant, twee om goed gezien mee te worden, twee om mee te zien maar veel minder heftig als de verstralers. Iets wat acceptabel is.

Aangezien heel het voertuig zelfbouw is wil ik dit ook graag met zelfbouw uitrusten. Eventueel een andere mogelijkheid zou zijn om twee normale lampen aan de voorkant te plaatsen en daarnaast twee goed zichtbare LED lampen.

De standaard CREE lampen lijken me hier nogal heftig voor. Daarnaast zit ik, wat betreft de afstanden, met een probleem om alles serieel aan te sluiten. Hiervoor zoek ik een andere oplossing.

De output is 12 volt en er komt een accu in.

Is het de bedoeling dat het allemaal legaal om mee op straat te rijden word ?

Gaat op deze manier niet werken.
Eerst legale verlichting erop zetten. Dan als aanvulling wat knutselen, dat is niet zomaar een probleem.

Brombakfietsen zijn wel apparaten die door de politie nog wel in de gaten gehouden worden, als je alleen die led lampen monteert kun je rekenen op boetes.
 
Is het volgens kenteken een bromfiets of driewielig motorrijtuig ?

3wielig motorrijtuig:

§ 10. Lichten, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen
Artikel 5.5.51
Eisen Wijze van Keuren
1. Driewielige motorrijtuigen moeten zijn voorzien van: Lid 1 en 2 visuele controle.
a. twee grote lichten;
b. twee dimlichten;
c. twee stadslichten;
d. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee aan de achterzijde van het voertuig, dan wel één richtingaanwijzer aan elke zijkant indien het voertuig vóór 1 juli 1967 in gebruik is genomen; het licht van de richtingaanwijzers van driewielige motorrijtuigen die na 30 juni 1967 in gebruik zijn genomen moet knipperen;
e. waarschuwingsknipperlichten indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen;
f. twee achterlichten;
g. twee remlichten indien het voertuig na 30 juni 1967 in gebruik is genomen, dan wel één of twee remlichten indien het voertuig vóór 1 juli 1967 in gebruik is genomen;
h. een achterkentekenplaatverlichting;
i. twee rode retroreflectoren aan de achterzijde van het voertuig.
2. De in het eerste lid, onderdelen d en g, vermelde lichten zijn niet verplicht voor driewielige motorrijtuigen met een ledige massa van niet meer dan 400 kg, in gebruik genomen voor 27 november 1975, waarbij de bestuurder een zodanige plaats inneemt dat de door hem met de arm gegeven seinen zowel goed zichtbaar zijn voor het tegemoetkomend verkeer als voor het achteropkomend verkeer.
3. Driewielige motorrijtuigen met een breedte van niet meer dan 1,30 m mogen in afwijking van het bepaalde in het eerste lid, onderdelen a, b, c, f, g en i, zijn voorzien van: Visuele controle. In geval van twijfel wordt gemeten.
a. één groot licht;
b. één dimlicht;
c. één stadslicht
d. één achterlicht;
e. één remlicht;
f. één rode retroreflector.
Artikel 5.5.51a
artikel 29, eerste lid, van het RVV 1990 artikel 30b van het RVV 1990
Eisen Wijze van Keuren
1. Driewielige motorrijtuigen in gebruik bij de in bedoelde diensten, die de daar bedoelde signalen mogen voeren, moeten zijn voorzien van retroreflecterende striping, letters, cijfers of tekens die het motorrijtuig herkenbaar maken als zijnde in gebruik bij die diensten. Deze voertuigen moeten zijn voorzien van geel zwaai-, flits- of knipperlicht. Leden 1 en 2: visuele controle.
2. Het eerste lid geldt niet voor driewielige motorrijtuigen gedurende hun inzet voor onopvallende politietaken en driewielige motorrijtuigen in gebruik bij de in bedoelde diensten.
Artikel 5.5.53
Eisen Wijze van Keuren
1. De grote lichten, dimlichten en stadslichten mogen niet anders dan wit of geel stralen. Leden 1 tot en met 5: visuele controle, waarbij de desbetreffende lichten worden ingeschakeld.
2. De richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten mogen naar voren niet anders dan ambergeel of wit en naar achteren niet anders dan ambergeel of rood stralen.
3. De achterlichten mogen niet anders dan rood stralen.
4. De remlichten mogen niet anders dan rood of ambergeel stralen.
5. De achterkentekenplaatverlichting mag niet anders dan wit stralen en mag niet naar achteren stralen.
Artikel 5.5.55
artikel 5.5.51 bijlage VIII, hoofdstuk 1, titel 2, afdelingen 1, 2 en 3 bijlage VIII, artikel 128 artikel 5.5.51 artikel 5.5.51
Eisen Wijze van Keuren
1. De in bedoelde lichten moeten goed werken. Indien een licht wordt gevormd door meerdere lichtbronnen mag door de defecte lichtbronnen het oorspronkelijke lichtoppervlak met niet meer dan 25% afnemen. Visuele controle, waarbij de desbetreffende lichten worden ingeschakeld. De schakelaar moet automatisch in de ingeschakelde stand blijven staan.
2. De lichtarmaturen en de onderdelen daarvan moeten deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd. Indien sprake is van corrosie is het bepaalde in , van toepassing. Lid 2 en 3: visuele controle.
3. De glazen van de lichtarmaturen mogen niet zodanig zijn beschadigd, gerepareerd of bewerkt dat de lichtopbrengst en het lichtbeeld dan wel de functie nadelig worden beïnvloed. Hierbij is het bepaalde in , van toepassing.
4. Lichten met dezelfde functie moeten nagenoeg van gelijke grootte, gelijke kleur en gelijke sterkte zijn. Lichten en retroreflecterende voorzieningen met dezelfde functie moeten nagenoeg symmetrisch links en rechts van het midden van het voertuig zijn bevestigd. Visuele controle, waarbij de desbetreffende lichten worden ingeschakeld.
5. De in vermelde lichten en retroreflectoren voor zover het lichtdoorlatend gedeelte betreft, mogen ten hoogste 25% zijn afgeschermd. Visuele controle. Tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport wordt een zonder gereedschap afneembare lastdrager buiten beschouwing gelaten.
6. De in bedoelde retroreflectoren mogen geen gebreken vertonen die de retroreflectie beïnvloeden. Visuele controle.
7. Indien een driewielig motorrijtuig is uitgerust met een inrichting waarmee de dimlichtafstelling vanaf de bestuurderszitplaats aan de beladingstoestand kan worden aangepast moet deze inrichting goed werken. Visuele controle, waarbij de inrichting met de hand wordt bediend.
Artikel 5.5.56
bijlage VIII, artikelen 113 en 114 bijlage VIII, artikelen 113 en 114
Eisen Wijze van Keuren
1. Het dimlicht van driewielige motorrijtuigen moet goed zijn afgesteld. Hierbij is het bepaalde in , van toepassing. –
2. Driewielige motorrijtuigen die zijn voorzien van een kenteken bevattende de lettergroep CD of CDJ of de lettergroep BN of GN en twee groepen van twee cijfers dan wel een vermelding inzake afwijkende koplampen onder bijzonderheden in het kentekenregister, mogen zijn voorzien van dimlichten met een afwijkend lichtbeeld. Hierbij is het bepaalde in , van toepassing. –
Artikel 5.5.57
artikel 5.5.51 dat artikel artikel 5.5.53
Eisen Wijze van Keuren
1. Driewielige motorrijtuigen mogen zijn voorzien van: – Onderdelen a tot en met d: visuele controle.
a. één of twee mistvoorlichten; – Onderdeel e: visuele controle, in geval van twijfel wordt gemeten.
b. één of twee mistachterlichten; – Onderdelen f tot en met m: visuele controle.
c. twee extra stadslichten;
d. twee extra achterlichten;
e. parkeerlichten;
f. één of twee achteruitrijlichten;
g. extra zijrichtingaanwijzers aan beide zijkanten van het voertuig;
h. twee extra richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten aan de voor- en achterzijde van het voertuig;
i. waarschuwingsknipperlichten aan het meest naar achteren gelegen gedeelte van de zich aan de zij- of achterkant van het voertuig bevindende laad- en losklep in horizontale stand;
j. ambergele retroreflectoren aan de voorste zijkanten van het voertuig, ambergele of rode retroreflectoren aan de achterste zijkanten van het voertuig;
k. witte retroreflectoren aan de voorzijde van het voertuig;
l. werklichten;
m. verlichte transparanten.
2. Lichten die ingevolge verplicht zijn gesteld voor voertuigen die na een in genoemd tijdstip in gebruik zijn genomen, mogen zijn aangebracht op voertuigen die voor of op dat tijdstip in gebruik zijn genomen, mits wordt voldaan aan de in met betrekking tot die lichten gestelde eisen. Leden 2 tot en met 4: visuele controle.
3. Driewielige motorrijtuigen mogen zijn voorzien van extra rode retroreflectoren aan de achterzijde van het voertuig.
4. Verlichte transparanten: a. moeten afzonderlijk zijn geschakeld; b. mogen niet breder zijn dan het voertuig waarop de verlichting is gemonteerd, en c. mogen niet langer zijn dan het voertuig waarop de verlichting is gemonteerd.
Artikel 5.5.57a
artikel 29, eerste lid, van het RVV 1990 artikel 30, eerste lid, van het RVV 1990
Eisen Wijze van Keuren
1. Driewielige motorrijtuigen in gebruik bij de in bedoelde diensten, die de daar genoemde signalen mogen voeren, mogen zijn voorzien van blauwe en groene zwaai-, flits- of knipperlichten. Leden 1 en 2: visuele controle. Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.
2. Driewielige motorrijtuigen in gebruik voor werkzaamheden die zijn vastgesteld krachtens , mogen zijn voorzien van gele zwaai-, flits- of knipperlichten.
Artikel 5.5.59
Eisen Wijze van Keuren
1. De mistvoorlichten en de achteruitrijlichten mogen niet anders dan wit of geel stralen. Leden 1 tot en met 4: visuele controle, waarbij de desbetreffende lichten worden ingeschakeld.
2. De mistachterlichten van het voertuig mogen niet anders dan rood stralen.
3. De parkeerlichten mogen naar voren niet anders dan wit en naar achteren niet anders dan rood stralen.
4. De zijrichtingaanwijzers mogen naar voren niet anders dan ambergeel of wit en naar achteren niet anders dan ambergeel of rood stralen.
Artikel 5.5.59a
artikel 5.5.57 bijlage VIII, hoofdstuk 1, titel 2, afdelingen 1, 2 en 3 bijlage VIII, artikel 128
Eisen Wijze van Keuren
Artikel 5.5.59a
1. De in bedoelde lichtarmaturen en de onderdelen daarvan moeten deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd. Indien er sprake is van corrosie is het bepaalde in , van toepassing. Lid 1 en 2: visuele controle.
2. De glazen van de lichtarmaturen mogen niet zodanig zijn beschadigd, gerepareerd of bewerkt dat de lichtopbrengst en het lichtbeeld dan wel de functie nadelig worden beïnvloed. Hierbij is het bepaalde in , van toepassing.
3. Lichten met dezelfde functie moeten nagenoeg van gelijke grootte, gelijke kleur en gelijke sterkte zijn. Lichten en retroreflecterende voorzieningen met dezelfde functie moeten nagenoeg symmetrisch links en rechts van het midden van het voertuig zijn bevestigd. Visuele controle, waarbij de desbetreffende lichten worden ingeschakeld.
Artikel 5.5.61
artikelen 5.5.51, eerste en tweede lid 5.5.57
Eisen Wijze van Keuren
1. Bij driewielige motorrijtuigen in gebruik genomen na 31 december 1967 en breder dan 1,30 m moeten de lichten, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen, bedoeld in de , en , zijn aangebracht op een afstand van niet meer dan 0,50 m vanaf het punt van de grootste breedte van het voertuig. Voor richtingaanwijzers geldt de eerste volzin slechts voor zover het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1997. Visuele controle. In geval van twijfel wordt gemeten.
2. Het bepaalde in het eerste lid geldt niet voor de grote lichten, achterlichten, achteruitrijlichten, remlichten, de achterkentekenplaatverlichting, mistachterlichten, en werklichten. –
Artikel 5.5.62
Eisen Wijze van Keuren
Het ingeschakeld zijn van het mistachterlicht of de mistachterlichten moet door middel van een controlelampje aan de bestuurder kenbaar worden gemaakt. Visuele controle, waarbij de desbetreffende lichten worden ingeschakeld.
Artikel 5.5.64
artikel 29, eerste lid artikel 30b van het RVV 1990
Eisen Wijze van Keuren
1. Driewielige motorrijtuigen mogen, met uitzondering van grote lichten, niet zijn voorzien van verblindende lichten. Visuele controle. Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.
2. Driewielige motorrijtuigen mogen, met uitzondering van de richtingaanwijzers en de waarschuwingsknipperlichten, niet zijn voorzien van knipperende lichten. Visuele controle.
3. Het tweede lid is niet van toepassing op driewielige motorrijtuigen in gebruik bij de in , en bedoelde diensten.
Artikel 5.5.65
artikelen 5.5.51 5.5.51a 5.5.57 5.5.57a artikelen 29, eerste lid, van het RVV 1990
Eisen Wijze van Keuren
1. Driewielige motorrijtuigen mogen niet zijn voorzien van: a. meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de , , en is voorgeschreven of toegestaan, en b. in het voertuig aanwezige lichten of objecten die licht uitstralen naar de buitenzijde van het voertuig. Visuele controle. Indien lichtarmaturen aanwezig zijn voor lichten die niet zijn voorgeschreven dan wel toegestaan, mogen de lichten hiervan niet werken.
2. Driewielige motorrijtuigen niet in gebruik bij de in de bedoelde diensten, mogen niet zijn voorzien van lichtarmaturen voor blauwe zwaai-, flits- of knipperlichten of voorzieningen die de indruk wekken dat het voertuig is voorzien van een dergelijke lichtarmatuur. Visuele controle. Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.





Bromfiets

§ 10. Lichten, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen
Artikel 5.6.51
Eisen Wijze van keuren
1. Bromfietsen op twee wielen moeten zijn voorzien van: Leden 1 tot en met 3: visuele controle.
a. één dimlicht;
b. één achterlicht;
c. één rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig;
d. één remlicht indien de bromfiets een vermogen van meer dan 0,5 kW en een maximumsnelheid van meer dan 25 km/h heeft en in gebruik is genomen na 31 december 2006;
e. één ambergele retroreflector aan de zijkant van het voertuig indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 2006;
f. vier ambergele retroreflectoren aan de trappers voor zover de bromfiets is voorzien van niet-intrekbare trappers en in gebruik is genomen na 31 december 2006.
2. Bromfietsen op drie wielen moeten zijn voorzien van:
a. één dimlicht indien de breedte van het voertuig 1,30 m of minder bedraagt en twee dimlichten indien de breedte van het voertuig meer dan 1,30 m bedraagt;
b. één stadslicht indien de breedte van het voertuig 1,30 m of minder bedraagt en het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 2006, en twee stadslichten indien de breedte van het voertuig meer dan 1,30 m bedraagt en het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 2006;
c. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee richtingaanwijzers aan de achterzijde indien het voertuig is voorzien van een gesloten carrosserie;
d. één achterlicht indien de breedte van het voertuig 1,30 m of minder bedraagt en twee achterlichten indien de breedte van het voertuig meer dan 1,30 m bedraagt;
e. één of twee remlichten indien de breedte van het voertuig 1,30 m of minder bedraagt en het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 2006, en twee remlichten indien de breedte van het voertuig meer dan 1,30 m bedraagt en het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 2006;
f. één of twee rode achterretroreflectoren indien de breedte van het voertuig 1,00 m of minder bedraagt en twee rode achterretroreflectoren indien de breedte van het voertuig meer dan 1,00 m bedraagt;
g. vier ambergele retroreflectoren aan de trappers voor zover de bromfiets is voorzien van niet-intrekbare trappers en in gebruik is genomen na 31 december 2006.
3. Bromfietsen op vier wielen moeten zijn voorzien van:
a. één dimlicht indien de breedte van het voertuig 1,30 m of minder bedraagt en twee dimlichten indien de breedte van het voertuig meer dan 1,30 m bedraagt;
b. één stadslicht indien de breedte van het voertuig 1,30 m of minder bedraagt en twee stadslichten indien de breedte van het voertuig meer dan 1,30 m bedraagt;
c. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee richtingaanwijzers aan de achterzijde indien het voertuig is voorzien van een gesloten carrosserie;
d. één achterlicht indien de breedte van het voertuig 1,30 m of minder bedraagt en twee achterlichten indien de breedte van het voertuig meer dan 1,30 m bedraagt;
e. één of twee remlichten indien de breedte van het voertuig 1,30 m of minder bedraagt en twee remlichten indien de breedte van het voertuig meer dan 1,30 m bedraagt;
f. één of twee rode achterretroreflectoren indien de breedte van het voertuig 1,00 m of minder bedraagt en twee rode achterretroreflectoren indien de breedte van het voertuig meer dan 1,00 m bedraagt.
Artikel 5.6.52
Eisen Wijze van keuren
Zijspanwagens, verbonden aan een bromfiets, moeten zijn voorzien van een rode retroreflector, aangebracht aan de achterzijde van het voertuig op ten minste 0,25 m en ten hoogste 0,90 m boven het wegdek. Visuele controle. In geval van twijfel wordt gemeten.
Artikel 5.6.53
