GSX-R 1000 K5/6 valt uit bij intrekken koppeling

Rickz

MF veteraan
5 okt 2011
2.073
1
Oldenzaal
Nou schiet mij maar lek.. De gixxer rijdt en stuurt heerlijk, maar begin er nu wel een beetje moe van te worden. Eerst reageerde hij heel lomp op het gas, is verholpen door de TPS af te stellen, en het startop proces helemaal af te ronden. Helemaal goed.

Maar nu zit ik met een uitvallende motor. Wanneer ik aan het rijden ben is er geen probleem, maar zo gauw ik het gas dicht draai en de koppeling in trek valt hij gewoon uit. Kan hem gewoon starten door de koppeling op te laten komen, of door de start knop in te drukken.

Kan ook horen wanneer het gebeurd, het pair systeem zit nog aangesloten, dus hij roffelt uit de uitlaat wanneer ik het gas dicht draai. Wanneer hij niet roffelt en ik trek de koppeling in dan valt hij gewoon weer uit. Wel kan ik hem met een beetje gas bij gewoon draaiende houden, en ik heb ook alle vermogen nog aangezien hij er zo op het achterwiel van door gaat. Volgens mij stopt hij gewoon kompleet met de inspuiting van brandstof, en pakt hij dit ook niet op tenzij ik iets gas bij geef.

Volgens mij begon het allemaal toen ik het KN luchtfilter schoongemaakt heb en met (behoorlijk wat olie) opnieuw heb ingespoten (hier voor had hij het ook al 1 of 2 keer gedaan). Las op diverse fora's dat de sensoren hierdoor van slag kunnen raken en je rare verschijnselen krijgt. Filter dus weer uitgewassen en met een beetje olie opnieuw ingespoten. Probleem is er nog steeds.

De olie is een goede 1000km geleden ververst door Castrol power olie, en koelvloeistof zat in het reservoir iets onder minimum, deze heb ik weer bijgevuld. Maar dit kan het probleem niet veroorzaken mijn inziens.

Het maakt niet uit of de motor koud of warm is, en het kan ook maar zijn dat hij het een ritje gewoon goed doet. Heb geen idee

Koppelings sensor kan het ook niet zijn, ik knijp hem in -> motor valt uit, en kan hem gewoon weer starten.

Jiffy schakelaar lijkt mee ook sterk, aangezien ik hem met een beetje gas bij gewoon aan het lopen kan houden.

Intake Air Temperature sensor schoongemaakt en met de multimeter doorgemeten.
Intake Air Presure sensor met de multimeter doorgemeten.
Koelwater sensor met de multimeter doorgemeten.

Alle sensoren waren ruim binnen de marge's die ze mogen hebben, dit kan het dus ook niet zijn.

Accu en laadsysteem is ook gewoon in orde, motor uit = 12.5V idle = 14.4V en wanneer ik stationair iets gas geef blijft hij stabiel op 14.0V

Nu hoop ik dus dat ik deze lap tekst niet voor niets heb getypt, en er iemand is die mij een oplossing kan bieden. Zou een beetje vervelend zijn om de laatste paar dagen van het jaar niet meer te kunnen rijden.

Het gaat om een Suzuki GSX-R 1000 K5/6 met 30k op de teller
 
Laatst bewerkt:
Nou, gister was het droog, even een rondje gedaan. Had de TRE eruit gehaald, pair afgedopt en de TPS met wd40 ingespoten. Heb zon 50km zonder problemen gereden, alleen rond de 4k toeren reed hij niet erg lekker bij constant gas.

Heb toen de TRE weer gemonteerd en de TPS iets hoger afgesteld en nog een 150km gereden zonder problemen en bij 4k reed hij ook weer gewoon lekker. Blijkbaar was dus toch de TPS niet helemaal lekker. Toen ik deze eruit haalde en met de schroevendraaier draaide ging het ook niet heel erg soepel.

Ik ga nog niet juichen, wil hem eerst een paar dagen proberen voor ik het probleem helemaal voor genezen verklaar.
 
Laatst bewerkt:
Is inderdaad nog wel de zelfde TPS, ik ga ook nog niet zeggen dat het opgelost is, aangezien ik vaker een dag geen problemen heb gehad.

wel bleef hij af en toe even rond de 1000rpm hangen wanneer ik gas los liet, is dat normaal?
 
En zoals ik zei, te mooi om waar te zijn. 200km snelweg gereden, ondertussen paar kleine pauzes (5min denk ik) zonder problemen. Toen even langer pauze gehad en ergens een bakkie koffie te doen. Toen ik weg reed begon de drama weer, gedurende +-5 kilometers schakelde het blok zich weer uit bij gas dicht. Begin er best moe van te worden nu. Van het winter het een en ander maar weer lostrekken en testen.
 
Laatst bewerkt:
Het is een raadselachtig vreemd verschijnsel.

Heb je het idee dat er brandstof ophoopt als hij loopt te happeren? gaat hij knallen bijvoorbeeld? Dan weet je dat je inspuiting iig doorgaat en zou je kunnen denken aan onsteking en andersom mogelijk ook, dan kan het je inspuiting zijn als hij niet knalt.

Ik doe gewoon even een open gok/redenatie.

Aangezien er ook hier best wat mensen waren die de TPS verdenken, zou je nog even ebay in de gaten kunnen houden of je er eentje tweedehands op tegenkomt.
 
Laatst bewerkt:
Raadsrlachtig is het inderdaad! Toen ik het pair systeem nog niet afgedopt had stopte hij met knallen bij dit verschijnsel. Voor zover ik verneem stopt de inspuiting helemaal, ik ben er alleen nog niet achter wat hier de trigger van is.

Laatst stond er wel een tps op ebay, deze kostte alleen een goede 100 dollar, en dat vind ik nogal wat om zo maar te proberen.

Heb nog contact met tlrboy, waarschijnlijk ga ik daar eens langs en kijken we er samen even naar.
 
Nee, de roluitschakeling uit zetten, de gasreactie wordt er een stuk beter van. Maar heeft met dit probleem weinig van doen, ook als hij normaal afgesteld staat valt ze uit.
 
the Ghost, ben jij er toevallig al wat verder mee?

Sinds ik de TPS schoongemaakt heb doet hij het wel beter. Er is hier nu al gestrooid, dus ze blijft mooi binnen staan, zal in de winter eens kijken of ik ergens een TPS kan vinden.
 
Dag oma :W

2e hands TPS van E-bay gescoord a 30 dollar (+ 40 dollar verzenden |( ) en juist afgesteld. Eerste paar100 kilometers zitten erop en is vooralsnog niet uitgevallen. Nu de TPS iets te hoog afgesteld (niet om eigenwijs te doen, maar er zijn diverse fora die dit aanraden. Zoek maar eens op gsxr herky jerky) en rijdt weer als een beest :] *O*
 
Dag Oma :W

We zijn ondertussen een paarduizend kilometer verder, en vooralsnog niet uitgevallen. Denk dat ik nu wel redelijk veilig kan zeggen dat het probleem opgelost is 8-) :] Het was dus toch de TPS.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan