Inrijden na ontgrenzing van 25 kw motor

CCLuuk

MF'er
14 mrt 2012
152
0
Sint Michielsgestel
Vandaag heb ik mijn begrenzing uit mijn motor gehaald. Het betreft hier een Kawasaki ZX6R uit 1995. Hij was begrenst met enkel alleen metalen ringen in het inlaatkanaal. Vandaag kreeg mijn vader te horen dat je dan eerst de motor weer moet inrijden, klopt dit?

M'n motor heb ik nu 2 jaar in bezit en vanaf de koop is die al begrenst geweest. (ik weet niet hoelang).

Ook heb ik nog een probleem met de afstelling. Tijdens mijn testritje heb ik hem eens goed geprobeerd en ik merk dat hij tussen de 4-7000 toeren schokkerig vooruit komt. Hij loopt daar niet lekker. Boven de 7000 toeren gaat hij weer als een raket. Weet iemand wat hier aan de hand is?
(p.s. er zitten standaard sproeiers in en alleen de uitlaatdemper is niet meer standaard)

Alvast bedankt
 
Inrijden is in deze onzin, indianenverhalen.
Kennelijk moet hij wel een keer goed afgesteld worden.
Kan je bij de BETERE motorzaak laten doen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Even naar de rollerbank brengen en hem opnieuw afstellen (andere sproeiers).

Ik zou ook eerst een nieuw luchtfilter kopen voordat ik hem zou laten afstellen. Dan weet je zeker dat de afstelling goed voor elkaar komt.

Het zou ook nog kunnen zijn dat je gasnaalden en gasbuizen versleten zijn, het loont ook de moeite om die eens te vervangen. Maar wel eerst controleren natuurlijk, anders is het weggegooid geld. :) Het ligt er ook aan hoeveel kilometer die heeft gelopen.

Edit:

Oh. Inrijden is onzin. Deze motor is al lang ingereden.
 
Laatst bewerkt:
Ja als die echt afgesteld moet worden dacht ik er ook aan om een k&n filter in te zetten. Wat is een beetje een reële prijs om af te laten stellen?
En hebben jullie namen van BETERE motorzaken in omgeving Den Bosch?

Mijn motor heeft 32.000 km gereden tot nu toe. Ergens in het verhaal over inrijden snap ik wel dat de motor 'nieuwe' gasdrukken te verduren krijgt. Maar het slijten van de metalen in elkaar heeft hier niet veel mee te maken denk ik zo. Door de begrenzing die ik heb gehad, heeft de motor wel altijd tot maximale toeren kunnen draaien. En in zijn 25 kw tijd heeft die die ook meerdere keren aangetikt.

Verder zag/merkte ik vandaag dat ik een vlak deel op mijn voorband heb. Hij heeft de winter op dit vlak gestaan. Vorige jaar heb ik deze band er nieuw op laten leggen. Dit mag toch niet kunnen, dat de band na een 4 maanden stil staan een heel vlak deel heeft?
 
Banden kunnen dit krijgen als je ze lang stil laat staan.
bedenk wel ff dat een motor band een mini oppervlakte heeft om op te rusten tegenover een auto band.

ik weet het ook niet zeker maar misschien helpt het om de band op 4bar te zetten en dan een nachtje laten rusten?

weet er zelf niet het fijne van maar ik heb wel gehoord dat in een noodstop de band 9/10 op die vlakke kant zal remmen en slijten.
 
Mwoa, volgens mij gaat dat vlakke kantje er wel weer uit wanneer de band een paar keer warm is geworden en weer is afgekoeld. Ik weet het niet echt, maar ik maak me er nooit zorgen over.

En als de band op 1% van zijn oppervlak 9/10 remt, remt 'ie nog 10/10 op de overige 99% van het oppervlak, toch? Dus is de remkracht nog ((10/10)*99)+(9/10)*1) = 99,9%. :)

Het is niet een vlak kantje waar het rubber echt weg is gesleten, het rubber is gewoon wat ingedrukt. Er zit nog evenveel rubber als voorheen. Bij een vlak kantje van het slippen bij het remmen is er echt rubber weg.
 
Over inrijden... De motor is uit '95. Heb jij echt 19 jaar met 25kW gereden???

Daar geloof ik helemaal niks van. :) Net zoals ik niet zo veel geloof hecht aan die 32.000km. Dat kan best eens wat meer zijn dan je denkt...

Als 'ie niet helemaal lekker loopt in een bepaald toerengebied, denk ik dat de gasnaalden en gasbuizen wel aan een inspectie toe zijn. Als die er goed uit zien, dan kun je wat meer geloof gaan hechten aan die 32.000km.

Overigens denk ik dat de motor ook wel eens toe is aan het stellen van de kleppen. Met die hoogtoerige 600'jes is het interval doorgaans wat kleiner. Maar meneer Kawa heeft daar vast iets over geschreven in het werkplaatshandboek, dus dat kun je het beste even opzoeken.