Eisen Wijze van keuren
1. De dimlichten en stadslichten mogen niet anders dan wit of geel stralen. Leden 1 tot en met 3: visuele controle, waarbij de desbetreffende lichten worden ingeschakeld.
2. De richtingaanwijzers mogen naar voren niet anders dan ambergeel of wit en naar achteren niet anders dan ambergeel of rood stralen.
3. De achterlichten mogen niet anders dan rood stralen.
4. De remlichten mogen niet anders dan rood stralen. Visuele controle, waarbij het rempedaal wordt ingetrapt dan wel de remhendel wordt bediend.
Artikel 5.6.55
artikelen 5.6.51 5.6.52 artikelen 5.6.51 5.6.52 5.6.51 5.6.52
Eisen Wijze van keuren
1. De in de en bedoelde lichten moeten goed werken. Indien een licht wordt gevormd door meerdere lichtbronnen mag door defecte lichtbronnen het verlichte oppervlak met niet meer dan 25% afnemen. Visuele controle, waarbij de desbetreffende lichten worden ingeschakeld. De schakelaar moet automatisch in de ingeschakelde stand blijven staan.
2. De lichtarmaturen en de onderdelen daarvan moeten deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd. Lid 2 en 3: visuele controle.
3. De glazen van de lichtarmaturen mogen niet zodanig zijn beschadigd, gerepareerd of bewerkt, dat de lichtopbrengst en het lichtbeeld dan wel de functie nadelig worden beïnvloed.
4. Lichten met dezelfde functie moeten nagenoeg van gelijke grootte, gelijke kleur en gelijke sterkte zijn. Lichten en retroreflecterende voorzieningen met dezelfde functie moeten nagenoeg symmetrisch links en rechts van het midden van het voertuig zijn bevestigd. Visuele controle, waarbij de desbetreffende lichten worden ingeschakeld.
5. De in de en bedoelde lichten en retroreflectoren, voorzover het het lichtdoorlatend gedeelte betreft, mogen ten hoogste 25% zijn afgeschermd. Leden 5 tot en met 7: visuele controle.
6. De in de artikelen en bedoelde retroreflectoren mogen geen gebreken vertonen die de retroreflectie beïnvloeden.
7. Remlichten van bromfietsen in gebruik genomen na 31 december 2006 moeten werken bij bediening van zowel de achterwielrem als de voorwielrem.
Artikel 5.6.57
Eisen Wijze van keuren
1. Bromfietsen op twee wielen mogen zijn voorzien van: Visuele controle.
a. één of twee grote lichten;
b. één extra dimlicht;
c. één of twee stadslichten;
d. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde twee richtingaanwijzers aan de achterzijde en waarschuwingsknipperlichten;
e. één extra achterlicht indien de breedte van het voertuig niet meer bedraagt dan 1.30m;
f. één of twee remlichten;
g. ambergele retroreflectoren aan de voorste zijkanten van het voertuig, ambergele of rode retroreflectoren aan de achterste zijkanten van het voertuig;
h. achterkentekenplaatverlichting;
i. één naar voren gerichte witte retroreflector.
2. Bromfietsen op drie of vier wielen mogen zijn voorzien van: – Onderdeel a: visuele controle. In geval van twijfel wordt gemeten.
a. één of twee grote lichten indien de breedte van het voertuig 1,30 m of minder bedraagt en twee grote lichten indien de breedte van het voertuig meer dan 1,30 m bedraagt; – Onderdelen b tot en met i: visuele controle.
b. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde twee richtingaanwijzers aan de achterzijde en waarschuwingsknipperlichten indien het voertuig niet is voorzien van een gesloten carrosserie;
c. achterkentekenplaatverlichting;
d. ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig;
e. naar voren gerichte witte retroreflectoren;
f. één of twee mistvoorlichten;
g. één of twee mistachterlichten;
h. één of twee achteruitrijlichten;
i. één derde remlicht.
