Ketting staat strak en dan weer los

ExPLoDa

MF'er
15 apr 2013
55
0
Vreemd verhaal eigenlijk. Ik heb mijn achterband vervangen en na het terug zetten van de band en het stellen van de ketting staat hij het ene moment super strak en het andere moment (te) los. Hij klappert dus als het ware. Als ik het wiel een halve slag doordraai staat hij dus weer vast.

Nou heb ik de ketting schoongemaakt, dus twijfel ik of het daaraan ligt.

Betekent dit dat de ketting op is? En dan vraag ik me meteen af wat de levensduur van een ketting ongeveer is.

De tandwielen zijn nog wel in orde (niet spits).

Of heb ik met het wiel terug zetten iets echt fout gedaan?

Ik twijfel zoals jullie zien nu dus nogal :?
 
Laatst bewerkt:
Ik had dit ook met mijn ketting, is een teken dat de ketting op is... Ik heb met mijn motor zelf ruim 20k km gereden, weet niet hoe oud de ketting was toen ik hem kocht... Maar geloof dat je iig minimaal wel 20-25k met een ketting moet doen, maar hang me er niet aan op.. Ligt ook heel erg aan je rijstijl, als jij altijd volgas wegrijdt, ja dan rekt hij sneller, en is dus ook sneller op...

Dat hij dus niet meer goed te stellen is, komt doordat hij op sommige punten meer rek heeft als op andere stukken, en is hij op het meer gerekte stuk dus te los, terwijl hij op een ander stuk netjes op spanning staat...

Denk dus dat je naar een nieuwe ketting moet gaan kijken, vervang dan ook meteen de tandwielen, kost niet heel veel extra... Ketting en tandwielen slijten op elkaar in, dus vervang je bij voorkeur ook allemaal tegelijk...

Ik was voor mijn setje tandwielen en DID ketting €140,- kwijt, om je een idee van prijs te geven.. (prijs is wel zonder montage)
 
Oorzaak kan tweeledig zijn: versleten ketting met "harde stukken" erin en/of tandwielen die ovaal zijn geworden. Als de tanden nog redelijk zijn kun je er nog een aardig stukje mee rijden, maar let er met afstellen op dat je de ketting niet te strak zet: bij controleren van de kettingspeling het achterwiel een paar keer een kwartslag draaien, en daar waar de ketting het strakst staat de voorgeschreven kettingspeling hanteren, daarna pas het spul vastzetten (en nog een keer controleren). Niet te lang wachten met het vervangen van de kettingset is aan te raden.
 
ah duidelijk verhaal. Bedankt voor de snelle antwoorden ;)

wou dit weekend nog ff een dagje gaan touren, dus kan ik gewoon doen als ik de ketting stel zoals hierboven aangegeven. Ga ik hem daarna zo snel mogelijk vervangen
 
ah duidelijk verhaal. Bedankt voor de snelle antwoorden ;)

wou dit weekend nog ff een dagje gaan touren, dus kan ik gewoon doen als ik de ketting stel zoals hierboven aangegeven. Ga ik hem daarna zo snel mogelijk vervangen

Ja, ik heb ook nog een tijdje met versleten ketting gereden... Rijdt alleen niet lekker, en je hebt wat meer speling in je ketting, dus met koppeling op laten komen moet je wat voorzichtiger zijn.. Dan krijgt de boel niet zulke klappen omdat ineens die ketting weer word strakgetrokken...

Doe het alleen niet te lang, ketting kan namelijk ook zover slijten dat hij breekt.. En dat wil je niet...
 
En of die rekt :Y
Als je hem te strak stelt en je vervolgens een drempel pakt.. Moet de boel rekken, en vaak blijft het dan uitgerekt En dus plastisch vervormd..

Maar normaal is er meer sprake van slijtage dan rek ja :P
 
hmmm, ben nu dus aan het kijken voor een andere kettingset, maar kom op verschillende sites verschillende kettingen tegen met een verschillend aantal schakels, terwijl ze beide zeggen dat het om hetzelfde model fiets gaat met zelfde bouwjaar.

Ik heb zelf een Honda cbr 600 f van bouwjaar 2001, dus vraag ik me af of ik 112 schakels, of 108 schakels moet hebben?
 
ah duidelijk verhaal. Bedankt voor de snelle antwoorden ;)

wou dit weekend nog ff een dagje gaan touren, dus kan ik gewoon doen als ik de ketting stel zoals hierboven aangegeven. Ga ik hem daarna zo snel mogelijk vervangen

Als je net als ik (24 jaar geleden) een arme sloeber bent en denkt het kan nog wel even met die ketting lees dan mijn onderschrift ;( vooral het stukje Honda CB750 Four (blok aan gort door ketting)

Ik dacht ook dat kan nog wel ff maar bij een hobbel in de weg was het krak en heb de ketting uit mijn blok kunnen halen.

Mijn advies is voor het weekend vervangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan