Per ongeluk in zijn 1 zonder koppeling! Schade?

Furkann

Rookie
25 feb 2014
5
0
Groningen
Hallo,

Ik ben een trotse eigenaar van een Yamaha R6 uit 2009.
Vandaag heb ik een domme fout gemaakt, waardoor ik bang ben dat ik de versnellingsbak heb beschadigd.

Vanmiddag wanneer ik mijn motor net had opgestart, wou ik mijn standaard uitklappen. Maar ik trapte per ongeluk op de versnellingspook, waardoor hij in zijn 1 knalde en uitviel. De olielampje begon ook te branden.

Wanneer ik weer een poging deed de motor te starten ging de olielampje ook meteen uit.
Hij schakelt en doet verder prima, maar is er misschien iets wat ik beter nu kan controleren?
Of denken jullie dat er vast niets aan de hand is?

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Een auto versnellingsbak heeft een totaal andere bouw dan die van een motor. Zo is het bij een motorfiets onmogelijk om "tanden te poetsen" (de tandwielen grijpen continu in elkaar).
Dus met als je het niet volgas doet, kun je bij een motor altijd schakelen zonder koppeling, en gebeurt er weinig spannends met je versnellingsbak.
 
Een auto versnellingsbak heeft een totaal andere bouw dan die van een motor. Zo is het bij een motorfiets onmogelijk om "tanden te poetsen" (de tandwielen grijpen continu in elkaar).
Dus met als je het niet volgas doet, kun je bij een motor altijd schakelen zonder koppeling, en gebeurt er weinig spannends met je versnellingsbak.

Ook bij motoren grijpen de tandwielen aan de ZIJKANT in elkaar...
Het zijn "blokjes of setjes" van tanden die wel meedraaien, maar dat betekend niet dat ze continue in elkaar grijpen, hoe komt anders een versnelling vrij en kan de volgende in elkaar grijpen?
Een van de verschillen is dat je bij auto's je versnelling direct naar elke andere kunt schakelen, en bij een motor moet je doorstappen..
En auto's hebben vaak schuine tanden om het geluid te verminderen.....daadoor moet je ze wel weer steviger uitvoeren, maar dat is bij een auto geen probleem
 
Hallo,

Ik ben een trotse eigenaar van een Yamaha R6 uit 2009.
Vandaag heb ik een domme fout gemaakt, waardoor ik bang ben dat ik de versnellingsbak heb beschadigd.

Vanmiddag wanneer ik mijn motor net had opgestart, wou ik mijn standaard uitklappen. Maar ik trapte per ongeluk op de versnellingspook, waardoor hij in zijn 1 knalde en uitviel. De olielampje begon ook te branden.

Wanneer ik weer een poging deed de motor te starten ging de olielampje ook meteen uit.
Hij schakelt en doet verder prima, maar is er misschien iets wat ik beter nu kan controleren?
Of denken jullie dat er vast niets aan de hand is?

Alvast bedankt!
Je kan beter je startpost wissen want deze motor is anders onverkoopbaar. Als je hem ooit wilt verkopen, gaan mensen zoeken wat voor problemen je hebt gehad, en dan komt deze meteen boven. Niemand wil een motor met een verramponeerde versnellingsbak.
 
Laatst bewerkt:
De reden dat een oliedrukschakelaar brand als je het contact aan zet is omdat er dan geen oliedruk is.
Een olieniveau lampje gaat branden als je niveau te laag is.
Ik vraag me af of alle Yamaha's een systeem hebben dat het lampje toch gaat branden als je het contact aan zet.

tweetakten (RGV, KR1, ...) hebben ook een olielampje, wat dus uiteraard het niveau aangeeft en geen druk .
bij mijn KR1's gaat het aan iedere keer de motor in neutraal staat, moeilijk is het dus niet om zo'n systeem te maken. en als ze dat al in '89 konden ... ;)
 
Een auto versnellingsbak heeft een totaal andere bouw dan die van een motor. Zo is het bij een motorfiets onmogelijk om "tanden te poetsen" (de tandwielen grijpen continu in elkaar).
Dus met als je het niet volgas doet, kun je bij een motor altijd schakelen zonder koppeling, en gebeurt er weinig spannends met je versnellingsbak.
Totaal andere bouw? In de basis is het hetzelfde, en ook bij een auto kun je niet die tanden poetsen. Een motorfiets heeft geen synchroringen, en i.p.v. een schakelwals heeft een auto een schakelpook die de vorken bediend. Maar verder zit er echt weinig verschil tussen.

Ok, de schuine vertanding maakt een autobak nog wat complexer, maar de werking blijft hetzelfde.
 
Laatst bewerkt:
het princiepe is hetzelfde : 2 assen met verschillende tandwielen, maar daar eindigt het dan ook. de bouw en werking zijn effektief "totaal" anders. een auto heeft een "gewone" bak, een moto een sequentiele bak -> je moet alle vesnellingen afgaan, je kan niet van 1 direkt naar 3 bv.
 
Ik zal ook nog is bevestigen dat het absoluut geen kwaad kan.
Een vriendin van me wilde is op de Magna gaan zitten.
Ik starte hem zodat ze is gas kon geven.
De kickstand stond naar beneden en hij stond in neutraal.
Ze tikte per ongeluk de versnelling naar beneden, hij sprong in zen 1 en viel onmiddelijk stil.

Geen probleem.
 
het princiepe is hetzelfde : 2 assen met verschillende tandwielen, maar daar eindigt het dan ook. de bouw en werking zijn effektief "totaal" anders. een auto heeft een "gewone" bak, een moto een sequentiele bak -> je moet alle vesnellingen afgaan, je kan niet van 1 direkt naar 3 bv.
De opmerking ging over het "tanden poetsen" en dat de tanden bij een motor continu in elkaar grijpen.
Dat is bij een autobak niet anders. En er is niks sequentieels aan de assen/tandwielen van een motorbak, alleen de bediening maakt 'm sequentieel (schakelwals)
 
Terug
Bovenaan Onderaan