3. Bromfietsen mogen zijn voorzien van extra witte retroreflecterende voorzieningen aan de voorzijde, extra rode aan de achterzijde en extra ambergele aan de zijkanten van het voertuig. Visuele controle.
Artikel 5.6.57a
artikel 29, eerste lid, van het RVV 1990
Eisen Wijze van Keuren
Bromfietsen in gebruik bij de in bedoelde diensten, die de daar genoemde signalen mogen voeren, mogen zijn voorzien van retroreflecterende striping, letters, cijfers of tekens die de bromfiets herkenbaar maken als zijnde in gebruik bij die diensten. Visuele controle.
Artikel 5.6.58
Eisen Wijze van keuren
1. Zijspanwagens, verbonden aan een bromfiets, mogen zijn voorzien van: – Onderdelen a en e: visuele controle. In geval van twijfel wordt gemeten.
a. één stadslicht aan de uiterste buitenzijde van het voertuig op ten minste 0,35 m en ten hoogste 1,20 m boven het wegdek; – Onderdelen b, c, d en f: visuele controle.
b. één achterlicht;
c. richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten;
d. één remlicht;
e. een naar voren gerichte witte retroreflector aan de voorzijde van het voertuig, aangebracht aan de uiterste buitenzijde op ten minste 0,45 m en ten hoogste 1,20 m boven het wegdek;
f. ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig.
2. Zijspanwagens mogen zijn voorzien van extra witte retroreflecterende voorzieningen aan de voorzijde, extra rode aan de achterzijde en extra ambergele aan de zijkanten van het voertuig. Visuele controle.
Artikel 5.6.59
Eisen Wijze van keuren
1. Het grote licht, het mistvoorlicht, het achteruitrijlicht en het stadslicht mogen niet anders dan wit of geel stralen. Leden 1 tot en met 4: visuele controle, waarbij de desbetreffende lichten worden ingeschakeld.
2. Het achterlicht, het mistachterlicht, het derde remlicht en het remlicht mogen niet anders dan rood stralen.
3. Richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten mogen niet anders dan ambergeel stralen.
4. De achterkentekenplaatverlichting mag niet anders dan wit stralen en mag niet naar achteren stralen.
Artikel 5.6.59a
artikel 5.6.57
Eisen Wijze van keuren
1. De in bedoelde lichtarmaturen en de onderdelen daarvan moeten deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd. Lid 1 en 2: visuele controle.
2. De glazen van de lichtarmaturen mogen niet zodanig zijn beschadigd, gerepareerd of bewerkt dat de lichtopbrengst en het lichtbeeld dan wel de functie nadelig worden beïnvloed.
3. Lichten met dezelfde functie moeten nagenoeg van gelijke grootte, gelijke kleur en gelijke sterkte zijn. Lichten en retroreflecterende voorzieningen met dezelfde functie moeten nagenoeg symmetrisch links en rechts van het midden van het voertuig zijn bevestigd. Visuele controle, waarbij de desbetreffende lichten worden ingeschakeld.
Artikel 5.6.64
Eisen Wijze van keuren
1. Bromfietsen mogen, met uitzondering van groot licht, niet zijn voorzien van verblindende lichten. Lid 1 en 2: visuele controle.
2. Bromfietsen mogen, met uitzondering van de richtingaanwijzers en de waarschuwingsknipperlichten, niet zijn voorzien van knipperende lichten.
Artikel 5.6.65
artikelen 5.6.51 5.6.52 5.6.57 5.6.57a 5.6.58
Eisen Wijze van keuren
1. Bromfietsen mogen niet zijn voorzien van meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de , , , en is voorgeschreven of toegestaan. In of op het voertuig aanwezige lichten of objecten die licht uitstralen doen dit niet naar de buitenzijde van het voertuig. Visuele controle. Indien lichtarmaturen aanwezig zijn die niet zijn voorgeschreven dan wel toegestaan, mogen de lichten hiervan niet werken.
2. Bromfietsen mogen niet zijn voorzien van lichtarmaturen voor blauwe zwaai-, flits- of knipperlichten. Visuele controle.
 