Disclaimer: ik ben maar een amateurmonteur, ik heb niet zo veel praktijkervaring als de meeste anderen hier. ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik weet de geschiedenis niet precies van de motor. 2 jaar geleden bij ongeveer 27.000 km was die begrensd op 25 kw en ik heb netjes 2 jaar begrensd rond gereden.

Op korte termijn ga ik bij iemand langs die de motor eens goed gaat nakijken (incl. kleppen stellen). Ik zal hem dan ook vragen om naar de gasnaalden en gasbuizen te kijken.

Bedankt voor de feedback!
 
Ben ik de enige die denkt dat je eerst het probleem moet oplossen voordat je aan de afstelling gaat kloten?

Die ring zorgt er alleen voor dat het gas niet verder opengaat (CV carbs). Toen die geinstalleerd werden zijn toch ook de sproeiers niet gewijzigd? Dan zou dat andersom dus ook niet moeten. Dus als hij niet goed loopt, eerst het probleem oplossen.
Toen mijn Div van 25 kW kwam, liep hij ook niet lekker. Bleek uiteindelijk de spanningsregelaar te zijn, die een te lage spanning gaf.


Valse lucht? Rotte ontsteking? Bevriezingsverschijnselen?
 
@Wild Chocolate: Ik weet niet precies hoe die was toen die begrensd werd. Ik verwacht dat in de tijd dat die begrensd was hij ook een nieuwe demper heeft gekregen. Daarom denk ik dat die niet goed loopt. Maar je geeft wel een goede kijk op het probleem. Ik zal het eens met de monteur over hebben.

@Wally: Wat bedoel je met voldoende capaciteit?
 
@Wild Chocolate: Ik weet niet precies hoe die was toen die begrensd werd. Ik verwacht dat in de tijd dat die begrensd was hij ook een nieuwe demper heeft gekregen. Daarom denk ik dat die niet goed loopt. Maar je geeft wel een goede kijk op het probleem. Ik zal het eens met de monteur over hebben.

@Wally: Wat bedoel je met voldoende capaciteit?


Dat het luchtfilter meer lucht doorlaat dan je motor aanzuigt en je dus geen k&n of iets dergelijks hoeft te plaatsen.
 
Hij houdt voornamelijk in tussen de 4000-7000 toeren met het gas redelijk ver open.
Is opzich best wel tricky, want tijdens het rijden had ik een situatie waarin ik een bocht in ging en in de bocht vanaf 6000 toeren weer ging optrekken. Heel abrupt trok hij opeens heel hard op toe ik boven de 7000 toeren kwam. Het is een soort van gebrom en dan opeens raket.
 
Als ik het theoretisch benader, ( en nadat je hem op de dyna hebt gehad) zou het volgende opgetreden kunnen zijn...
Je naalden doen het meeste werk bij volgas...
bij 25 kw betekent dat , dat je schuiven niet helemaal omhoog staan, want je krijgt minder lucht, dus minde vacuum, dus schuiven niet helemaal omhoog...
Dat kan inhouden dat je naalden in een bepaalde positie veel in de boringen hebben gestaan, dus daar zijn uitgesleten, en nu verslikt de motor zich even ....

Dus 2 dingen doen...
1 Testrun maken, is de brandstof lucht verhouding bij 4-7000 rpm te hoog, dan nieuwe naalden
2 zuiger met naald er uit halen, en onder een goede loep/vergrootglas een inspectie doen...

dan aanpassen wat nodig is

en DOE nu eerst een run , kost je 25-50 euro, dan weet je het precies,

METEN IS WETEN
 
Laatst bewerkt:
Het is wel mogelijk dat je koppeling gaat slippen na het verwijderen van de 25kw kit. Heb dit bij meerdere motoren gezien. Had zelf een Bandit 600 uit 2004, die vanaf 0km 25kw is. Toen ik na 30.000km de 25kw kit verwijderde, slipte de koppeling bij koud blok, warm niet. Zelfs na monteren van nieuwe platen (stalen en gevoerde en veren) was dit nog niet over.
 
Vandaag heb ik mijn begrenzing uit mijn motor gehaald. Het betreft hier een Kawasaki ZX6R uit 1995. Hij was begrenst met enkel alleen metalen ringen in het inlaatkanaal. Vandaag kreeg mijn vader te horen dat je dan eerst de motor weer moet inrijden, klopt dit?

M'n motor heb ik nu 2 jaar in bezit en vanaf de koop is die al begrenst geweest. (ik weet niet hoelang).

Ook heb ik nog een probleem met de afstelling. Tijdens mijn testritje heb ik hem eens goed geprobeerd en ik merk dat hij tussen de 4-7000 toeren schokkerig vooruit komt. Hij loopt daar niet lekker. Boven de 7000 toeren gaat hij weer als een raket. Weet iemand wat hier aan de hand is?
(p.s. er zitten standaard sproeiers in en alleen de uitlaatdemper is niet meer standaard)

Alvast bedankt
Hoe weet je dat?
 
Terug
Bovenaan Onderaan