Als je gewoon zorgt dat niemand er last van heeft, en het dus niet verblindend is, dan zal het wel goed komen. De gemiddelde bromsnor heeft wel iets beters te doen dan 3 pagina's wettekst door te lopen om te kijken of het wel allemaal aan de regeltjes voldoet om een bakfiets te bekeuren.
 
Ik denk dat dat alleen geldt als je het monteert NAAST goedgekeurde verlichting. Je trekt toch de aandacht op zo'n herriebak, dus je zal bovengemiddeld vaak gecontroleerd worden. Als je dan kan aangeven dat je extra hebt gemonteerd, zullen ze je in het uiterste geval wellicht vragen of je het er weer af wil slopen.
 
Is het de bedoeling dat het allemaal legaal om mee op straat te rijden word ?

Gaat op deze manier niet werken.
Eerst legale verlichting erop zetten. Dan als aanvulling wat knutselen, dat is niet zomaar een probleem.

Brombakfietsen zijn wel apparaten die door de politie nog wel in de gaten gehouden worden, als je alleen die led lampen monteert kun je rekenen op boetes.
Waarom zou je kunnen rekenen op boetes Bak?

In de wettekst zie ik alleen staan dat het aan bepaalde kleuren moet voldoen. Dat is met LED's ook prima voor elkaar te krijgen.
Ik zie geen vereisten staan mbt het soort licht en het soort fitting.
 
Als je gewoon zorgt dat niemand er last van heeft, en het dus niet verblindend is, dan zal het wel goed komen. De gemiddelde bromsnor heeft wel iets beters te doen dan 3 pagina's wettekst door te lopen om te kijken of het wel allemaal aan de regeltjes voldoet om een bakfiets te bekeuren.

De bromsnor die een brombakfiets interessant genoeg vind om een brombakfiets langs de kant te zetten die kent de belangrijkste beginselen van die artikelen uit z'n hoofd.




Waarom zou je kunnen rekenen op boetes Bak?

In de wettekst zie ik alleen staan dat het aan bepaalde kleuren moet voldoen. Dat is met LED's ook prima voor elkaar te krijgen.
Ik zie geen vereisten staan mbt het soort licht en het soort fitting.


Een deel van de brombakfietsen worden bereden door lieden die vaak weinig uit hebben staan met jezelf sociaal aanvaardbaar te gedragen :X Lui die vaak weinig op hebben met regels waar ze zich aan dienen te houden.
Geen vooroordeel ;) maar iets wat die groep dienders gewoon in de praktijk tegen komen dus gebaseerd op ervaringen.

Een brombakfiets heeft gewoon meer kans langs de kant gezet te worden als een gewone bromfiets.

Ook omdat ie nogal opvalt en daardoor ook iets meer risico met zich meebrengt in het verkeer.

Er staat ook dat eea 'deugdelijk' moet zijn.
En er zijn nog meer wetten. In deze en gene wet staat ook nog dat eea van E-keur voorzien zal moeten zijn ;)
 
Het probleem is juist dat de agenten het vaak niet weten.

Je mag met een bakbrommer (3 wielig voertuig) zonder helm over N wegen rijden.

Denk dat ik kijk voor kleine losse auto lampen of iets dergelijks.
 
Het probleem is juist dat de agenten het vaak niet weten.

Je mag met een bakbrommer (3 wielig voertuig) zonder helm over N wegen rijden.

Denk dat ik kijk voor kleine losse auto lampen of iets dergelijks.
Heb je hier een bron voor? Op een driewielig motorvoertuig moet je een helm dragen, tenzij er een gordel is (quad bijv). Het hangt allemaal af van het voertuigtype.
 
De bromsnor die een brombakfiets interessant genoeg vind om een brombakfiets langs de kant te zetten die kent de belangrijkste beginselen van die artikelen uit z'n hoofd.Een deel van de brombakfietsen worden bereden door lieden die vaak weinig uit hebben staan met jezelf sociaal aanvaardbaar te gedragen :X Lui die vaak weinig op hebben met regels waar ze zich aan dienen te houden.
Geen vooroordeel ;) maar iets wat die groep dienders gewoon in de praktijk tegen komen dus gebaseerd op ervaringen.

Een brombakfiets heeft gewoon meer kans langs de kant gezet te worden als een gewone bromfiets.

Ook omdat ie nogal opvalt en daardoor ook iets meer risico met zich meebrengt in het verkeer.

Er staat ook dat eea 'deugdelijk' moet zijn.
En er zijn nog meer wetten. In deze en gene wet staat ook nog dat eea van E-keur voorzien zal moeten zijn ;)
Ahja, klein detail dat ik even vergat O-)

Dat het een groep is die extra aandacht vraagt en netjes antwoord op de gestelde vraag krijgt verbaast me overigens inderdaad weinig.
 
Hallo,
Ik ben best wel handig en wil graag iets van een running daylight in elkaar knutselen zoals in dit zeeeeer lange topic beschreven.

Echter... mijn kennis van de te gebruiken elektronische componenten en mogelijkheden is te beperkt om anno Sept 2015 een juiste keuze te maken.
De boodschappenlijstjes in dit topic zijn inmiddels redelijk gedateerd en de ontwikkelingen in deze technologie gaan zeer snel.

Is er iemand onder jullie die een advies voor een geactualiseerd boodschappen lijstje kan geven?
(te denken aan: leverancier, type LED, type lens, voeding)

Alvast hartelijk dank,

Jeroen
 
Laatst bewerkt:
Dit is nog steeds de beste europesche leverancier: LED-TECH.DE Online Shop

Er zijn er inmiddels al betere LED's dan de Cree XP-G:

XP-G2
XP-L
XM-L
XHP50

Maar de eerste genoemde geeft in combinatie met de juiste lens nog steeds de kleinste stralingshoek. (Het minst verblindend)

Een ander nieuw ding is dat veel van de LED's verkrijgbaar zijn met koperen print. Die kan je dus rechtstreeks aan het koper solderen. (Gemakkelijker en beter voor de warmte afvoer)

Ik zou zeggen, maak een bestellijstje en plaats 'em hier voor commentaar!
 
Terug
Bovenaan Onderaan